کارنامه سه ساله جایکا قابل دفاع است

لینک کوتاه: freena.ir/detail/47698
ساعت 16:04 چهارشنبه 14 شهريور 1397
رئیس کمیته اکوآیلند قشم با دفاع از کارنامه سه ساله فعالیت آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) در این منطقه، گفت: پروژه های پایلوت جایکا در قشم با پیشنهاد دریافت وام 80 میلیون دلاری از دولت ژاپن اجرا می شود.

به گزارش فرینا، سعید بنی عامریان در آخرین نشست کمیته های مشترک جایکا و مسئولان سازمان منطقه آزاد قشم در سالن مرکز بین المللی رشد، افزود: جوامع محلی قشم با هدف نقش آفرینی در پروژه اوک آیلند قشم به طور جدی در دوره های مختلف آموزشی تیم جایکا (از آبان ماه سال 94 تا کنون) شرکت کرده و شماری از مردم بومی این منطقه هم در سفر به ژاپن از نزدیک تجربه موفق این کشور در حوزه های یاد شده را مشاهده و لمس کرده و آن را در روستاهای این جزیره به اجرا گذاشته اند.
بنی عامریان گفت: وام درخواستی از کشور ژاپن با کارمزد 2 تا 4 درصد و بازپرداخت 20 ساله در چهار محور گردشگری، کشاورزی، شیلات و پساماند و مدیرت آب در قشم هزینه خواهد شد.
وی افزود: این وام طی یک مکانیزم تعریف شده با موافقت دولت های ایران و ژاپن و تائید سازمان برنامه و بودجه کشور در بخش های یاد شده هزینه خواهد شد.
رئیس کمیته اکوآیلند قشم گفت: اجرای کامل این پروژه، دستاوردهای ارزشمندی برای این منطقه به لحاظ توسعه متوازن و کاهش شدید شکاف اقتصادی که از قبل در این جزیره وجود داشته به همراه  خواهد داشت.
بنی عامریان با اعلام اینکه جوامع محلی در این پروژه با ارائه پیشنهادات به تیم جایکا، در زمینه اجرای طرح ها و بهره برداری آنها نیز مشارکت داشته اند، افزود: این پروژه تجربه خاصی از نوع مدیریت جوامع محلی در طرح های توسعه ای را به نمایش گذاشته است.

* معرفی قشم در سطح منطقه ای و جهانی
راهبر تیم جایکا در این نشست، گفت: با اجرای دقیق پروژه و برند سازی قشم باید این جزیره ارزشمند در سطح ملی، منطقه ای و جهانی به خوبی معرفی شود.
تاکورا، رسیدن به یک چشم انداز مثبت با اجماع همه ذی نفعان به ویژه مردم بومی را از اهداف اصلی این طرح برشمرد و افزود: پایبند بودن به محیط زیست، منابع طبیعی، احترام به جوامع محلی و در اولویت قرار دادن منافع بومیان جزیره در طرح اکو قشم، جایگاه ویژه ای دارد.
وی ادامه داد: طرح اکو آیلند قشم مُدل متفاوتی از توسعه در این جزیره را با نگاه ویژه به اقتصاد، فرهنگ، محیط زیست و فعالیت های اجتماعی با محوریت جوامع محلی برنامه ریزی کرده است.
راهبر تیم جایکا با اعلام اینکه آبان ماه امسال دوره سه ساله این طرح در قشم به پایان می رسد، اظهار کرد: آماده ایم پس از این دوره نیز با همکاری سازمان منطقه آزاد قشم برای برند سازی این جزیره و معرفی آن در سطح بین المللی همکاری کنیم.

* تقویت روابط اقتصادی ژاپن و ایران
نماینده ارشد جایکا در ایران هم در این نشست گفت: سیاست کلی دولت ژاپن و جایکا از همکاری در پروژه اکو قشم، تقویت روابط اقتصادی بین دو کشور است.
تاناکا افزود: تدوین طرح اکو قشم با هدف ایجاد هارمونی بین انسان و محیط زیست و توسعه پایدار با محوبیت جوامع محلی و تقویت حوزه اقتصادی بومیان در دستور کار آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) قرار گرفت.
وی با اعلام اینکه قشم از اکوسیستم و منابع طبیعی غنی و بسیار زیبایی بهره مند است، گفت: با حفاظت از این ظرفیت ها می توانیم به تقویت حوزه گردشگری جزیره قشم و متعاقب آن افزایش توان اقتصادی مردم به ویژه بومیان کمک کنیم.
نماینده ارشد جایکا تاکید کرد اگر به مسائل محیط زیست قشم و نقش جوامع محلی این جزیره به طور جدی توجه نشود، این جزیره زیبا به یک جزیره مصنوعی تبدیل می شود که چالش های زیادی را برای قشم، ایران و ژاپن به عنوان مجری طرح اکو قشم به همراه خواهد داشت.
وی اظهارامیدواری کرد که مردم نقاط مختلف جهان از طریق فیلم و کلیپ های مربوط به قشم به ویژه از طریق تلفن های همراه با ظرفیت های مهم این منطقه آشنا شوند.
بنا به این گزارش، آخرین نشست کمیته همکاری مشترک اکو آیلند قشم با حضور علی یدقار عضو هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد قشم و سعید بنی عامریان معاون توسعه مدیریت، رسول اکبری معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری و محرم بهاروند معاون فنی و عمرانی این سازمان، اسدی نماینده سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و اعضای تیم جایکا در سالن مرکز بین المللی رشد قشم نتایج 34 ماه فعالیت تدوین طرح اکو قشم را مورد ارزیابی قرار دادند.

شناسه خبری: 47698

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو