ايستادگي در مقابل آسيب به مرجان هاي چابهار

لینک کوتاه: freena.ir/detail/577
ساعت 16:25 چهارشنبه 11 خرداد 1390
کارشناس ارتباط علمي و پژوهشي مرکز تحقيقات شيلاتي آبهاي دور (چابهار) با اشاره به طرح جابجايي مرجان هاي براي توسعه بنادر چابهار گفت:« ايران خود را ملزم به جلوگيري از هرگونه آسيب رساني به محيط زيست کرده است از اين روي بايد در مقابل آسيب به مرجان ها ايستادگي کرد.»

تيمور اميني راد کارشناس ارتباط علمي و پژوهشي مرکز تحقيقات شيلاتي آبهاي دور (چابهار) در گفتگو با "بنا" (bena) گفت:« طرح توسعه بندر چابهار و تبديل منطقه به مگاپورت و کناره گيري کشتي هاي عظيم الچثه در اين منطقه امکان تخريب در محيط زيست را به سهولت فراهم مي کند.»


وي افزود:« اين در حالي است که ايران با امضاي کنوانسيونIMO خود را ملزم به حفاظت از محيط زيست در برابر هرگونه ساخت و ساز و تغيير در منابع طبيعي و زيست محيطي کرده است».


وي ادامه داد:« 6 سال پيش طرح جابه جايي مرجانها و عدم آسيب رساني به آنها مطرح شده بود که سازمان بنادر و کشتيراني تلاش کرد با جلسات گوناگون در چابهارسازمان و ارگان ذيل صلاحي را به جهت انجام اين پروژه مشخص کند ».


گفتني است ديروز مدير عامل منطقه آزاد چابهار با اشاره به فعاليت سازمان بنادر و کشتيراني در خصوص جابه جايي مرجان هاي منطقه به دليل آسيب هاي زيست محيطي در گفتگو با "بنا" از شکست اين طرح خبر داده بود.


اميني راد گفت:«اهميت مرجانها براي دريا همانند اهميت درختان براي زمين است و بيش از 33% از زندگي آبها و اقيانوسها به مرجان ها بستگي دارد. مرجان ها محل تخم گذاري ماهي ها هستند و گازهاي گل خانه اي آبها را از بين مي برد».


وي گفت:« با توجه به امضاي ايران در کنوانسيون مي توان به اهميت حفاظت از مرجانها بيشتر پي برد چرا که ايران خود را متعهد به نگهداري از محيط زيست کرده است و بايد براي ساخت و توسعه بندرچابهار و همچنين جابه جاي مرجان ها و عدم آسيب رساني، ابتدا طرحي را به محيط زيست ارائه کند».
204

شناسه خبری: 577

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو