مشارکت عماني‌ها درساخت شبکه‌ي حمل و نقل ريلي چابهار

لینک کوتاه: freena.ir/detail/6690
ساعت 16:25 چهارشنبه 11 خرداد 1390
به پيشنهاد دبير شوراي هماهنگي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي مشارکت درساخت شبکه حمل و نقل ريلي چابهار در دستور کار سفارت عمان در ايران قرار گرفت.

به گزارش بنا (bena) مهندس حميد بقايي معاون رئيس جمهور در ديدار با شيخ يحيي بن عبدالله بن سالم العريمي سفير عمان در ايران گفت:ما کشورهاي همسايه براي مستحکم کردن روابط دو کشور بهتر است در حوزه‌هاي اقتصادي پروژه‌هاي مشترک را دنبال کنيم.

وي افزود: ما به دنبال تداوم گفتگوها هستيم و با درک درست توانمندي هاي شما براي بالا بردن ظرفيت‌هاي روابط دو کشور تلاش خواهيم کرد.

بقايي گفت: در حال حاضر دولت درصدد ظرفيت‌سازي براي انجام تعهدات قبلي و برنامه ريزي براي توافق‌هاي جديد است.

دبير شوراي هماهنگي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي با تاکيد بر بهره گيري از پتانسيل هاي موجود در منطقه آزاد چابهار که مي تواند به توسعه روابط دو کشور منجر شود يادآورشد: اين منطقه از نظر بخشي از مقررات دولتي مستقل است وهر چند در گذشته وقفه‌ي زيادي بين همکاري‌هاي اين منطقه و عمان اتفاق افتاده، اما بنا داريم با همکاري دوکشور پروژه‌هاي عملياتي را آغاز و به بهره‌برداري برسانيم.

بقايي با اشاره به پيشنهاد ايران درباره‌ مشارکت عمان در ساخت حمل و نقل ريلي چابهارگفت: ما به دنبال رهايي از ديپلماسي‌هاي اداري هستيم و در صورت اعلام آمادگي سرمايه‌گذار به صورت جدي با او وارد مذاکره خواهيم شد.

به گفته اين مقام مسئول راه آهن ياد شده 400 کيلومتراست و درمسير چابهار تا کرمان ايجاد خواهد شد.

معاون رئيس جمهور با تاکيد بر اين مهم که منطقه آزاد عوارض گمرکي ندارد و براي تخليه کالا هزينه‌اي اخذ نخواهدشد، گفت: مي‌توان کالا را در اين منطقه تخليه و به کشور‌هاي هدف ترانزيت کرد.

وي گفت: چابهار بندري آرام و نزديکترين بندر به افغانستان است و ما درصدد فراهم کردن زمينه همکاري هاي اقتصادي با عمان به منظور بهره برداري از ظرفيت هاي چابهار هستيم.

دبير شوراي هماهنگي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي با بيان‌اينکه با ايجاد خط آهن چابهار علاوه برپيوستن به شبکه جهاني مي توان به طور مشترک از درآمد حاصل از ترانزيت کالابه 6 کشور منطقه بهره‌برداري کرد، گفت:در اين مسير آورده ما سرزمينمان و آورده عمان هزينه ساخت راه‌آهن خواهد بود.

به گفته بقايي از اين رهگذر که چابهار نزديکترين بندر دريايي بين کشورهاي آسياي ميانه و افغانستان است، بايد به آن نگاه وي‍ژه داشت .

وي گفت:عمق آب در چابهار خوب است و اگر 100 متر در آب پيشروي کنيم با عمق اقيانوسي مواجه خواهيم شد.

معاون رئيس جمهور افزود: ايجاد شبکه حمل و نقل ريلي در چابهار به تبديل شدن بنادر عمان به بندر دبي مي انجامد و مي توان از اين طريق کالاها را از آسياي وارد و از طريق بندر چابهار به ساير کشورها ترانزيت کرد.

وي با بيان اينکه در حال حاضر چيني‌ها مشغول ايجاد خط آهني هستند که خاک افغانستان را به خط راه‌آهن سراسري وازطرفي به چين متصل خواهد کرد،گفت: راه‌اندازي راه‌آهن چابهار ما را به شبکه قدرت ريلي متصل خواهد کرد و مي‌توان پنبه، ‌گندم را از قزاقستان، سوخت را ازترکمنستان و حتي گاز را از اين مسير صادرکرد.

اين مقام مسئول گفت : بايد اين طرح را در قالب توافقي منسجم پيگيري کرد و معتقديم اين پروژه ظرف سه سال به نتيجه خواهد رسيد و فرصت براي تقويت باراندازها و اسکله‌ها وجود دارد.

وي افزود: روسيه سالانه200هزارتن از برزيل گوشت تهيه مي‌کند و طبق توافق‌هاي صورت گرفته بين ايران و وزير تجارت برزيل، اين کشور آمادگي خود را در خصوص انتقال دام زنده به ايران و ترانزيت گوشت گرم به روسيه اعلام کرده‌ و ما بايد از اين فرصت استفاده کنيم.

بقايي از سفيرعمان خواست تا به چابهار سفر کرده و با بررسي پروژه‌ها به تلاش براي اجرايي کردن پروژه‌هاي اقتصادي مشترک اهتمام ورزد.

شناسه خبری: 6690

آخرین اخبار

نسل‌های 7گانه مناطق آزاد در جهان نسل اول: توسعه‌ كسب و كار با محور تجارت (بخش اول)
تقدیر مسرور از تشکیل کارگروه رفع موانع در کیش
مناطق آزاد پایلوت اجرای طرح‌های تولیدی و صادراتی گیاهان دارویی
موانع و چالش‌های حوزه صنایع پیشرفته و دانش‌بنیان در مناطق آزاد بررسی شد
گزارش صادرات و واردات 9 ماهه سازمان منطقه آزاد کیش

یادداشت

اینچه‌برون؛ دروازه ایران به راه ابریشم و اوراسیا
مناطق آزاد پایلوت اجرای طرح‌های تولیدی و صادراتی گیاهان دارویی
سیاست‌های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی مناطق آزاد در دولت چهاردهم
اقتصاد دریا محور، پیشران توسعه مناطق آزاد و ويژه اقتصادي: نه خيلي دور و نه خيلي نزديك
رونق اقتصاد دیجیتال با پیاده‌سازی مدل سیلیکون ولی در مناطق آزاد ایران