ارتقا کیفیت سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی پیام

لینک کوتاه: freena.ir/detail/47555
ساعت 15:21 سه شنبه 6 شهريور 1397
از مهر ماه 95 و همزمان با دوره جدید مدیریتی پیام، بحث ارتقا کیفیت سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی پیام در دستور کار قرار گرفت. بنا به گفته مدیران منطقه ویژه اقتصادی پیام تا قبل از سال 95 این منطقه توان تولیدی زیادی نداشت و حدود 10 شرکت در آن فعال و بقیه تعطیل یا نیمه تعطیل بود که با برنامه ریزی دقیق و حمایت جدی از تولید کنندگان و سرمایه گذاران، منطقه ویژه اقتصادی پیام توانست از این شرایط عبور کند.


به گزارش فرینا و به نقل از شما و اقتصاد، مادیران یکی از شرکت هایی بود که از سال 96 به منطقه ویژه اقتصادی پیام پیوست و بنا به گفته مدیران آن از سال 97 تولید خود را آغاز خواهد کرد. پیرامون دلایل راه اندازی کارخانه لوازم خانگی مادیران در منطقه ویژه اقتصادی پیام، ظرفیت تولید آن، میزان اشتغالی که ایجاد می کند و… گفتگویی را با اشکان کاووسی مدیر کارخانه لوازم خانگی مادیران ترتیب دادیم که ماحاصل این گفت و گو را در ادامه می‌خوانید.

لطفا قدری از تاریخچه مادیران بفرمایید.
شرکت صنایع ماشین های اداری ایران (مادیران) حدود 50 سال عمر دارد. این شرکت ابتدا کارش را با واردات ماشین های اداری مثل کپی و پرینتر شروع کرد و به تدریج فعالیت خود را توسعه و بهبود بخشید. این شرکت نهایتا در سال 84 کارخانه الکترونیک خود را جهت تولید تلویزیون LCD و مانیتورهای کامپیوتر تاسیس و کار خود را آغاز کرد. هم اکنون در کارخانه الکترونیک هشتگرد حدود 800 نفر مشغول به کار هستند و تولیدات شان با برند «TCL» و «ایکس ویژن» روانه بازار می شود.

در نهایت چطور تصمیم به احداث کارخانه ای جدید در منطقه ویژه اقتصادی پیام گرفتید؟
هیات مدیره مادیران تصمیم گرفت که سبد محصولات خود را زمینه لوازم خانگی گسترش دهد. به همین دلیل تصمیم گرفته شد که کارخانه ای در زمینه تولید یخچال فریزر، کولر، ماشین ظرفشویی و لباس شویی احداث شود. برای محل کارخانه، گزینه های متعددی بررسی شد و در نهایت به دلیل مزیت های متعددی که در مناطق ویژه اقتصادی پیام وجود داشت؛ همچون تسهیلات گمرکی، معافیت مالیاتی، حمل و نقل آسان، زیرساخت های مناسب و… پیام را برای احداث این کارخانه برگزیدیم. لذا در دی ماه 96 زمینی به مساحت 72 هزار متر با طرح تولید لوازم خانگی در منطقه ویژه اقتصادی پیام تهیه و از اسفند ماه 96 کار ساخت و ساز در آن آغاز شد.

کارخانه شما در پیام با تولید چه محصولاتی کار خود را آغاز خواهد کرد؟
انشاء الله تا اواخر آبان ماه سوله های کارخانه راه اندازی و تجهیزات تولید در آن نصب خواهد شد. البته ما پروژه خود را در پیام طی دو فاز تعریف کرده ایم که فاز اول آن شامل تولید ماشین لباس شویی است. ما هم اکنون ماشین آلات خط تولید ماشین لباس شویی را آن خریداری کرده و به زودی تحویل خواهیم گرفت. فاز دوم ما نیز تولید یخچال فریزر است که در حال مذاکره برای خرید ماشین آلات خط تولید آن هستیم که نهایتا تا پایان سال به دست ما خواهد رسید.

 زمان خاصی برای افتتاح مشخص شده است؟
فاز اول کارخانه که خط تولید ماشین لباس شویی است؛ آذرماه سال جاری و خط تولید یخچال فریزر، اردیبهشت ماه سال 98 به بهره برداری خواهد رسید.

 ظرفیت تولید و میزان اشتغال این کارخانه به چه میزانی است؟
ظرفیت تولید کارخانه ما در منطقه ویژه اقتصادی پیام، روزانه 500 دستگاه یخچال فریزر و 250 دستگاه ماشین لباس شویی است که بر اساس برآوردهای صورت گرفته تقریبا 400 شغل بصورت مستقیم ایجاد خواهد شد. همچنین مساحت سالن تولید ما 20هزار متر، انبارها 24هزار متر و ساختمان اداری کارخانه 5هزار متر خواهد بود. با این تفاسیر این واحد صنعتی یکی از بزرگترین شرکت های تولیدکننده لوازم خانگی ایران خواهد شد.

امسال، سال حمایت از کالای ایرانی است و من به عنوان یک مصرف کننده درباره کیفیت کالای ایرانی دغدغه هایی دارم. پاسخ شما به این دغدغه ها چیست؟
در چهار سال اخیر به دلیل هجمه واردات کالاهای خارجی به کشور و راه اندازی کارخانجات مونتاژِ برندهای بزرگ، وارد مسابقه ای نفس گیر با کالاهای خارجی در زمینه قیمت و کیفیت شدیم. این مسابقه باعث شد که تولیدکنندگان ایرانی بخش R&D (تحقیق و توسعه) خود را گسترش داده و نوآوری در محصول، ارتقا سطح کیفی و ظاهر کالای خود را در دستور کار قرار دهند. در این مسیر، خدمات پس از فروش محصولات ایرانی به شدت متحول شد و سطح پاسخگویی به مردم افزایش چشمگیری یافت. از طرفی سازمان استاندارد نیز با روش های سختگیرانه تری کیفیت کالای ایرانی را رصد و ارزیابی می کرد. در کنار این مسایل، صنعتگر ایرانی لاجرم، نوع ماشین آلات و سطح تکنولوژی تولید خود را نیز ارتقا داد. ما نیز در راستای این تحولات، کیفیت کالای خود را افزایش دادیم تا همچنان در این بازار پر رقابت دوام و بقا داشته باشیم.

برای تولیدات خود علاوه بر ایران به صادرات نیز فکر می کنید؟
بدلیل اینکه سطح طراحی و کیفیت محصول خود را به سطحی قابل قبول رسانده ایم قطعا نیم نگاهی نیز به صادرات داریم.

به عنوان یک تولید کننده چه درخواستی از مدیران منطقه ویژه اقتصادی پیام دارید؟
من از صمیم دل از مدیران و کارکنان دلسوز منطقه ویژه اقتصادی پیام تشکر می کنم چون نگاه بسیار مثبتی نسبت به مقوله سرمایه گذاری و تولید دارند. البته مشکلات نیز قابل کتمان نیستند و حُسن مدیران منطقه ویژه اقتصادی پیام این است که بیش از هر فرد دیگری این مشکلات را می شناسند. البته در باب مشکلاتی چون نوسانات نرخ ارز، امور در سطوح کلان مدیریتی کشور سامان می یابد. اما درباره بخشی از دستورالعمل ها، بخشنامه ها و ابلاغیه هایی که بعضا مخل تولید هستند؛ منطقه ویژه اقتصادی پیام می تواند وارد عمل شده و نقاط ابهام یا بندهای تضعیف کننده تولید را به دستگاهها گوشزد نماید چرا که این رایزنی ها قطعا می تواند مثمر ثمر واقع شود. هر چند منطقه ویژه اقتصادی پیام نیز در این باره به دفعات ورود کرده و پیگیری های مقتضی را انجام داده است.

به عنوان آخرین سوال، اگر روزی فرصت دیدار شما با رئیس جمهور فراهم شود به عنوان یک تولیدکننده به ایشان چه خواهید گفت؟
به ایشان می گویم که تولید اساسی ترین رکن ایجاد اشتغال در کشور است و اقتصادی موفق و مولد است که تولید را در دستور کار خود قرار دهد. من باور دارم که ایران می تواند تبدیل به یک قطب صنعتی شود به شرطی که با برنامه و استراتژی پیش برویم و تجربیات کشورهایی چون ترکیه، مالزی و کره جنوبی را نیز مدنظر داشته باشیم. ما برای اینکه تولیدمان در ریل اصلی خود قرار گیرد به جای پرداختن به راهکارهای کوتاه مدت به برنامه، ثبات و حمایت نیاز داریم.

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو