لینک کوتاه: freena.ir/detail/3842
ساعت 16:25
چهارشنبه 11 خرداد 1390
به گفته مشاورامورجذب و هدايت سازمان منطقه آزاد چابهار با اعلام رسمي رئيس جمهور براي اختصاص بودجه 800 ميليارد ريالي در سال 89 به راه آهن چابهار اين پروژه فصلي تازه را آغاز کرد.
يوسف باور، با بيان اين مطلب در گفتگو با خبرنگار بنا (bena)گفت: راه آهن آزاد چابهار ارزان ترين، مقرون به صرفه ترين و مطمئن ترين محل براي انتقال کالا به کشورهاي آسياي ميانه است.
وي افزود: اغلب کشورهاي آسياي ميانه در خشکي محصور هستند و با آبهاي آزاد ارتباط ندارند و چابهار مي تواند براي اين کشورها بهترين وسيله تردد کالا باشد.
وي با اشاره اعلام رسمي اختصاص 800 ميليارد ريال بودجه و اعتبار به ساخت راه آهن چابهار اظهار داشت: راه آهن چابهاردر سفرهاي استاني رئيس جمهور به استان هاي خراسان رضوي، خراسان جنوبي و سيستان و بلوچستان مورد تاکيد بوده و با پيشنهاد رئيس جمهور در بودجه سال جاري کشور 800 ميليارد ريال به ساخت آن اختصاص يافت که ايشان در افتتاح کارخانه سيمان زابل رسما اعلام کردند.
مشاور امور جذب و هدايت سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: با توجه به اينکه راه آهن حلقه مفقوده توسعه منطقه آزاد چابهار است در همين راستا سازمان منطقه آزاد چابهار هم پيشنهاد کرده است در حد توان و مقدورات به ساخت اين راه آهن کمک مي کند.
باورهمچنين از افزايش ظرفيت بارگيري و تخليه بندر چابهار تا 100 هزار تن خبر داد و گفت: با عملياتي شدن اين پروژه عملا وجود راه آهن براي انتقال اين حجم کالا ضروري است.
وي مبدأ اين راه آهن را چابهار و انتهاي آن را سرخس خواند و افزود: با راه اندازي اين پروژه نه تنها راه آهن سراسري ايران به کشورهاي آسياي ميانه نيز متصل مي شود بلکه از يکسو با خط فرعي مي تواند به ميلک در جنوب به افغانستان برود و يک طرف هم به خاف – سنگان – هرات متصل شود.202