اهميت سلامت جسمی و روانی شاغلين در مناطق آزاد

لینک کوتاه: freena.ir/detail/49383
ساعت 16:38 شنبه 1 دی 1397
اخیرا در بازار نشر کشور؛ کتابی با عنوان «مديريت اثرات رواني اجتماعي حوادث شغلي با رويكرد تشخيص و درمان اختلال استرس پس از حادثه (PTSD)» منتشر شده است.

از آنجا که نظام ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) از اهمیت ویژه ای در مناطق آزاد برخوردار است مباحث منتشر شده در این کتاب می تواند راهگشای سرمایه گذاران، صنعتگران، فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و به ویژه کارگران و شاغلین مستقر در این مناطق باشد.
کتاب «مدیریت اثرات روانی و اجتماعی حوادث شغلی» در 133 صفحه با قیمت 15 هزار تومان توسط نشر فناوران روانه بازار  شده است. 
درباره ویژگی های علمی و تخصصی این کتاب، خبرنگار فرینا، گفتگویی اختصاصی با «علی دهقانی» کارشناس معاونت فرهنگی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، فعال در حوزه ایمنی، بهداشت و محیط زیست و یکی از نویسندگان این کتاب درباره خصوصیات و سرفصل های این کتاب انجام داده است که از نظر می گذرد:   

توضیح مختصری درباره ویژگی های این کتاب ارائه فرمایید. 
در ابتدای گفتگو ذکر این نکته ضروری است که حوادث شغلي فقط اثرات جسماني بر قربانيان يا اطرافيان به جا نمي گذارد و ممکن است عدم رعایت موارد ایمنی و بروز حوادث شغلی؛ تا سال ها روی فرد، محیط کار و خانواده وی تاثیرگذار باشد. این كتاب به مخاطب اطلاعاتی در زمينه مديريت رواني اجتماعي حوادث شغلي با رويكرد تشخيص و درمان اختلال استرس پس از حادثه ارائه مي دهد. هم چنین، چگونگي شناسايي و به كار بستن مداخلات پس از بروز حوادث ناگوار در محل کار نیز در این کتاب تشريح شده است.

با توجه به اهميت توليد و صادرات در مناطق آزاد، اين كتاب چه كمكي به صنايع مستقر در این مناطق مي كند؟
غالب صنايع و خدمات در كشور و مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی انسان محور هستند. ما هر ساله شاهد بروز حوادث شغلي جزئي و كلي زيادي در فضاهاي كاري هستيم. به عنوان نمونه در سال 1394 در ايران حدود 10544 حادثه توسط واحد بازرسي كار وزارت تعاون كار و رفاه اجتماعي ثبت شده است، اين در حالي است كه تعداد بسياري از حوادث و شبه حوادث ثبت رسمی نمي شوند. 
همچنين با تعریف سیاست های اقتصاد مقاومتی و پر رنگ شدن جایگاه مناطق آزاد در حوزه تولید، فعالیت این مناطق به تولید بیشتر و ایجاد اشتغال متمرکز شد که این موضوع نیازمند توجه مدیران مناطق و کارفرمایان به مقوله سلامت و بهداشت نیروی کار بومی بوده است و توسعه اجتماعی نیز نیاز به حفظ حقوق کارگران زحمتکش در صنایع از جمله دارا بودن سلامت جسمانی، روانی و اجتماعي است. 
بروز بیماری های شغلی و حوادث ناشی از کار به لحاظ هزینه های درمان، ایجاد ناتوانی و عواملی نظیر زمان از دست رفته کاری و کاهش بازده تولید، هزینه های سنگینی را بر دوش كارفرماها و سازمان ها تحمیل می کند. بنابراین رویکرد HSE در پیشگیری از حوادث و کنترل اثرات مخرب ناشی از حادثه بسيار حائز اهميت است.

موضوع این كتاب تا چه میزان می تواند به قربانيان حوادث شغلی كمك كند؟ 
با توجه به اینكه به مسائل رواني و اجتماعي حوادث شغلي حتي در كشورهاي توسعه يافته توجه کمتری شده؛ اين عوامل تاثيرات مستقيم و غير مستقيم بسياري بر راندمان كاري و حتي زندگي شخصي شاغلين دارد. ما در طول ارزیابی منابع استرس سازمانی و نشانه های مرتبط با پریشانی روانشناختی کارکنان در درون سازمان ها، با بسیاری از کارکنان درمانده و پریشانی مواجه می شویم که یا خود از قربانیان چنین فجایعی بوده اند و یا به کرات شاهد آسیب ها و جراحت هایی بوده اند که در حین حوادث ناگوار صنعتی، برای همکارانشان پیش آمده است. 
یکی از اهداف اصلی از گردآوری و نگارش این کتاب آن است که به قربانيان حوادث کمک می کند تا در بازگشت به کار، آماده سازی، مدیریت و کمک به خود یا هر فرد دچار جراحت روانشناختی را یاری دهد. اثربخشی و کارآمدی چنین دستورالعمل هایی در حمایت از بازسازی مثبت و بازگشت به سطح دستآوردهای شغلی مورد انتظار از فرد در محل کار، امری دارای اهمیت حیاتی است. 
در این کتاب سعی شده است تا افزون بر ارائه یک دورنمای کلی از اثرات مربوط به صدمات روانشناختی مرتبط با حوادث شغلی، مجموعه ای از راهبردهای مفید و کارآمد در زمینه چگونگی حمایت از بهبودی و بازگشت بهینه کارگران و کارمندان دچار حادثه محیط کار در اختیار خوانندگان علاقمند قرار داده شود. 

گالری تصاویر

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو