لینک کوتاه: freena.ir/detail/650
ساعت 16:25
چهارشنبه 11 خرداد 1390
رييس سازمان بنادر و دريانوردي با تأکيد بر اينکه هماکنون زمينههاي مناسبي براي جذب سرمايههاي خارجي در بنادر ايران فراهم شده است، گفت: ريسک سرمايهگذاري در بنادر ايران بسيار پايين است.
بنا(bena) - سيدعطاءالله صدر تصريح کرد: به دليل قرار گرفتن ايران در مسير کريدور تجارت جهاني، سازمان بنادر و دريانوردي توسعه بنادر بزرگ را دستور کار خود قرار داده است.
رييس سازمان بنادر و دريانوردي ادامه داد: به دنبال درخواست وزير راه و ترابري مبني بر ايجاد هاب منطقهاي در کشور و به دليل موقعيت خاص جغرافيايي ايران و قرار گرفتن در مسير تجارت جهاني (کريدور شمال و شرق)، فرصتهاي مناسبي در جهت ايجاد ظرفيتهاي مطلوب در بنادر، براي انتقال کالا به صورت ترانشيپمنت و ترانزيت به ديگر بنادر فراهم شده است.
معاون وزير راه و ترابري گفت: برنامهريزي در خصوص تبديل کشور ايران به هاب منطقهاي، در سازمان بنادر و دريانوردي در حال انجام است که اجراي اين عمل سرمايهگذاريهاي نوين را ميطلبد.
رييس سازمان بنادر و دريانوردي با بيان اينکه در حال حاضر بندر شهيد رجايي در دو فاز توسعه پيدا کرده که ظرفيت کانتينري آن در فاز اول به سه ميليون TEU رسيده است، تصريح کرد: در فاز دوم طرح توسعه بندر شهيد رجايي اين ظرفيت به شش ميليون TEU در سال افزايش خواهد يافت و به طور حتم در سال آينده عمليات فاز دوم اين بندر به اتمام خواهد رسيد.
وي تصريح کرد: بال شرقي فاز دوم بندر شهيد رجايي در حال انجام فعاليتهاي تنيدگي است و بال غربي نيز در حال انجام فعاليت است که اميد است در سال آينده به اتمام برسد.
معاون وزير راه و ترابري با بيان اينکه بندر شهيد بهشتي چابهار تنها بندر اقيانوسي کشور خواهد بود، اظهار داشت: اين بندر دروازه ورودي توسعه محور شرق است و در واقع از اين بندر ترانزيت به آسياي ميانه و افغانستان ساماندهي خواهد شد.
وي ادامه داد: طرح توسعه اين بندر با ظرفيت شش ميليون تن در دست اجرا است.
صدر در خصوص طرح توسعه بندر چابهار با بيان اينکه در اين بندر دو فاينانسر مطرح هستند، گفت: تعيين يکي از فاينانسرها توسط پيمانکار (قرارگاه خاتم) در حال پيگيري است که اين فاينانسر خارجي بايد از طريق سازمان سرمايهگذاري خارجي تأييد شود و پس از ابلاغ بانک مرکزي به بانک عامل، ضمانت بانکي براي اين فاينانسر صادر ميشود و فعاليت آغاز خواهد شد.
معاون وزير راه و ترابري با بيان اينکه اجراي روند مذکور مدتي به طول خواهد انجاميد، گفت: همچنين يک سرمايهگذار ايراني براي طرح توسعه اين بندر اعلام آمادگي کرده است مبني بر اينکه منابع مورد نياز توسعه را فراهم ميکند و در ازاء اين سرمايهگذاري از بندر استفاده کند.
صدر با بيان اينکه هماکنون قرارگاه خاتم به عنوان پيمانکار در اين بندر فعال است، اظهار داشت: اين قرارگاه متعهد شده است که فاينانسر را معرفي کند و پس از معرفي، توافقنامه سهجانبهاي بين سازمان بنادر و دريانوردي، قرارگاه خاتم و فاينانسر به امضاء خواهد رسيد.
معاون وزير راه و ترابري با بيان اينکه 15 درصد هزينه اجراي عمليات طرح توسعه بندر شهيد بهشتي چابهار بر عهده سازمان بنادر و دريانوردي است، گفت: لازم اشت طرح توسعه اين بندر هر چه سريعتر انجام شود، به همين دليل دولت از طريق منابع مالي خود، اجراي عمليات را پيش ميبرد.
وي خاطرنشان کرد: اجراي طرح توسعه بندر چابهار از نظر توسعه محور شرق و نقش مؤثر آن در ترانزيت شرق، داراي اهميت است.
رئيس سازمان بنادر و دريانوردي با بيان اينکه هماکنون بندر امام خميني (ره) با ظرفيت مطلوبي در حال فعاليت است، اظهار داشت: ايجاد اسکله يکصد هزار تني که به تازگي در اين بندر مورد بهرهبرداري قرار گرفته است، ظرفيت قابل توجهي براي پهلودهي کشتيهاي با ظرفيت بالا را در اين بندر فراهم کرده است.
معاون وزير راه و ترابري با بيان اينکه توسعه بندر اميرآباد و بندر انزلي در دست اجرا است، تصريح کرد: در صورت توسعه اين دو بندر، امکان ترانزيت و انتقال کالا از شمال و جنوب کشور به راحتي فراهم خواهد شد.
صدر با بيان اينکه بيش از نود درصد واردات و صادرات کالا از بنادر کشور انجام ميگيرد، اظهار داشت: سازمان بنادر و دريانوردي متناسب با اين مسئله ،سرمايهگذاريهاي گستردهاي را انجام داده است.
رييس سازمان بنادر و دريانوردي با بيان اينکه بخش خصوصي در ايران به تازگي به سمت بهرهبرداري از بنادر روي آورده است، گفت: بهرهبرداري مطلوب و توجيه اقتصادي مناسب بخش خصوصي در بنادر گناوه و فريدون کنار، اين بخش را به استقبال از ديگر بنادر ايران ترغيب ميکند.
صدر با بيان اينکه هماکنون بخش خصوصي در پس کرانههاي بنادر سرمايهگذاري کرده است، تصريح کرد: بخش خصوصي در حال حاضر اعلام آمادگي کرده است تأمين تجهيزات بندري، اجراي فعاليتهاي خدمات بندري و دريايي، ترانزيت و از اين قبيل را در بنادر برعهده گيرد و در اين بخشها سرمايهگذاري کند.
معاون وزير راه و ترابري اضافه کرد: استقبال مطلوب بخش خصوصي از سرمايهگذاري در بنادر، نشان از توجيه اقتصادي مطلوب اين سرمايهگذاري دارد.
رئيس سازمان بنادر و دريانوردي با بيان اينکه توسعه روزافزون سرمايهگذاري بخش خصوصي در بنادر و پسکرانهها، از اهداف اصلي سازمان بنادر است، تصريح کرد: در حال حاضر حدود دو هزار ميليارد تومان پروژه در بنادر ايران توسط سازمان بنادر و دريانوردي براي توسعه اين بنادر در دست اجرا است و بخش خصوصي نيز حدود يک هزار ميليارد تومان در پسکرانههاي بنادر سرمايهگذاري کرده است.
معاون وزير راه و ترابري با بيان اينکه هفت شناور مغروقه اصلي در آبهاي جنوب وجود دارد، تصريح کرد: کشتي "مويرا " در حال حاضر با کمک يکي از شرکتهاي پيمانکار ايراني، توسط تايدواتر در حال خارجسازي است که خروج در مرحله نصب ايربگهاي (کيسههاي هوا) شناور قرار دارد.
