اجرای طرح توسعه ذخیره گاه زیست کره ایران در قشم

لینک کوتاه: freena.ir/detail/45011
ساعت 11:37 سه شنبه 26 دی 1396
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم از کاشت 5 هزار نهال حرا در راستای طرح توسعه جنگل های دریایی این جزیره به عنوان یکی از ذخیره گاه های زیست کره ایران خبر داد.

به گزارش فرینا، رسول اکبری گفت: این میزان نهال حرا در سایت صنعتی کاوه براساس استناد به مطالعات ارزیابی محیط‌ زیستی و دریافت مجوز شورای عالی ارزيابی محیط زیست توسط شرکت ساخت و بهره‌برداری اسکله حرا قشم کاشته شده است.

اکبری افزود: کاشت 10هزار نهال حرا یکی از بندهای قرارداد شرکت نفتی حرا در این منطقه است که سرمایه گذاران این طرح از بهمن ماه سال 95 تاکنون در دو نوبت فاز اول اجرای این طرح توسعه ای، اقدام به کاشت 5 هزار نهال حرا در محدوده سایت صنعتی کاوه نمودند.

وی گفت: کاشت هر دو مرحله از فاز نخست اجرای این سیاست شلمل تهیه نهال، کاشت، حفاظت و نگهداری با نظارت و همکاری مدیریت محیط‌ زیست سازمان منطقه آزاد قشم با مشارکت مردم محلی انجام شده است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم، از اکوسیستم حرا به عنوان یکی از غنی‌ترین و حاصلخیزترین اکوسیستم‌های دنیا نام برد و افزود: اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت،22 کاربری عمده را برای این اکوسیستم‌ها تعیین کرده است.

اکبری گفت: سیستم ریشه‌ای جنگل‌های حرا باعث پایداری رسوبات می شود و اجتماعات آن‌ها انرژی امواج را کاهش می‌دهد و این اکو سیستم ها در ایجاد جزایر، توسعه‌ی سواحل، جلوگیری از تخریب و خوردگی سواحل و فرسايش خاک آن‌ها نقش دارند.

وی افزود: سازمان منطقه آزاد از ابتدای تاسیس در قشم (دهه 70) اقدام به کاشت درخت حرا در پهنه‌های گلی سواحل جزیره قشم با هدف توسعه این اکوسیستم غنی نموده است و منطقه حفاظت شده حرای قشم با وسعت 85686 هکتار یکی از 11 ذخیره گاه زیست کره ایران و یکی از جنگل‌های پنج‌گانه استان هرمزگان در شمال غرب جزیره محسوب می شود.

بنا به این گزارش، اسکله نفتی حرا قشم به لحاظ موقعیت جغرافیائی در آب‌های ساحلی خلیج فارس در ساحل شمالی این جزیره و در سایت صنعتی کاوه واقع شده است. این اسکله به منظور تخلیه و بارگیری 25 میلیون فرآورده‌های نفتی در قالب 2 پست اسکله 70 هزار تُن و 7 هزار تُن جهت تأمین مواد اولیه و صدور فرآورده‌های نفتی پیش‌بینی و طراحی شده است.

جزیره قشم با یک هزار و 500 کیلومتر مربع وسعت به عنوان بزرگترین جزیره خلیج فارس در جنوب ایران قرار دارد.

 

شناسه خبری: 45011

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو