زيربناي توسعه جهانگردي مديريت است

لینک کوتاه: freena.ir/detail/5553
ساعت 16:25 چهارشنبه 11 خرداد 1390
عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد رشت، صنعت گردشگري را يکي از صنايع برتر جهان برشمرد و گفت: مديريت زيربناي توسعه جهانگردي است.

به گزارش بنا (bena)سيدمحمود شبگومنصف در جمع فعالان گردشگري اين شهر ايران را يکي از هفت کشور تمدن‌ساز بشري معرفي کرد و اظهار داشت: ايران داراي بيش از يک ميليون و 200 هزار اثر تاريخي و فرهنگي غيرمنقول است که از اين لحاظ در رتبه دهم جهان قرار دارد.

وي با اشاره به ظرفيت‌هاي گردشگري ايران افزود: تنوع اقليمي و فرهنگي فراوان کشور را به لحاظ جاذبه‌هاي اکوتوريستي و صنايع دستي در رتبه پنجم جهان قرار داده است در صورتي که فقدان مديريت جهانگردي اين فرصت را به تهديدي جبران ناپذير تبديل مي‌کند و تخريب محيط زيست و تاريخ بشري را به همراه دارد.

شبگومنصف خاطرنشان کرد: در اين راستا برقراري تعادل مناسب بين جنبه‌هاي محيطي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي ضمن حفظ و احياي محيط زيست و اکوسيستم موجود در آن مي‌تواند بهره‌برداري اقتصادي قابل توجه‌اي را براي جامعه ميزبان به همراه داشته باشد.

عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي رشت با بيان اينکه ظرفيت‌هاي گردشگري ايران چندان مورد استفاده قرار نگرفته است، تصريح کرد: آمارها نشان مي‌دهد که ايران از لحاظ تعداد جذب گردشگر در رتبه 65 و درآمد گردشگري در رتبه 80 جهان قرار دارد و اين در حالي است که سال 2010 درآمدهاي حاصل از صنعت گردشگري جهان از درآمدهاي نفتي نيز بيشتر مي‌شود.

وي ادامه داد: با وجود اين نشانه‌ها ايران بدون توجه به مزاياي نسبي فراوان مناطق مختلف کشور در بخش‌هايي سرمايه‌گذاري انجام مي‌دهد که از ارزش افزوده آن به هيچ وجه نزديک به درآمدهاي حاصل از برنامه‌ريزي در بخش‌هاي جهانگردي نيست.

شبگومنصف ارزيابي گردشگري در گيلان را مثالي مناسب در اين‌باره بيان کرد و افزود: گيلان که پر از برکت و جاذبه‌هاي توريستي منحصر به‌فرد است، نگاه ضعيف دست‌اندرکاران را نسبت به اين ثروت عظيم داشته‌هاي استان آشکار مي‌کند.

عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي رشت گفت: در گيلان با وجود مزيت‌هاي نسبي آشکار در حاصلخيزي خاک و منابع اقليمي، برنامه‌ريزي براي سرمايه‌گذاري در بخش کشاورزي و جهانگردي، بيشتر در بخش صنايع توليدي و در راستاي تخريب منابع طبيعي اين ثروت بي‌بديل صورت گرفته است.

به گفته وي به کلانشهري مانند رشت از ابتداي انقلاب تا کنون يک هتل اضافه نشده در حالي که ساختن شهرک‌هاي صنعتي يا کارخانه‌هاي آلاينده در مناطق طبيعي و جنگلي بکر مانند شهرستان‌هاي شفت، سياهکل، ديلمان و ... به دليل عدم دسترسي مناسب و ضعف اطلاعات امکان‌سنجي و فعاليت‌هاي توليد در آن هنوز از بهره‌برداري لازم محروم مانده‌اند و عاجزانه به دنبال سرمايه‌گذار هستند.

شبگومنصف عدم سرمايه‌گذاري صحيح را چالش در مسير توسعه گيلان عنوان کرد و اظهار داشت: سرمايه‌گذاري‌هاي ناصحيح به غير از ضربه عظيم بر ثروت منطقه، ثروت ديگري براي مردم منطقه و براي کشور ايجاد نکرده است.

عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي رشت با اشاره به اينکه داشته‌ها و ميراث گذشته راه مسير آينده را روشن مي‌کند، تصريح کرد: ضعف مديريت در بسياري از اين بخش‌ها سبب ناديده گرفتن اصول بهره‌برداري بهينه از منابع شده و نمي‌تواند با نوآوري رهبري توسعه اقتصادي را به عهده گيرد.

وي ادامه داد: بسياري از کشورهاي جهان با استفاده از مزيت روند رو به رشد جهانگردي برنامه‌ريزي‌هاي دقيقي را براي جذب گردشگران جهاني و درآمدهاي ارزري حاصل از آن براي جوامع خود فراهم کرده‌اند.

شبگومنصف به تراز گردشگري ايران به لحاظ تعداد و مبلغ اشاره کرد و گفت: بازديد تعداد گردشگران غربي از ايران سالانه بالغ بر 4 ميليون و 400 هزار نفر است ضمن اينکه خروج سالانه ارز ناشي از گردشگران ورودي بالغ بر حدود 4 ميليارد دلار و ورود سالانه ارز ناشي از گردشگران ورودي بالغ بر حدود 350 ميليون دلار بوده که در اين راستا کسري سالانه ارز ناشي از افزايش خروج گردشگران بالغ بر 3 ميليارد و 600 ميليون دلار است.

عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي رشت با بيان اينکه ظرفيت‌ها و قابليت‌هاي گردشگري ايران در تمام جهان کم نظير است، خاطرنشان کرد: اين نظر در گفته‌هاي رئيس جامعه جغرافي‌دانان جهان که ايران را تاج ميراث جهان معرفي مي‌کند، بسيار مشهود است.202

شناسه خبری: 5553

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو