مسیر ترانزیتی شلمچه از مسیر تردد زائران اربعین جدا می‌شود

لینک کوتاه: freena.ir/detail/48844
ساعت 12:31 شنبه 26 آبان 1397
معاون عمران و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند بابیان اینکه طرح اقتصادی برای پهنه لجستیکی ۷۳۶ هکتاری شلمچه در نظر گرفته‌شده که از اهداف این طرح توسعه زیرساخت‌های صادراتی بندر خشک شلمچه است، گفت: با اجرای این طرح مسیر ترانزیتی شلمچه از مسیر تردد زائران اربعین جدا می‌شود.

به گزارش فرینا به نقل از فارس، موعود شمخانی در خصوص توسعه اقتصادی منطقه آزاد و اتصال خط ریلی از شهرک‌های صنعتی این منطقه به بندر امام خمینی اظهار کرد: خرمشهر در گذشته یکی از بنادر پررونق و لجستیک کشور بود که بعد از جنگ و شرایط به وجود آمده ازجمله عدم لایروبی اروند، مشکلات بین‌المللی و اختلاف‌نظرهای کشور عراق در خصوص مسئله رودخانه اروند باعث کاهش فعالیت‌های این شهر شد.

شمخانی گفت: برای بازگرداندن این شهر به رونق اقتصادی گذشته و شرایط لجستیک طرح و برنامه‌های متعددی در نظر گرفته‌شده که اتصال خط ریلی منطقه آزاد اروند از شهرک صنعتی خرمشهر به بندر امام یکی از طرح‌های در حال اجرا است وجود بندر امام خمینی بافاصله ۱۲۰ کیلومتری و گسترش طرح شبکه ریلی کشور برای اتصال شلمچه به بندر امام فرصت مناسبی برای توسعه اقتصادی خرمشهر و افزایش فرصت‌های اشتغال خواهد بود.

معاون عمران و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند عنوان کرد: طرح پروژه ریلی به طول ۱۱۰ کیلومتر و ظرفیت ۲ میلیون تن کالا در سال فرصت مناسبی برای تأمین مواد اولیه کارخانه‌های فولاد است.

وی در خصوص پروژه‌های بهسازی و آب و فاضلاب منطقه آزاد اروند عنوان کرد: در سال‌های گذشته پروژه‌های زیرساختی باهدف توسعه زمینه اقتصادی در شلمچه و برای توسعه شهرک صنعتی خرمشهر به جهت استقرار صنایع صورت گرفته بود ولی به دلیل اینکه هدف نهایی رضایت‌مندی مردم است تصمیم بر آن شد که توسعه زیرساختی شهری را هر چه سریع‌تر شروع کنیم.

شمخانی عنوان کرد: به دلیل ضعف عملکرد و عدم مدیریت مناسب در حوزه شهرهای آبادان و خرمشهر و اینکه شبکه آب‎‌های سطحی و فاضلاب و همچنین معابر مناسب برای تردد مردم وجود نداشت تصمیماتی اتخاذشده بود که در اسرع وقت شهرها آسفالت شود.

وی ادامه داد: ولی راضی به انجام این کار نشدیم و بدون اصلاح زیرساخت‌ها نباید آسفالت صورت گیرد زیرا پس از مدتی  آب و فاضلاب می‌آمد و آن را تخریب ‌می‌کرد.

معاون عمران و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند در خصوص تفاهم‌نامه‌های منطقه آزاد اروند برای بهسازی آبادان و خرمشهر عنوان کرد: بعد از شناسایی و بررسی شاخص برخورداری و مناطق بحرانی تصمیم گرفته شد که ابتدا شبکه فاضلاب، سپس تأسیسات آب، گاز و آب‌های سطحی و بعدازآن آسفالت انجام شود. همچنین بعد از نشست‌های کلی و جداگانه با دستگاه‌های اجرایی ازجمله آبفا شهرداری و گاز میزان اعتبارات لازم، میزان، آورد و درصد مشارکت و اولویت‌بندی آن‌ها مشخص شد.

شمخانی عنوان کرد: ولی متأسفانه برخی از دستگاه‌های اجرایی تاکنون اولویت خود را رعایت نکرده‌اند. اداره آبفا با توجه به تفاهم‌نامه‌های منعقدشده در سال گذشته هنوز مناقصات خود را به طورکامل برگزار نکرده است.

معاون عمرانی و امور زیر بنایی سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به محرومیت‌های دو شهرآبادان و خرمشهر و لزوم خدمت‌رسانی هر چه سریع‌تر و بیشتر به مردم این دو شهر گفت: باید با اقتدار کار کرد، دستگاه‌های اجرایی که با منطقه آزاد اروند موافقت‌نامه منعقد کرده‌اند ولی در چرخه فعالیتشان تعلل دارند در صورت تداوم این موضوع از چرخه کار حذف خواهند شد.

وی در خصوص  ساماندهی شلمچه بیان کرد: طرح اقتصادی برای پهنه لجستیکی ۷۳۶ هکتاری شلمچه در نظر گرفته‌شده که از اهداف این طرح توسعه زیرساخت‌های صادراتی بندر خشک شلمچه است که هم‌اکنون در حال اجرا است.

شمخانی اعلام کرد: پروژه معابر؛ روشنایی بارانداز ۱۳ هکتاری انجام‌شده است و علاوه بر آن مسیر مستقل اربعین که مسیر تردد زوار خواهد بود از مسیر ترانزیتی جدا خواهد شد.

 

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار

موانع و چالش‌های حوزه صنایع پیشرفته و دانش‌بنیان در مناطق آزاد بررسی شد
گزارش صادرات و واردات 9 ماهه سازمان منطقه آزاد کیش
از تبدیل شدن منطقه آزاد کیش به جزیره نوآورانه حمایت می‌کنیم
سه بانک مطرح کشور خواستار همکاری های گسترده با سازمان منطقه آزاد کیش شدند
گزارش عملکرد صادرات و واردات منطقه آزاد انزلی در 9 ماهه سال 1403

یادداشت

اینچه‌برون؛ دروازه ایران به راه ابریشم و اوراسیا
سیاست‌های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی مناطق آزاد در دولت چهاردهم
اقتصاد دریا محور، پیشران توسعه مناطق آزاد و ويژه اقتصادي: نه خيلي دور و نه خيلي نزديك
رونق اقتصاد دیجیتال با پیاده‌سازی مدل سیلیکون ولی در مناطق آزاد ایران
لزوم كارآمدي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي در جذب سرمايه‌گذاري