مناطق آزاد به ظرفیت های صادراتی بیشتر توجه کنند

لینک کوتاه: freena.ir/detail/37438
ساعت 11:19 چهارشنبه 3 شهريور 1395
عبدالله سامری نماینده مردم خرمشهر و مینوشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: مخالف توسعه مناطق آزاد نیست.

وی در گفتگو با فرینا، به سئوال ما پاسخ داد که از نظر می گذرد.

موضوع گفتگوی ما لایحه ایجاد منطقه آزاد جدید است. هفت منطقه آزاد و دوازده منطقه‌ ویژه‌ای که دولت به مجلس ارائه داده و یک فوریت آن تصویب شد. آیا با ایجاد این هفت منطقه آزاد جدید که هرکدام‌شان قرار است در نقاط مرزی کشور مستقر شوند و رویکردشان صادراتی و کار با همسایگان است موافق هستید؟

ما مخالف توسعه دیگر مناطق به منطقه آزاد نیستیم. ما به اصلیت نگاه می‌کنیم که آن هم اقتصاد نظام جمهوری اسلامی است. اگر اقتصاد در هر شهرستان و استانی باعث وارد شدن ارز به کشور شود، این ارز هم دولت را و هم نظام جمهوری اسلامی ایران را در مقابل کشورهای بیگانه در راستای دفاع از کشورهای اسلامی تقویت می‌کند.

باید مناطق آزاد را به سمت و سوی صادرات ببریم تا واردات. ممکن است از واردات چیزی عایدمان شود ولی صادرات بسیار مهم‌تر از واردات است.

در صادرات در قبال کالایی که صادر می‌کنیم ارز را ‌وارد می‌کنیم و می‌توانیم اقتصاد کشور را توسعه دهیم و پویاتر کنیم. من مخالف نیستم. نقطه‌ای از این کشور ظرفیت ایجاد منطقه آزاد را دارد، اگر شهری منطقه آزاد حساب شود و قوانین منطقه آزاد در آن جاری شود، آن منطقه نیازمندی به اعتبارات و پول دولت ندارد و دولت از درآمد حاصله‌اش برای استان‌ها و شهرستان‌های دیگری که مقدره را ندارند، تزریق کند. من دنبال این هستم که قوانین منطقه آزاد باید به نحو احسن در هر منطقه‌ای که به عنوان منطقه آزاد نامگذاری می‌شود، جاری شود و جاری شدن این قوانین است که می‌تواند باعث توسعه آن منطقه شود.

از آنجا که قانون مناطق آزاد در کشور یک قانون نوپا است و تازه شکل گرفته هنوز نتوانسته خودش را به آنجایی برساند که به اسم منطقه آزاد باید باشد. در ابتدای امر اگر قوانین در آن شهر، استان یا در آن نقطه‌ای که به عنوان منطقه آزاد نامیده می‌شود، عملی شود، می‌توان گفت که بهترین مناطق را می‌توان در ایران با ظرفیت‌های موجود نامگذاری کرد.

مثلا همه زیرساخت‌ها در اروند آماده است اما اگر قانون مناطق آزاد در آنجا عملی شود، یقین داشته باشید که آبادان و خرمشهر در این زمینه به قبل از جنگ خواهد رسید. اما اینکه چرا این اتفاق نمی‌افتد به این دلیل است که در دولت‌های قبلی در رابطه با اروند قوانین مناطق آزاد در آنجا دایر نشد.

ضمن تقدیر و تشکر از مدیرعامل منطقه آزاد اروند آقای زمانی و از آنجا که ایشان اهل آن منطقه و دلسوز آن منطقه هستند و با ظرفیتی که به وجود آمده دوست دارند که کار شود و آبادان و خرمشهری که دغدغه نظام جمهوری اسلامی ایران است و به خصوص دغدغه مقام معظم رهبری است را از آن حالت خارج کند و به حالت پایدار و توسعه عمرانی چه در زمینه اقتصادی و چه در زمینه اجتماعی برساند.

امیدوارم با توجه به زحماتی که آقای ترکان، آقای زمانی و هیات مدیره منطقه آزاد اروند ‌می‌کشند بتوانند کارهای توسعه پایدار را در خرمشهر و منطقه آزاد اروند با ظرفیت‌های موجود به خصوص راه‌ آبی اروند انجام دهند. تنها مشکلی که ما در اروند داریم این است که دولت باید تمامی ابتکارات خود را در زمینه لایروبی اروندرود به کار بگیرد. عراق در حال ساختن بهترین بندر در فاو است پس باید جلوتر از آنها حرکت کنیم. ایران توانایی و دستگاه‌های لایروبی را دارد. این دستگاه‌ ها در بندر شهید رجایی و بوشهر هم هستند.

ایران این قدرت را دارد و دولت قدرت لایروبی اروند را دارد ولی دولت می‌خواهد که دولت عراق هم وارد شود. در حال حاضر در سمت ساحلی عراق مشکلی نداریم و حتی عراق ساحل‌سازی هم انجام داده، مشکل اصلی اروند دو شهر آبادان و خرمشهر است که اگر این عمل صورت بگیرد، یقینا حتی کشاورزی که در کنار مرز اروندرود هست هم توسعه پیدا می‌کند.

گفتگو: میثم غلامی

 

شناسه خبری: 37438

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو