بندر پارسیان مهم‌ترین بندر تخصصی صنعتی معدنی کشور

لینک کوتاه: freena.ir/detail/46019
ساعت 17:11 سه شنبه 4 ارديبهشت 1397
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان گفت: بندر پارسیان مهم‌ترین بندر تخصصی صنعتی معدنی کشور است.

به گزارش فرینا،حسن شاهرخی در گفت و گو با پایگاه خبری « عصرمعدن » افزود: مناطق ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان و لامرد براساس سیاست‌های تعیین شده در برنامه چهارم توسعه و سند چشم انداز 1404 کشور، جهت استقرار صنایع انرژی بر همچون فولاد، آلومینیوم، پتروشیمی، آلومینا، صنایع پشتیبان همچون نیروگاه، آب شیرین کن و بندر در نظر گرفته شده و اکنون عملیات اجرایی احداث زیرساخت های هر2 منطقه در دست اجرا است.

شاهرخی گفت: بندر پارسیان مهم‌ترین بندر تخصصی صنعتی معدنی کشور است که بر مبنای تخلیه و بارگیری مواد صنعتی و معدنی همچون فولاد، سنگ‌آهن، بوکسیت، آلومینیوم، پودر آلومینا، محصولات پتروشییمی و همچنین کالاهای فله خشک و مایع و کالاهای کانتینری در 2منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان (استان هرمزگان) و لامرد (استان فارس) در نظر گرفته شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه طراحی راه آهن عسلویه ـ بندر عباس جزو خطوط در دست مطالعه وزارت راه و شهرسازی است، در صورتی که این ریل احداث شود با اتصال این بندر به شبکه راه‌آهن سراسری، فرصت مناسبی برای رشد و توسعه این بندر فراهم خواهد شد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان گفت: این بندر در افق طرح دارای 19 پست اسکله خواهد بود که امکان تخلیه و بارگیری سالانه40 میلیون تن کالا و پهلوگیری شناورهای با ظرفیت 100 هزار تن را فراهم خواهد کرد؛ البته امکان توسعه به ظرفیت های بالاتر نیز وجود دارد.

شاهرخی افزود: بندر پارسیان توسط شرکت مهندسین مشاور سازه پردازی ایران به عنوان همکار ایرانی و با همکاری شرکت HPC آلمان به عنوان همکار خارجی طراحی شده است. پس از بهره برداری از فاز راه انداری بندر پارسیان، این بندر بزرگترین بندر حدفاصل بندر شهید رجایی تا بندر بوشهر که فاصله ای حدود 750 کیلومتر دارند خواهد بود و پس از بهره برداری از فاز نهایی بندر پارسیان، این بندر پس از بندر شهید رجایی و بندر امام خمینی سومین بندر بزرگ کشور خواهد بود.

وی در خصوص فازهای اجرایی بندرپارسیان گفت: مراحل ساخت این بندر در 4 فاز اجرایی یعنی فاز راه اندازی، فاز نخست، فاز دوم و فاز سوم(فاز نهایی) اجرا خواهد شد. در حال حاضر فاز راه اندازی این بندر مشتمل بر 4 پست اسکله با مجموع ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه 9 میلیون تن در دست اجراست که مدت اجرای فاز راه اندازی 3 سال و با برآورد اعتبار معادل 170 میلیون یورو در نظر گرفته شده است.

شاهرخی افزود: این بندر با عمق آبخور حدود15/4 متر در فاز راه اندازی قابلیت پهلوگیری شناورهای 70 هزار تنی و عمق آبخور 17 متر قابلیت پهلوگیری شناورهای 100 هزار تنی را دارا است و این ظرفیت‌ها در صورت نیاز قابل توسعه و ارتقا به ظرفیت های بالاتر است.

وی همچنین درخصوص شرح عملیات اجرایی فاز راه اندازی بندر پارسیان نیز گفت: فاز راه اندازی بندر پارسیان مشتمل بر اجرای 1500 متر موج شکن اصلی و ایجاد حوضچه ای به مساحت 30 هکتار, 32 هکتار استحصال پسکرانه، لایروبی حوضچه بندر تا عمق 15/4 متر با حجم3/6میلیون متر مکعب، احداث 6500 متر مربع ساختمان های پسکرانه و 4 پست اسکله است که هم اکنون دارای پیشرفت فیزیکی حدود 14 درصد است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان افزود: در حال حاضر یک پست اسکله فله خشک بعنوان یک طرح فوری و WORK EARLY به پیمانکار این پروژه ابالغ شده است بطوری که بتوان در نیمه دوم سال 1397 از یک پست اسکله این بندر جهت ورود تجهیزات مورد نیاز مجتمع های صنعتی موجود در پسکرانه بندر پارسیان استفاده کرد.

شاهرخی گفت: از جمله اقدامات مهم و کم نظیری که در این بندر در سطح کشور انجام شده، مطالعات گسترده ارزیابی اثرات زیست محیطی است همچنین در بندر پار سیان از ظرفیت و توان مشاوران داخلی و خارجی توانمند در حوزه مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی استفاده شده و کار بسیار ارزشمندی در این بخش انجام پذیرفته ا ست.

وی ادامه داد: انجام پروژه های صنعتی و عمرانی همگام با حفظ محیط زیست همواره از خط مشی های ایمیدرو بوده و این منطقه از ابتدای شروع به کار تا کنون سعی داشته تعاملی سازنده با سازمان حفاظت محیط زیست و انجمن ها و حامیان محیط زیست داشته باشد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان افزود: منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان به سبب قرارگیری در گلوگاه انرژی دنیا و بهره مندی از ذخایر گاز حوزه پارس جنوبی، نزدیکی به دریا و دسترسی به منابع آب دریا، بهره مندی از مدل‌های مختلف حمل و نقل اعم از حمل و نقل هوایی، دریایی، جاده ای و ریلی در آینده نزدیک از شرایط بسیار خاصی برخوردار است. پتانسیل های بالقوه این منطقه سبب شده تا این منطقه ویژه از مناطق ویژه اقتصادی کم نظیر در دنیا محسوب شود و یقینا این پتانسیل های بالقوه سبب خواهد شد این منطقه جزو مناطق ویژه اقتصادی موفق دنیا قرار گیرد.

شاهرخی افزود: در آینده بسیار نزدیک عملیات اجرایی ساخت انبار آلومینیوم جنوب، احداث آبگیر از دریا و آب شیرین کن و ساخت نیروگاه در این منطقه شروع خواهدشد که نوید بخش ایجاد اشتغال و تحول اقتصادی در این منطقه است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان گفت: نزدیک به 2سال گذشته بیش از 700 فرصت شغلی مستقیم در این منطقه ایجاد شده که یقینا با شروع پروژه های یادشده این میزان به بیش از 1000 فرصت شغلی مستقیم افزایش خواهد یافت.

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو