معاون امور بندری سازمان بنادر از ورود میانگین سالانه 150 میلیون تن کالا به بنادر شمالی و جنوبی کشور در سالهای اخیر خبر داد و گفت: البته ظرفیت واقعی بنادر خیلی بیشتر از این رقم و در حدود 200 میلیون تن در سال است.
به گزارش فرينا، جلیل اسلامی با بیان اینکه بنادر کشور پاسخگوی ترافیک بالای کشتیها و کالاها پس از لغو تحریم ها حضور خطوط کشتیرانی بینالمللی هستند، افزود: برای آنکه بتوانیم هم راستا با تغییرات حملونقل دریایی دنیا پیش برویم، طرحهای توسعهای در اکثر بنادر کشور از جمله بوشهر، امام خمینی، شهید رجایی و ... یا شروع شده یا در حال انجام است.
اسلامي با اشاره به اینکه یکی از اهداف اجرای طرحهای توسعهای افزایش ظرفیت پذیرش بنادر کشور است، گفت: هماکنون نرم دنیا در بحث ظرفیت کشتیها برای حمل کانتینر هفت هزار TEU است که به مرور به 10 تا 12 هزار TEU و حتی بیشتر نیز در حال افزایش است.
وی افزود: ظرفیت جابجایی کالا در بنادر کشور با توجه به شرایط ،قابل ارتقاء است.
معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر ودریانوردی با بیان اینکه افزایش مقیاس حمل کانتینر و کاهش کرایه حمل در افزایش اندازه کشتیها تاثیرگذار بوده است، گفت: برخی خطوط کشتیرانی بزرگ دنیا مانند مرسک به دنبال استفاده از کشتیها با ظرفیت 19 تا 20 هزار TEU هستند این خطوط بزرگ کشتیرانی معمولا 20 درصد از ترافیک حملونقل دریایی دنیا را به خود اختصاص میدهند.
اسلامی با اشاره بر اینکه باید در فازهای توسعهای بنادر بتوانیم به چنین ظرفیتی دست یابیم در پاسخ به این پرسش که چقدر زمان نیاز است تا بنادر کشور به این سطح از پذیرش کانتینر برسند، افزود: پروژههای توسعهای بنادر برای ساخت اسکلهها و لنگرگاههای جدید معمولا بین سه تا چهار سال زمان میبرد.
وی در ادامه با بیان اینکه اجرای پروژههای توسعه در بنادر در همین محدوده زمانی عملیاتی میشود، گفت: در گذشته کشتی هایی با ظرفیت هشت تا 9 هزار TEU به بنادر ایران تردد داشتهاند که این روند با پهلوگیری کشتیهای بزرگتر در حال تغییر است.
معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه برای تامین مالی پروژههای توسعهای بنادر از روشهای مختلف بهره میبریم، افزود: اجرای طرحهای توسعهای سازمان بنادر ودریانوردی با استفاده از تلفیقی از روشهای مختلف تامین مالی انجام میشود که در این زمینه میتوان به منابع داخلی این سازمان،فاینانس، همکارهای مشترک بخش خصوصی و عمومی (دولتی)، اوراق مشارکت، منابع بانکی و... اشاره کرد.
معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در اجرای طرحهای توسعهای بنادر اولویت با جذب سرمایههای خارجی است به حضور مدیران کشتیرانیهای بزرگ دنیا در ایران برای ازسرگیری مجدد خطوط کشتیرانی اشاره كرد و گفت: خوشبختانه اخیرا رویکرد خطوط بزرگ کشتیرانی دنیا با توجه به اتفاقات اخیر و توافق هستهای، به بنادر تغییر کرده به طوری که بیشتر آنها در حال برنامهریزی برای راهاندازی دوباره خطوط خود به بنادر ایران هستند،البته این خطوط قبل از تحریمها بهصورت گسترده به سمت کشورمان تردد داشتند.
وی افزود: در این راستا با مدیران شرکت کشتیرانی CMA CGM که سومین خط کشتیرانی کانتنیری بزرگ جهان است مذاکراتی را داشتیم و آنها در حال برنامهریزی برای ورود کشتیهای خود به بنادر کشور هستند.
اسلامی با بیان اینکه این شرکت کشتیرانی فرانسوی ششم آگوست 2015 میلادی (15 مرداد) را برای ورود به بنادر ایران اعلام کرده است، گفت: اولویت اول این شرکت برای شروع مجدد فعالیتها در ایران راهاندازی خطوط لاینر است، پس از این موضوع نیز آنها برای سرمایهگذاری در حوزه دریایی و بندری اعلام آمادگی کردهاند که در آینده جزئیات آن اعلام خواهد شد.