بررسی مراسم آئینی قشم توسط جامعه شناسان آلمانی در بوخوم

لینک کوتاه: freena.ir/detail/39399
ساعت 12:44 يکشنبه 17 بهمن 1395
مراسم آئینی "زار" و "خلسه" مردم جزیره قشم از طریق عکس های ارسالی احمد بازماندگان قشمی هنرمند عکاس و مستند ساز جزیره به همت شاهرخ راعی استاد ایرانی دانشگاه فرایبورگ آلمان با حضور کارشناسان دانشگاه بوخوم این کشور مورد بررسی قرار می گیرد.

به گزارش فرینا، احمد بازماندگان قشمی گفت: مطالعه مقایسه ای آئین "زار" در فرهنگ ها و مناطق جغرافیایی متفاوت در کنار دوره های تاریخی گوناگون به عنوان موضوع اصلی گردهمایی دانشگاه بوخوم آلمان است که طی روزهای 14 و 15 بهمن ماه با حضور استاد ایرانی دانشگاه فرایبورگ و دانشجویان و اساتید جامعه شناسی در این دانشگاه بررسی می شود.

او با اعلام اینکه عکسی از مراسم "زار" جزیره قشم زینت بخش همایش "خلسه" دانشگاه بوخوم شده، افزود: امیدوارم خروجی این همایش باعث افزایش شناخت اهالی علمی و همچنین توریست های آلمانی از قشم و آئین های زیبای مردم این منطقه شود.

عکاس و مستند ساز جزیره قشم با اعلام اینکه هفته گذشته 15 قطعه عکس و 5 دقیقه فیلم مستند از آئین های "زار" و "خلسه" جزیره قشم را به درخواست استاد ایرانی دانشگاه بوخوم آلمان ارسال کرده است، گفت: عکس های ارسالی به صورت دیجیتال در این همایش به نمایش در می آید و قرار است در مقالات ارائه شده نیز از عکس های مراسم آئینی قشم استفاده شود.

بازماندگان قشمی بیان کرد: 5 دقیقه فیلم مستند "اهل هوا" که معرف مراسم زار و خلسه است با متنی از کتاب "اهل هوا" غلامحسین ساعدی با اجرای صدای موسیقی ماما حنیفه به همایش دانشگاه بوخوم ارسال شده است.

او در زمینه آشنایی اش با شاهرخ راعی می گوید: دو سال پیش در سفر این استاد ایرانی و تیم جامعه شناس دانشگاه بوخوم آلمان که با هدف تحقیق در مورد مراسم آئینی به جزیره قشم سفر کرده بودند با آنان آشنا شدم و نتیجه ارتباط های مستمر با این تیم علمی به ارسال عکس و فیلم مستند با هدف بررسی آئین های زار و خلسه در این دانشگاه شد.

احمد بازماندگان قشمی از سال 1372 فعالیت های هنری خود را به صورت حرفه ای در این منطقه آغاز کرد و با داشتن 9 سال سابقه در سمت کارشناس مسئول سمعی و بصری سازمان منطقه آزاد قشم، مجموعه بسیار زیبایی از عکس های قشم قدیم و جدید را که نشانه های تحول در این منطقه می باشد را تهیه و جمع آوری کرده است.

مردم‌ ساحل‌نشین‌ جنوب‌ ایران‌، ارواح‌ و جن ها را به‌ صورت‌ باد مى‌پندارند و معتقدند که‌ هر بادی‌ جنى‌ دارد که‌ با آن‌ به‌ درون‌ جسم‌ انسان مى‌رود و آنها را تسخیر و «هوایى‌» مى‌کند. اینان‌ جن‌ بادهای‌ خطرناک‌ و موذی‌ و آسیب‌رسان‌ را «مضراتى‌» مى‌نامند. به‌ عقیده اهل‌ هوا شخص‌ مسخَّر باد یا «بادزده‌» (قس‌: جن‌زده‌) اختیارش‌ را از دست‌مى‌دهد و به‌ بیماری‌ «دیوْباد»، یعنى‌ جنون‌ و دیوانگى‌ دچار مى‌شود و به‌ صورت‌ مَرکب‌ و فرس‌ باد در مى‌آید . اهل‌ هوا، این‌ بیماران‌ را «هوایى‌» و بادهای‌ سوار بر مَرکب‌ یا بیمار را در زبان‌ سواحلى‌ «په‌ په‌» و در عربى‌ «هُبوب‌» مى‌نامند. با کجارو همراه باشید.

بیمار در حالی که سر خود را پوشانده تحت تأثیر ریتم موسیقی است
درمان بیماران اهل هوا به دست «بابازار» و «ماما زار» ها است . راه درمانشان مجلسی است با ساز و آواز و قربانی و رقص و خوردنی و اسباب مخصوص. گاهی دو، سه و یا تا ده دوازده روز مراسم درمان به درازا می کشد، اگر بیمار درمان نشد، رهایش می کنند تا از دنیا برود. در مجلس بازی مطلقاً نباید نامی از خدا و رسول و ائمه برده شود. سیزده زار معروف در سواحل جنوب به نام شناخته شده‌ است. هر کدام با یک افسانه و سابقه تاریخی، حتی محل و ماوا و ملیت (عربی، هندی، سواحلی) آنها برای مبتلایان شناخته شده‌است. اغلب سیاهان و جاشوان و فقرا گرفتار می‌شوند. 

شناسه خبری: 39399

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو