براي توسعه ترانزيت به مناطق آزاد نياز داريم

لینک کوتاه: freena.ir/detail/6409
ساعت 16:25 چهارشنبه 11 خرداد 1390
معاون رئيس جمهور در نخستين هم انديشي مديران تحقيق و توسعه مناطق آزاد و ويژه اقتصادي گفت: براي راه اندازي و توسعه ترانزيت به مناطق آزاد نياز داريم و استراتژي مناطق آزاد را در ترانزيت مي بينيم.

به گزارش بنا (bena) حميد بقايي دبير شوراي هماهنگي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي با اشاره به نيازهاي سخت افزاري و نرم افزاري توسعه ترانزيت در مناطق آزاد افزود: ما يک ماهيت و ماموريت جديدي براي مناطق آزاد تعريف کرديم که بر اساس آن بايد در حوزه ترانزيت مناطق آزاد سرمايه‌گذاري سنگيني صورت بگيرد.

وي با اشاره به گرايش جهان براي تبديل شدن به منطقه آزاد اظهار داشت: براي نيل به اين مقصود ما به دنبال سرمايه گذار خارجي هستيم چرا که سرمايه گذار داخلي مشکل ما را حل نمي کند و کفاف هزينه هاي ما را نمي دهد.

دبير شوراي هماهنگي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي تصريح کرد: مناطق آزاد متعلق به همه است و تمايل ما اين است که درهاي فکري را باز کنيم.

وي عزم دولت را براي کارهاي اساسي در مناطق آزاد جزم دانست و گفت:‌ در يک سال گذشته شاخه‌هايي که ربطي به مناطق آزاد نداشته را قطع کرده‌ايم و خيلي از شرکت‌هاي خدماتي را هم بايد واگذار کنيم تا سر مديران مناطق به مسائل اصلي گرم شود.

معاون رئيس جمهور با اظهار اميدواري نسبت به رسيدن مناطق آزاد ايران به نقطه قابل اتکا در جهان گفت:‌ دولت به خوبي پشت سر مناطق آزاد ايستاده و حضور شخصيت‌هاي موثر درهيات مديره اين مناطق تاثيرگذار بوده است.

وي در رابطه با مشکلات اصلي مناطق آزاد کشور اظهار داشت: سوال اصلي در کشور درباره مناطق آزاد اين است که اين مناطق به چه درد مي‌خورند؟ آيا بعد از 17 سال از تشکيل آن‌ها موفق بوده‌اند و آينده‌شان چگونه خواهد بود؟ اگر پاسخ هايي براي اين سوالات داشته باشيم مي توانيم دورنماي خوبي براي مناطق آزاد داشته باشيم.

بقايي مناطق آزاد را در اقتصاد کشور مؤثر دانست گفت: من بررسي نسبتاً جامعي داشتم و متوجه شدم مناطق آزاد تحت شرايطي مي توانند در اقتصاد کشور تأثير بگذارند.

وي با تأکيد بر لزوم توسعه ترانزيت در کشور و با بيان اين که ترانزيت ما در هر مقطعي جوابگو است خاطر نشان کرد: ترانزيت در هر مقطعي از زمان جوابگوي نياز ما است چرا که در حال حاضر 17 کشور واردات و صادرات از طريق ايران را به صرفه‌تر اعلام مي کنند و ما نيز ‌براي توسعه ترانزيت نيازمند مناطق آزاد هستيم حتي در صورت نبود مناطق آزاد براي توسعه ترانزيت بايد مناطق آزاد ايجاد کرد.

معاون رئيس جمهور مناطق آزاد را نه مناطقي براي صادرات صرف و نه واردات صرف دانست و گفت: مناطق آزاد صرفاً نبايد سکوي صادرات کشور باشند، مگر در حال حاضر صادرات از ساير مناطق چه مشکلي دارد ؟ از طرفي آيا قطع کامل واردات از مناطق آزاد جلوي ورود کالا را به کشور مي گيرد؟ ما نبايد نبايد نگران ورود کالاها از مناطق آزاد باشيم بلکه بايد نگران آن باشيم که کالاهايي که در اقتصاد کشور نقش ندارند وارد کشور ما شوند.

شناسه خبری: 6409

آخرین اخبار

نسل‌های 7گانه مناطق آزاد در جهان نسل اول: توسعه‌ كسب و كار با محور تجارت (بخش اول)
تقدیر مسرور از تشکیل کارگروه رفع موانع در کیش
مناطق آزاد پایلوت اجرای طرح‌های تولیدی و صادراتی گیاهان دارویی
موانع و چالش‌های حوزه صنایع پیشرفته و دانش‌بنیان در مناطق آزاد بررسی شد
گزارش صادرات و واردات 9 ماهه سازمان منطقه آزاد کیش

یادداشت

اینچه‌برون؛ دروازه ایران به راه ابریشم و اوراسیا
مناطق آزاد پایلوت اجرای طرح‌های تولیدی و صادراتی گیاهان دارویی
سیاست‌های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی مناطق آزاد در دولت چهاردهم
اقتصاد دریا محور، پیشران توسعه مناطق آزاد و ويژه اقتصادي: نه خيلي دور و نه خيلي نزديك
رونق اقتصاد دیجیتال با پیاده‌سازی مدل سیلیکون ولی در مناطق آزاد ایران