ساخت شهرک صنایع دریایی در جزیره قشم

لینک کوتاه: freena.ir/detail/43747
ساعت 12:40 پنج‌شنبه 27 مهر 1396
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از ساخت شهرک صنایع دریایی در این جزیره به عنوان فرصتی برای کسب ثروت از فعالیت های دریا محور نام برد.

به گزارش فرینا، حمید رضا مومنی در مراسم معرفی کشتی مسافری و گردشگری آرام (ساخت شرکت آرام شناور کیان قشم) که در سالن مرکز رشد برگزار شد، گفت: برای بهره بردن از ثروت دریا محور باید در پنج حوزه مختلف فعالیت کنیم.
وی از گردشگری دریایی، صنعت، انرژی، شیلات و بانکرینگ به عنوان پنج محور مهم تولید سرمایه از طریق دریا نام برد و افزود: در هر پنج محور سیاستگذاری های مناسبی را با کمک مشاوران داخلی و خارجی برنامه ریزی کرده ایم.
به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، شرکت های شناورسازی جزیره قشم می توانند با توجه به شرایط بسیار مناسب پهنه آبی در این منطقه با ساخت شناورهای حوزه گردشگری، سرمایه گذاران این بخش را یاری کنند.  
او یادآور شد: در حوزه صنعت نیز با توجه به امتیازات بسیار خوبی که در شمال و جنوب جزیره قشم داریم، باید بهترین بهره برداری ها را از این فرصت ها کسب کنیم.
مومنی در بخش دیگر سخنان خود به اهمیت استفاده از آب دریا برای تولید انرژی اشاره کرد و گفت: کشورهایی که در مجاورت دریا قرار دارند، بخش اعظم انرژی مورد نیاز صنایع و مصارف خانگی خود را از آب دریا تامین می کنند اما در ایران تاکنون از این فرصت استفاده خوبی انجام نشده است.
وی ادامه داد: در قشم دو شرکت تولید همزمان آب و برق مشغول فعالیت هستند و با استفاده از ظرفیت آب دریا برای تولید انرژی می توانیم به صادرکننده برق از قشم به کشورهای حاشیه خلیج فارس تبدیل شویم.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از فعالیت های شیلاتی در قشم به عنوان یک اقدام اقتصاد در حد روزانه نام برد و بیان داشت: خوشبختانه براساس سیاست های مقام معظم رهبری در زمینه تولید 200 هزار تُن ماهی درقفس در برنامه ششم توسعه، سهم قشم از این مجموعه 84 هزار تُن تعیین شده است.
او ادامه داد: تاکنون برای تولید بیش از 20 هزار تُن ماهی در قفس قرارداد بسته ایم که هفت هزار تُن آن عملیاتی شده و برای مباحث پشتیبانی شامل فروش، بازرگانی، نگهداری، حمل و نقل به ایجاد دو شهرک شیلاتی در این جزیره نیاز داریم.
مومنی با اعلام اینکه حدود 15 هزار کشتی در طول سال از مسیر تنگه هرمز عبور می کنند، گفت: این میزان تردد دریایی فرصت مهمی است تا با استفاده از صنعت بانکرینک سوخت در قشم و ارائه خدمات جانبی آن از این موقعیت در کسب ثروت دریایی استفاده کنیم.
به گفته وی، راه اندازی سایت بانکرینک و امکاناتی همچون خدمات هتلینگ؛ کترینگ، تعمیرات، فروش قطعات یدکی و موارد دیگر در قشم مسیر سوخت گیری شناورها در این دریا را از بندر فجیره امارات به سمت قشم تغییر خواهد داد و قشم می تواند سهم اصلی درآمد 25 میلیارد دلاری این صنعت را از آن خود کند.
او گفت: شناورها برای سوخت گیری در بندر فجیره 310 مایل دریایی را باید طی کنند در حالیکه با راه اندازی این صنعت در قشم می توانند با 45 مایل دریایی نسبت به سوخت گیری در این جزیره اقدام کنند که کاهش این میزان فاصله دریایی و مدت زمان تردد برای صاحبان شناورها بسیار حائز اهمیت است. 
مومنی با اعلام اینکه بندر فجیره امارات 68 درصد سوخت مورد نیاز شناورهای عبوری در خلیج فارس را از ایران تامین می کند، افزود: بندرفجیره 86 درصد از مجموع 25 میلیارد دلار درآمد این صنعت را به خود اختصاص داده است.
او گفت: قشم به یک تحول مهم منطقه ای برای کسب ثروت نیاز دارد که کریدور جنوب – شمال از این منطقه می تواند کشورهای چین، هند و پاکستان را از طریق جزیره قشم به کشورهای آسیای میانه وصل کند.
به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، طرح جامع ارتباطی خلیج فارس با محوریت پل می تواند نقطه اتصال قشم به سرزمین اصلی، شمال کشور و در نهایت اروپا، روسیه و نوستاراک باشد.
وی بیان داشت: بندر کاوه قشم با چهار پُست برای پهلوگیری شناورهای با تناژ بالا برای تخلیه و بارگیری از امتیازات ویژه ای در این منطقه برخوردار است و در کنار آن برای راه اندازی کارخانه فولاد با حجم تولید سالانه 3.2 تُن به حداقل 15 میلیون تُن سنگ آهن نیاز است که از طریق خط راه آهن پل خلیج فارس امکانپذیر خواهد شد.
مومنی گفت: وجود منابع گاز در قشم که حدود 25 میلیون متر مکعب و قابل افزایش تا 45 هزار متر مکعب می باشد از دیگر امتیازاتی است که با فعالیت هفت کارخانه پتروشیمی و نفت و انرژی در این جزیره، بیش از 9 تُن محصول تولید خواهد شد.

او از شهرک صنایع دریایی قشم به عنوان فرصتی برای ساخت شناورهای مختلف و انجام تعمیرات در آن یاد کرد و افزود: مسئولیت این شهرک مهم را به دریادار محمد حسین ملک زادگان با کوله باری از تجربه طی دوران خدمت به عنوان فرمانده دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران واگذار کرده ایم و امیدواریم در آینده نزدیک استارت راه اندازی این شهرک زده شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از فعالیت شرکت های شناور سازی در این جزیره به عنوان یکی از مهمترین فرصت های اقتصادی نام برد و گفت: شرکت آرام شناور کیان قشم با در اختیار داشتن نیروی های بسیار توانمند در کنار شرکت های دیگر شناورسازی آماده اند سهم بزرگی از نیاز شناورهای مختلف ایران را در این جزیره تامین کنند.
بنا به این گزارش، در این مراسم دریادار محمد حسین ملک زادگان به عنوان مسئول شهرک صنایع دریایی قشم، شماری از مدیران شرکت های شناورسازی قشم و هفت استان ساحلی در جنوب و شمال کشور، مشاوران، معاونان و مدیران سازمان منطقه آزاد قشم هم حضور داشتند.
در پایان این مراسم، شرکت کنندگان با حضور در اسکله بهمن قشم، سفر دو ساعته دریایی با شناور 55 متری شرکت شناور سازی آرام کیان شناور قشم را تجربه کردند.

گالری تصاویر

شناسه خبری: 43747

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو