لینک کوتاه: freena.ir/detail/6872
ساعت 16:25
چهارشنبه 11 خرداد 1390
معاون فني – عمراني سازمان منطقه آزاد انزلي اعتبار 178 ميليارد تومان به پروژه هاي زيرساختي در دست اجراي منطقه و از روند مثبت رو به پيشرفت فيزيکي آنها خبر داد.
محمد مهدي قرباني، با بيان اين مطلب در گفتگو با خبرنگار بنا (bena)افزود : در حال حاضر 7 پروژه عمراني در منطقه آزاد انزلي در حال ساخت است که موج شکن بندر کاسپين با اعتبار 104 ميليارد و ششصد ميليون تومان بزرگترين آنها محسوب مي شود.
وي عمليات اجرايي موج شکن ها را در دو بخش شرقي و غربي عنوان کرد و در رابطه با ميزان پيشرفت فيزيکي آن اظهار داشت : اعتبارات درنظر گرفته شده براي ساخت موج شکن شرقي کاسپين 61 ميليارد و 600 ميليون تومان و موج شکن غربي 43 ميليارد تومان است که تاکنون موج شکن شرقي طبق قرارداد41/10 درصد پيشرفت فيزيکي داشته که با اجراي لايه مغزه 936متر پيشروي داشته است. همچنين موج شکن غربي تاکنون 01/12 درصد پيشرفت فيزيکي داشته که با اجراي لايه مغزه و 710 مترپيشروي انجام شده است.
معاون فني – عمراني سازمان منطقه آزاد انزلي در رابطه با مشخصات کلي اين پروژه نيز گفت :طول شاخه اصلي موج شکن شرقي 2 هزار و 760 متر و طول شاخه فرعي آن 500 متر است . آغاز کار اين پيمان 22 تير سال 88 و خاتمه آن 22 تير سال 91 است همچنين طول شاخه اصلي موج شکن غربي يکهزار و 940 متر و طول شاخه فرعي آن 740 متر است . تاريخ آغاز پيمان اين موج شکن نيز 22تير 88 و خاتمه آن 22اسفند سال 90 است.
وي تقاطع غير همسطح ورودي به منطقه آزاد انزلي را بعد از موج شکن مجتمع بندري کاسپين بزرگ ترين پروژه در حال ساخت منطقه خواند و اظهار داشت : تقاطع غير همسطح در مبدا ورودي به بندرکاسپين منطقه آزاد انزلي از آن نظر حائز اهميت است که محل تلاقي دو محور اصلي متشکل از شبکه ريلي سراسري و بزرگراه چهارخطه گورابجير صحرا از سمت جنوب به شمال به سمت بندرکاسپين بعنوان زيرگذر از يک طرف و بزرگراه چهارخطه حسن رود به زيباکنار از سمت غرب به شرق بعنوان محور عبوري رو گذر از طرف ديگر بزرگترين گره ترافيکي منطقه را تشکيل داده و آنها را به بهترين نحو بهم متصل مي سازد و سبب اتصال بندرکاسپين به شبکه راه هاي سراسري کشور مي شود.
قرباني در رابطه با مشخصات فني اين پروژه نيز افزود : اين پروژه با 27 ميليارد و 200 ميليون تومان اعتبار از 13 خرداد سال 88 در حال ساخت است زمان خاتمه کار آن 13 آبان سال 90 است .مسير روگذر اين تقاطع 1385 متر است و تاکنون 45/17 درصد پيشرفت فيزيکي داشته است .
وي چهار خطه کردن حسن رود – زيباکنار را پروژه اي ديگر در راستاي رسيدن سازمان منطقه آزاد انزلي به اهداف توسعه ترانزيتي دانست و ادامه داد :اجراي اين پروژه به دليل معارضيني که داشت با تاخير انجام شد ولي تاکنون بيش از 80درصد پيشرفت فيزيکي داشته است.آغاز اين پروژه 26 اسفند سال 86 مي باشد و 144 ميليارد ريال اعتبار براي آن در نظر گرفته شده است.
معاون فني – عمراني سازمان منطقه آزاد انزلي احداث ساختمان اداراي سازمان منطقه آزاد انزلي را از ديگر پروژه هاي در دست ساخت و مهم اين سازمان عنوان کرد و بيان داشت :آغاز ساخت ساختمان اداري سازمان منطقه آزاد انزلي 29 تير سال 87 و اعتبار آن 110 ميليارد ريال است. اين ساختمان 13 هزار متر مربع وسعت با 2500 متر مربع سطح اشغال در 7 طبقه شامل يک طبقه زير زمين ، يک طبقه همکف و 5 طبقه روي همکف در حال ساخت است . مساحت کل زمين اختصاص يافته به اين پروژه 18 هزار متر مربع است و جديدترين متدهاي سازه اي در آن بکار رفته است . نماي آن سراميک آنتي باکتريال ( مقاوم در برابر باکتري ها ايجادشده ناشي از رطوبت شور هوا ) است.
