تعيين سهم مناطق آزاد در بازارهاي پيراموني

لینک کوتاه: freena.ir/detail/4665
ساعت 16:25 چهارشنبه 11 خرداد 1390
براي اولين بار سهم مناطق آزاد در صادرات ايران به بازارهاي پيراموني و طبيعي با توجه به مستندات رسمي احصاء مي‌شوند.

محمدرضا ايزديان، مدير کل دفتر برنامه‌ريزي تجاري سازمان توسعه تجارت ايران با بيان اين مطلب در گفتگو با خبرنگار بنا (bena) اظهار داشت: با احصاء اين آمار ميزان صادرات از مناطق آزاد به کشورهاي منطقه مشخص شده و مي‌تواند در صورت لزوم انگيزه‌اي بر تمرکز صادرات هر منطقه‌ آزاد در رابطه با بازاري خاص باشد.

وي گزينش بازارهاي طبيعي را بر اساس دو عامل فاصله فيزيکي و فاصله رواني خواند و گفت: اين دو عامل در مديريت استراتژيک بازاريابي بررسي و مدلي هم برايش طراحي شده است، که با توجه به اين مدل کشور ما داراي 25 بازار پيراموني است.

ايزديان تصريح کرد:‌ با توجه به ميزان صادرات ايران به کشورهاي مختلف در اقصي نقاط دنيا اعم از آمريکاي لاتين، آمريکاي جنوبي، آفريقاي شمالي به اروپا و اروپاي در حال توسعه (اروپاي شرقي سابق) بيشترين صادرات غيرنفتي ايران به بازارهاي پيراموني است.

وي با اشاره به بيشترين حجم خدمات فني_مهندسي و گردشگر ايران با اين کشورها خاطر نشان کرد: با بررسي 99 اصل گمرکي در کتاب گمرک مي‌بينيم به جزء محصولات سنتي صادراتي مانند پسته و فرش دست‌باف، بين 70 تا 100 درصد ساير اقلام غير نفتي(غير پتروشيمي) خدمات و ترانزيت ايران با کشورهاي بازارهاي پيراموني است.

مدير کل دفتر برنامه‌ريزي تجار سازمان توسعه تجار تأکيد کرد: با توجه به اين آمارها مي‌بايست براي بازارهاي پيراموني به عنوان بازارهاي هدف صادرات برنامه‌ريزي شده، طرح‌هاي توجيهي صنعتي در مورد خدمات براي آن‌ها تهيه شود، مقايسه‌هايي بين ويژگي‌هاي تجمعي آن‌ها با ساير بلوک بندي هاي ‌دنيا گيرد تا بتوانيم در آينده شاهد گسترش روابط تجاري با اين کشورها باشيم.202

شناسه خبری: 4665

آخرین اخبار

موانع و چالش‌های حوزه صنایع پیشرفته و دانش‌بنیان در مناطق آزاد بررسی شد
گزارش صادرات و واردات 9 ماهه سازمان منطقه آزاد کیش
از تبدیل شدن منطقه آزاد کیش به جزیره نوآورانه حمایت می‌کنیم
سه بانک مطرح کشور خواستار همکاری های گسترده با سازمان منطقه آزاد کیش شدند
گزارش عملکرد صادرات و واردات منطقه آزاد انزلی در 9 ماهه سال 1403

یادداشت

اینچه‌برون؛ دروازه ایران به راه ابریشم و اوراسیا
سیاست‌های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی مناطق آزاد در دولت چهاردهم
اقتصاد دریا محور، پیشران توسعه مناطق آزاد و ويژه اقتصادي: نه خيلي دور و نه خيلي نزديك
رونق اقتصاد دیجیتال با پیاده‌سازی مدل سیلیکون ولی در مناطق آزاد ایران
لزوم كارآمدي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي در جذب سرمايه‌گذاري