وي با بيان اينکه قرارداد خروج هفت فروند شناور مغروقه در خور موسي، بين سازمان بنادر و دريانوردي و شرکت تاييدواتر خاورميانه امضاء شده که مبلغ اين قرارداد حدود 100 ميليون دلار است، اظهار داشت: شرکت تايدواتر از طريق انعقاد قرارداد با شرکت خارجي، اقدام به اجراي عمليات خارجسازي شناورهاي مغروقه کرده است.
وي تصريح کرد: تايدواتر با فعاليتهاي تخصصي و پيگيريهاي لازم، مصمم است که عمليات خارج سازي شناورها را به بهترين وجه انجام دهد.
صدر گفت: "ميکو " نام شرکت خارجي طرف قرارداد با تايدواتر جهت خروج شناورهاي مغروقه در خورموسي است که نوعي "سلويج گروپ " (گروه دريايي) هستند.
معاون فني سازمان بنادر تصريح کرد: شرکت خارجي ميکو از طريق تايدواتر به سازمان بنادر و دريانوردي معرفي شد که با تأييد اين شرکت توسط سازمان بنادر، عمليات خروج شناورها آغاز شده است.
وي در خصوص روند پيشرفت عمليات خروج، تصريح کرد: عمليات شناوري يکي از شناورها به نام "موييراس " با مشارکت شرکت "درياکوش " در حال انجام است و اين شرکت هماکنون "ايربگها " و لوازم لازم را خريداري کرده و مشغول نصب مطلوب و سريع دستگاههاي لازم است.
صدر تصريح کرد: در حال حاضر مرحله سرورينگ به اتمام رسيده است و گزارش وضعيت موجود شناورها و روش خارجسازي شناور، توسط تايدواتر به سازمان اعلام خواهد شد.
معاون فني و مهندسي سازمان بنادر و دريانوردي، گفت: مطالعات ديگر مسيرهاي آن منطقه نيز به زودي صورت خواهد گرفت، که طبق آن موقعيت ديگر شناورها، نحوه خروج آنها و نوع استراتژي لازم جهت انتخاب نوع عمليات، مشخص خواهد شد.
وي با اشاره به حمايت دولت از توليدکنندگان داخي شناورها اظهار داشت: طبق دستورات رئيس جمهور زماني که شناور در داخل کشور ساخته ميشود، وارد کردن شناورهاي خارجي هيچگونه توجيه خاصي ندارد.
معاون وزير راه و ترابري با تأکيد بر اينکه حمايت از صنعت داخلي به پيشرفت آن صنعت منجر ميشود، افزود: حمايت از شناور سازان داخلي قطعأ به در انحصار در آوردن ديگر بازارهاي جهاني توسط کشور ميانجامد.
صدر افزود: کالايي که توان ساخت آن در داخل کشور وجود دارد، بايد در داخل توليد شود و واردات معني ندارد.
صدر اظهار داشت: سازمان بنادر و دريانوردي از محل وجوه اداره شده خود رقم قابل توجهي به ساخت شناورهاي تجاري و مسافري به صورت تسهيلات ارزان قيمت به بخش خصوصي ارايه ميدهد و بهره اين مبلغ توسط خود سازمان پرداخت ميشود تا در اين صورت سازندگان داخلي تشويق شوند.
وي با بيان اينکه در سال جاري مبلغ 2800 ميليارد ريال از محل وجوه اداره شده در بانکهاي کشور براي ارائه تسهيلات به شناورسازان اختصاص يافته است، افزود: اين سازمان از منابع خود در بانکهاي تعاون، صادرات و ملت سرمايهگذاري کرده است تا اين بانکها امکان ارايه تسهيلات ارزان قيمت براي توسعه ساخت شناور به سازندهها را داشته باشند.
صدر با بيان اينکه لازم است صندوق توسعه صنايع دريايي در راستاي پشتوانه اصلي اين صنعت فعال شود گفت: در کشورهاي اروپايي تسهيلاتي ارزان قيمت به سازنده شناورها ارايه ميشود زيرا اين مورد به ارزش افزوده، اشتغال و توسعه اجتماعي _ اقتصادي در سواحل ميانجامد.
206