وي محوطه سازي بخش تجاري و خدمات منطقه آزاد انزلي از ديگر برنامه هاي در دست اجراي اين منطقه خواند و گفت : اين پروژه که با 3 ميليارد و 600 ميليون تومان اعتبار از 16 دي 87 آغاز شده و تاکنون 80 درصد پيشرفت فيزيکي داشته است . محوطه سازي احداث کانال هاي جمع آوري آبهاي سطحي و هدايت آنها ، ايجاد خيابانها براي تردد ، احداث پياده رو هايي در جوار خيابانها ، احداث فضا و پارکينگ ها از اهداف اين پروژه است. البته در حال حاضر بيش از 6 هکتار پارکينگ آماده شده و مورد بهره برداري قرار گرفته است.
قرباني در ادامه در رابطه با پروژه احداث ساختمان آتشنشاني سازمان منطقه آزاد انزلي گفت : از آنجايي که در اين محدوده واحدهاي صنعتي و تجاري ، بندر بزرگ کاسپين و حتي زونهاي مسکوني ( 16 هزار و 500 نفر جمعيت بومي ) وجود دارد ايجاد يک آتشنشاني پيشرفته براي منطقه ضروري بود . بنابراين ساختمان آتشنشاني با ضريب امنيت و امکانات بالا و اعتباري بالغ بر 11 ميليارد ريال از سال 87 آغاز شد و تاکنون 52درصد پيشرفت فيزيکي داشته است. مساحت زمين آن 3هزار و 700 متر مربع و زيربناي ساختمان 1150 متر مربع ، داراي دو طبقه و در نوع خود يکي از بهترين ها است.
وي در رابطه با احداث پست برق 20/63 کيلوولت Gis منطقه آزاد تجاري صنعتي انزلي بيان داشت: اين پروژه نيز طي قراردادي در سال 87 با شرکت برق منطقه اي گيلان با اعتباري بالغ بر55 ميليارد ريال در حال ساخت مي باشد که اين پست توسط خط دو مداره اي به طول 5/14 کيلومتر که توسط پست 63 کيلوولت شمالي(خواچکين)احداث گرديده ،تغذيه مي شود که موارد مصرف اين پست برق 20/63 کيلوولت فاز تجاري،بارانداز و اسکله و فاز صنعت خواهد بود.
معاون فني – عمراني سازمان منطقه آزاد انزلي در رابطه با بهسازي جاده و تعريض مسير رشت – انزلي و زيبا کنار – انزلي نيز اظهار داشت : بهسازي جاده هاي رشت – انزلي و زيبا کنار انزلي (به طول 8 هزار و 340 مترجهت بهبود ايمني و بالا سرعت تردد 110 کيلومتر) که همراه با روفوژمياني جهت ايجاد فضاي سبز با تعبيه روشنايي مربوطه که تا اول سال 87 راکد شده بود به جريان افتاد.
آماده سازي زيرساختها ، تضمين سرمايه گذاري
محمد مهدي قرباني يکي از عوامل جذب سرمايه گذاران به مناطق آزاد را آماده سازي زير ساختها عنوان کرد و گفت : يکي از اهداف ايجاد مناطق آزاد جذب سرمايه گذاران است و هر منطقه با توجه به اهداف و امکاناتش اقدام به جذب سرمايه گذار مي کند که در صورت آماده نبودن زير ساختها رغبت کمتري در ميان سرمايه گذاران ايجاد مي شود بنابراين در مسير فعاليت هر منطقه آزاد آماده سازي زيرساخت هاي ضروري گام مهمي جهت تضمين و حضور سرمايه گذاران است.
وي منطقه آزاد انزلي را داراي بافتي متشکل از 14 روستا خواند و افزود : پيش از ايجاد منطقه آزاد اين منطقه بافتي روستايي داشت و از امکانات و زيرساختهاي مورد نياز نظير آب،برق،گاز،مخابرات و راه بي بهره بود سازمان منطقه آزاد انزلي به عنوان نماينده دولت در محدوده اين منطقه علاوه برتأمين زيرساختهاي مورد نياز اقدامات مثبت و اساسي در خصوص ايجاد زيرساختهاي لازم به منظور جذب سرمايه گذارايهاي کلان در اين منطقه انجام داد.
معاون فني – عمراني سازمان منطقه آزاد انزلي اين معاونت را محور فعاليتهاي کلي سازمان و موفقيت حاصل را تلاش کليه همکاران سازماني عنوان کرد و اظهار داشت : معاونت عمراني سازمان منطقه آزاد انزلي مجري پروژه هاي عمراني است که بابرنامه ريزي ، الويت بندي و زمانبندي اقدام به اجراي آنها مي کند.علاوه بر اين معاونت عمراني موظف به نظارت برحسن اجراي پروژه هاي عمراني با همکاري مشاورين است.
وي در رابطه با پروژه هاي آينده اين سازمان نيز تصريح کرد : پروژه هاي اتصال راه آهن و آزاد راه به بندر کاسپين ازاولويتهاي مهم بعدي سازمان منطقه آزاد انزلي است و هم اکنون نيز کار مطالعات آن توسط مهندسين مشاور ايراني در حال انجام است که پس از تصويب و ابلاغ کار را آغاز مي کنيم.
قرباني در پايان پيگيريهاي مهندس بقايي دبير شوراي هماهنگي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي و دکتر حسيني رياست محترم هيأت مديره و سرپرست سازمان را از مهم ترين عوامل تسريع فعاليتهاي عمراني مناطق آزاد تجاري – اقتصادي کشور عنوان کرد. 202