منطقه آزاد انزلي ميزبان صنايع‌دستي کشورهاي حاشيه خزر مي شود

لینک کوتاه: freena.ir/detail/4900
ساعت 16:25 چهارشنبه 11 خرداد 1390
معاون صنايع دستي استان گيلان گفت: دهکده هنرهاي سنتي و صنايع‌دستي کشورهاي حاشيه خزر در منطقه آزاد انزلي ايجاد مي‌شود.

به گزارش بنا(bena) به نقل از روابط عمومي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري گيلان، محمدعلي يوسفي افزود: مطالعات اوليه اين دهکده انجام شده و در صورت اخذ مجوزهاي لازم عمليات راه اندازي آن آغاز مي‌شود.

وي ادامه داد: در اين راستا تفاهم‌ نامه‌اي نيز با منطقه آزاد انزلي براي دسترسي به بازارهاي کشورهاي منطقه منعقد شده است.

يوسفي تعامل و همکاري چند جانبه کشورهاي منطقه در احياي صنايع‌دستي و هنرهاي سنتي را لازم و ضروري دانست و اظهار داشت: توسعه اين صنعت نيازمند برنامه‌ريزي صحيح در مسير بازاريابي و معرفي صنايع بومي و سنتي است.

معاون صنايع‌دستي اين استان خاطرنشان کرد: اين امر نيز مستلزم گسترش مناسبات فرهنگي و اقتصادي کشورهاي همسايه است و ايجاد بازارهاي بين‌المللي نقش مهمي در بخش صنايع‌دستي ايفا مي‌کند.

وي به ظرفيت و شاخص‌هاي بارز دهکده مذکور اشاره کرد و گفت: کالاهاي صنايع‌دستي عرضه شده در اين بازارچه‌ها مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد که منجر به ايجاد رقابت و افزايش سطح توانمندي هنرمندان و افزايش سطح کيفيت آن‌ها مي‌شود.

يوسفي تبادل تجربه و تعامل همه جانبه هنرمندان را در برطرف شدن نقص‌هاي احتمالي، رشد و احياي صنايع دستي کشورها تاثيرگذار دانست.

اين مقام مسئول صنايع‌دستي را منحصر به‌ فردترين صنعت جهان برشمرد و تصريح کرد: صنايع‌دستي در حوزه‌هاي مختلف فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و جتي سياسي تاثيرگذار است.

به گفته وي اين صنعت در حوزه فرهنگي انتقال دهنده فرهنگ، تمدن، ميراث کهن و هويت فرهنگي بوده و در حوزه اجتماعي و اقتصادي نيز منجر به ايجاد اشتغال، افزايش رفاه اجتماعي و کاهش ناهنجاري‌ها در سطح جامعه مي‌شود.

معاون صنايع‌دستي اداره کل ميراث فرهنگي گيلان وجود محصولات خارجي در فروشگاه‌ها و بازارهاي صنايع‌دستي را يکي از معضلات اساسي ذکر کرد و افزود: صنايع خارجي از صنايع ماشيني هستند که بايد از بازارهاي صنايع دستي داخلي جمع‌آوري شوند.

وي از اجراي طرح جمع‌آوري و ممنوعيت فروش محصولات خارجي در دو مکان تاريخي ماسوله و امامزاده اسحاق خبر داد و خاطرنشان کرد: طبق مصوبه دولت در راستاي منع فروش کالاهاي خارجي در مکان‌هاي تاريخي، اين طرح آغاز شده و مورد استقبال خوب فروشندگان نيز قرار گرفته است.

يوسفي با بيان اينکه کالاهاي مناسب و با کيفيت جايگزين اين محصولات مي‌شوند، تصريح کرد: جمع‌آوري محصولات خارجي هيچ گونه نگراني و مشکلي براي فروشندگان ايجاد نمي‌کند و صنايع با کيفيت بالا و مورد سليقه مردم عرضه مي‌شود.

معاون صنايع‌دستي اين استان با اشاره به نامگذاري امسال توسط مقام معظم رهبري به همت و کار مضاعف، در حوزه صنايع دستي گفت: طبق رهنمودهاي مقام معظم رهبري صنايع‌دستي از ظرفيت بالايي برخوردار است و بايد با سرمايه‌گذاري و برنامه‌ريزي صحيح آن را جدي گرفت و در مسير احياي صنايع دستي تلاش کرد.

وي ادامه داد: صنايع‌دستي گيلان نيز به دليل قرار گرفتن در يک موقعيت راهبردي مناسب از ظرفيت بالايي براي حضور در بازارهاي جهاني برخوردار است که بايد با برنامه‌ريزي مناسب از اين ظرفيت‌ها استفاده شود.

شناسه خبری: 4900

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو