بندرچابهار به قطب صادرات و واردات کشور تبدیل می شود

لینک کوتاه: freena.ir/detail/52903
ساعت 11:49 يکشنبه 20 مرداد 1398
معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار گفت: بندرچابهار کوتاه‌ترین و به صرفه‌ترین مسیر برای ورود کالاهای اساسی کشور است و این بندر اقیانوسی پس از تکمیل زیرساخت‌های حمل و نقل جاده ای، ریلی و دریایی به قطب صادرات و واردات کشور تبدیل می شود.

به گزارش فرینا به نقل از ایسنا، رحمدل بامری با تشریح ظرفیت‌های بالفعل بندر چابهار در حوزه سرمایه گذاری و انتقال کالا بویژه کالاهای اساسی مورد نیاز کشور افزود: دسترسی بندر چابهار به آبهای آزاد می تواند کالاهای اساسی و بار را در کوتاهترین زمان و بهترین روش از طریق این بندر در دسترس مردم ایران قرار دهد و باید به این بندر توجه شود.

بامری گفت: سرعت تخلیه کشتی‌های حامل کالاهای اساسی مانع از افزایش قیمت کالا، حفظ تعادل و جو روانی بازار می شود و خیلی امیدواریم که بندرچابهار با قوت در حال توسعه و تکمیل زیرساخت هاست و می تواند نسبت به تخلیه کشتی‌های مختلف حتی در کمتر از یک روز اقدام کند.

وی به ایجاد خطوط کشتیرانی لاینر چابهار ـ هند اشاره کرد و افزود: با تلاش‌های سازمان بنادر و دریانوردی امکان ترانزیت مستقیم کالا بین بنادر هند و چابهار به صورت هفته ای فراهم شده است و باید تجار ایرانی از این فرصت نهایت استفاده را ببرند.

فرماندار ویژه چابهار ورود مستقیم کشتی از بنادر هند را فرصتی برای کاهش هزینه ها و افزایش ترافیک بار عنوان کرد و گفت: خوشحالیم بعد از سرمایه گذاری حدود یک میلیارد دلاری نظام در چابهار شاهد تحول و توسعه در این نقطه محروم هستیم.

بامری اظهار کرد: بندر چابهار به عنوان یکی از بنادر مهم در جنوب ایران و در بخش شمالی دریای عمان قرار گرفته و این بندر به علت موقعیت راهبردی و دستیابی به آبهای آزاد بین المللی جایگاه ویژه ای در مبادلات ایران با سایر کشورهای منطقه دارد.

مقام عالی دولت در چابهار ادامه داد: از سوی دیگر این بندر به علت نزدیکی به افغانستان، پاکستان و آسیای میانه، در آینده ای نزدیک با اتصال به شبکه ریلی کشور اهمیت ویژه ای در ترانزیت کالا به این کشورها خواهد داشت و همچنین این بندر به عنوان بزرگترین بندر اقیانوسی ایران، یکی از نقاط کلیدی در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان بوده و در کریدور شمال ـ جنوب نقش مهمی ایفاد خواهد کرد.

بامری تصریح کرد: بندر چابهار نزدیکترین مسیر ترانزیتی هند به افغانستان و کشورهای CIS از طریق جمهوری اسلامی ایران است؛ موقعیت جغرافیایی چابهار و حجم مبادلات تجاری بالقوه و بالفعل بین کشورهای یاد شده در سالهای اخیر اهمیت یافتن نقش غیر قابل انکاری است که بندر چابهار می‌تواند در پیوند کشورهای منطقه ایفا کند.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان افزود: بندر چابهار از نظر دریایی بسیار می تواند حائز اهمیت باشد زیرا حلقه اتصال کشورهای محصور در خشکی مانند افغانستان و کشورهای حوزه cis به دریاست.

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو