برگزاری پنجمین شورای راهبردی محیط زیست مناطق آزاد در ماکو

لینک کوتاه: freena.ir/detail/37367
ساعت 16:54 چهارشنبه 27 مرداد 1395
پنجمین شورای راهبردی محیط زیست مناطق آزاد کشور در منطقه آزاد ماکو برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرینا از منطقه آزاد ماکو، در این نشست محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور، حجت الاسلام زم معاون فرهنگی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و مدیران محیط زیست سازمان های مناطق آزاد کشور حضور داشتند.

محمد حسن طالبیان در این نشست محیط زیست، میراث فرهنگی و اقتصاد را سه ضلع پایدار منطقه آزاد ماکو دانست.
وی گفت: خوشحالم از اینکه بخشهای مختلف، میراث فرهنگی، اقتصادی و محیط زیست در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و این یکی از توفیقات دولت تدبیر و امید است.
وی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در گذشته و حال تصریح کرد: در گذشته اگر میخواستیم در زمینه های مختلف کارهائی را انجام دهیم متاسفانه تعاملی بین دستگاهها وجود نداشت اما یکی از نقاط قوت این دولت، رسیدن به همکاری و تعامل بین دستگاههای مختلف است.

طالبیان به حفظ محیط زیست توسط ایرانیان باستان اشاره کرد و افزود: نیاکان ما می دانستند که خشکسالی می تواند ضربه مهلکی به زندگی آنان وارد کند و تهدیدی برای آنان به شمار می آمد اما آنها این تهدید را به فرصت تبدیل کرده و افراد متمکن بجای سوداگری،‌نذر می کردند برای مردم آب انبار، قنات و دیگر خدمات پایدار عمومی ایجاد کنند و اینها ارزشهائی است که باید به آن توجه داشت زیرا که هدفشان خدمت رسانی عمومی و توسعه پایدار سرزمین بود.
وی همچنین ادامه داد: اجداد ما برای حفظ محیط زیست، در مناطق مختلف گرم و خشک باغهائی را احداث می کردند تا در مقابل طوفانها و ریزگردهای این مناطق، فیلترهای طبیعی را ایاد کرده باشند.

محمد حسن طالبیان در ادامه افزود: اگر بخواهیم برای آینده برنامه ریزی کرده و تلاش کنیم بایستی آگاهی خود را در زمینه محیط زیست و میراث فرهنگی افزایش داده و ارزشهای این سرزمین را احصاء و برای همگان معرفی کنیم و با تعاون و تعامل، در زمینه های میراث فرهنگی، محیط زیست و اقتصاد پایدار کارهای بزرگی را انجام داده و ثبات را برای همه و آیندگان بوجود آوریم.

** آگاهی ها را به خود آگاهی تبدیل کنیم
در ادامه این نشست حجت الاسلام محمد علی زم معاون فرهنگی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: مناطق آزاد با ایجاد شورای راهبردی محیط زیست دغدغه های زیستی و منطقه پاک را دردستور کار دارند.

وی از محیط زیست و حفظ و ارزش گذاری به آن به عنوان شاخص مهم زیست محیطی نام برد و افزود: مردم مسلمان ایران بر اساس آموزه های دینی نسبت برای حفظ محیط زیست و گونه های مختلف گیاهی اهمیت خاصی قائل هستند حجت الاسلام زم  یکی از سرفصل های مهم زیست محیطی را به رشد سبز و اقتصاد سبز اختصاص داده است، افزود: راهبردهای مدیریت سبز که مجموعه ای از اقدام های صرفه جویانه و تغییر رفتار مصرفی را شامل می شود به عنوان یک دغدغه و مطالبه باید در لایحه های مختلف مردمی و دولت عملیاتی شود.

معاون فرهنگی ، اجتماعی و گردشگری مناطق آزاد کشور مردم را یکی از بازوان پرتوان حفاظت از محیط زیست عنوان کرد و افزود: بدون مشارکت مردم و حضور آنان در همه عرصه ها به ویژه عرصه زیست محیطی ، تمامی جاذبه های محیط زیست در معرض خطر خواهد بود. هرچه وارد مباحث محیط زیستی می شویم حرف های امید بخش کمتری در این زمینه به گوش می رسد.
وی ادامه داد: باید به دنبال میانبرهایی برای نجات از این وضعیت و پیشگیری از روند آسیب های گذشته که همچنان ادامه دارد باشیم در واقع اصلی ترین مشکل ما عدم دانایی و آگاهی است.

این مقام مسئول در مناطق آزاد کشور گفت: آگاهی یک رسانه یکسویه نیست بلکه باید به گونه ای طراحی شود و باز تاب و بازخورد داشته باشد که مردم محیط زیست را مثل نبود آب و غذا درک کنند. ما نیازمند آن هستیم که آگاهی را به خودآگاهی تبدیل کنیم. مردم می بایست خودشان خلق آگاهی کنند و آن را انتشار دهند.
وی افزود: محیط زیست امری اجتماعی و ملی است و به تعداد انسان های هر جامعه عوامل متعددی برای بهسازی آن جامعه دارند و به همان نسبت موانعی برای از بین بردن آن جمعیت.

زم ادامه داد: اصلی ترین کار ما توسعه آگاهی جوامع است که شامل آموزش، اطلاع رسانی، حضور و ورود در مراکز آموزشی، مدا س، دانشگاه ها و ... و طرح فاجعه محیط زیستی است. مقابله با هر مسئله محیط زیستی با افزایش آگاهانه جوامع رخ می دهد.
وی در پایان تاکید کرد: شتاب فزاینده توسعه در مناطق آزاد، این الزام را پدید آورده است که توجه به محیط زیست به صورت جدی مد نظر  قرار گیرد.

** توسعه اقتصاد سبز در مناطق آزاد
دکتر باقرزاده دبیر شورای راهبردی محیط زیست مناطق آزاد کشور نیز در این نشست بر توسعه اقتصاد سبز تاکید کرد و افزود: استفاده از فناوری های سبز و استقرار شاخص های زیست محیطی در مناطق آزاد کشور  از اولویت های مهم این شورا محسوب می شود.

وی با اشاره به آسیب هایی که بر ارکان محیط زیست کشور در حوزه آب و خاک و هوا وارد شده است، گفت : توسعه مناطق آزاد بایستی بر اساس آمایش سرزمین و مبتنی بر مطالعات راهبردی زیست محیطی باشد.

** وضعیت زیست محیطی کشور مطلوب نیست
معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد ماکو نیز در این نشست گفت: وضعیت زیست محیطی کشور مطلوب نیست و باید در اجرای برنامه های توسعه ای مسائل زیست محیطی رعایت شود.

ارسلان ازهاری تاکید کرد: حفاظت از اکوسیستم منطقه را جزء وطایف اصلی سازمان می دانیم و به طور جد پیگیر ممانعت از ورود پساب و فاضلاب به رودخانه ارس هستیم.

وی با اشاره به تصفیه خانه در حال ساخت این منطقه گفت: اتمام تصفیه خانه ماکو کمک بزرگی در راه جلوگیری ورود از فاصلاب به ارس است.
ازهاری ادامه داد: سازمان منطقه آزاد ماکو با نظارت جدی به معادن درصدد جلوگیری از فرسایش خاک است.

وی تاکید کرد: جلوگیری از فرسایش خاک، مقابله با آلودگی هوا و ارزش گذاری مواهب طبیعی از جمله مواردی است که باید در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گیرد.

گزارش از: آمنه شهیدی

 

 

 

شناسه خبری: 37367

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو