انتخاب عود و مُوچَک قشمی برای دریافت مُهر اصالت ملی

لینک کوتاه: freena.ir/detail/43586
ساعت 14:08 دوشنبه 17 مهر 1396
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم از برگزیده شدن ساز عود و مُوچَک (قفس حصیری پرندگان) به عنوان دو اثر برتر صنایع دستی جزیره قشم برای دریافت مُهر اصالت ملی خبر داد.

به گزارش فرینا، سید محمد امین جعفری حسینی گفت: ساز عود به عنوان هنر دست شجاع الدین اشعری و قفس پرنده حصیری (موچک) هنر صغری تیزپَر از میان 9 اثر هنری برای دریافت مُهر اصالت ملی برگزیده شدند.

جعفری حسینی با اشاره به حمایت قاطع مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از هنرمندان صنایع دستی این جزیره با اجرای طرح جامع توسعه صنایع دستی، افزود: در آینده نزدیک شمار بیشتری از آثار هنرمندان جزیره قشم برای دریافت مُهر اصالت ملی معرفی خواهند شد.

وی گفت: مُهر اصالت، گواهينامه ای است كه به صورت مشترک از طرف يونسكو و دفاتر فرهنگی – هنری منطقه ای به منظور حفظ و تداوم فعاليت حرفه ها و ارزش های بومی و سُنتی به مصنوعات صنايع دستی اصيل و با كيفيت هنرمندان اعطا می گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم، از ابداع و نوآوری، هویت ملی، رعايت جنبه هاي كاربردی، توجه به مسائل زيست محيطی، قوانين كار، حقوق مالكييت معنوی و همچنین داشتن بازار كار مناسب به عنوان شرايط لازم برای احراز مُهر اصالت برای صنایع دستی نام برد.

جعفری حسینی ادامه داد: مراسم مُهر اصالت يونسكو هر ٢ سال يكبار برگزار مي شود و پیش از آن  آثار برتر هر استان پس از ارزیابی و کسب مُهر اصالت به مرحله ملی راه پيدا مي كنند و بعد از آن آثار برگزيده ملی به صورت جهانی داوری می شوند و به بهترين آثار مُهر اصالت يونسكو ارائه می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم گفت: آثار دارای مُهر اصالت بين المللی به عنوان بِرند شخصی و منطقه ای هنرمند در سطح جهان ثبت و معرفی می شوند و برای اینگونه آثار به صورت جهانی بازاریابی انجام می شود.

بنا به این گزارش، شجاع الدين اشعری قشمی از 8 سالگی در کنار عموی خود در جزیره قشم در زمینه نوازندگی این ساز مشغول به کار شد و از سال 1375 تا كنون نیز اقدام به ساخت این ساز نموده است.

صغری تيزپَر نیز به عنوان مديرعامل شركت تعاونی گُل پَنگ قشم با هفت سال سابقه کار در هنر حصیر بافی بیش از 30 نفر از بانوان جزیره قشم را در این هنر به کار گرفته است.

شناسه خبری: 43586

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو