آبادان باید قطب گردشگری آبی جنوب غرب شود

لینک کوتاه: freena.ir/detail/37363
ساعت 15:08 چهارشنبه 27 مرداد 1395
با توجه به ظرفیت‌های عظیم آبی در آبادان، این شهر باید به قطب گردشگری آبی جنوب غرب ایران تبدیل شود.

صنعت گردشگری یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های اقتصادی در سطح جهان محسوب می‌شود به همین علت رقابت تنگاتنگی بین قدرت‌های بزرگ گردشگری جهان برای به دست آوردن سهم بیشتری از این بازار وجود دارد.

توریسم یکی از پر رونق ترین فعالیت‌های اقتصادی جهان است. این صنعت اکنون در بسیاری از کشورها با رشد سریع‌تر نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی، و با ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، یک صنعت پیشرو تلقی می‌شود. توریسم امروزه به قدری در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها اهمیت دارد که اقتصاددانان آن را "صادرات نامرئی" نامگذاری کرده‌اند اما در این بین (Water tourism) یا گردشگری آبی درجهان رشد قابل توجهی داشته است.

رشد گردشگری آبی در حالی است که در کشور ما ظرفیت‌های آبی بسیاری به ویژه در جنوب قرار دارد. یکی از شهرهایی که در زمینه گردشگری دارای قدمت تاریخی بوده، آبادان است که حتی به عروس خاورمیانه شهرت دارد.

 این شهر در جنوب غربی استان خوزستان قرار دارد و اروندرود و بهمنشیر دو رودخانه اصلی در این شهر هستند. آبادان در حالی ظرفیت‌های عظیم آبی دارد که این ظرفیت‌ها یک فرصت مهم در حوزه گردشگری است.

طی روزهای گذشته ورزش آبی جت اسکی و جت بُت برای اولین بار در آبادان به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد و این موضوع خوشحالی مردم آبادان را در پی داشته و کارشناسان حوزه گردشگری بر این باورند که ورزش جت اسکی  و جت بُت می تواند سکوی پرتابی برای صنعت گردشگری این شهر باشد.

جت اسکی، برند آبادان
زینب مالکی، کارشناس گردشگری در این زمینه می گوید: به هر نوع فعالیتی که با هدف ورزش، تفریح، سرگرمی و سلامت با آب باشد گردشگری آبی می‌گویند.

وی می افزاید: نگاه کشورهای توسعه یافته به گردشگری آبی مثبت است و کشورهای اروپایی بیشترین درآمد زایی را از طریق گردشگری آبی دارند. کشورهای اروپایی با ایجاد ساختارهای گردشگری آبی توانسته‌اند درآمدزایی مناسبی را داشته باشند.

این کارشناس گردشگری توضیح می‌دهد: در حال حاضر کشورهای حوزه خلیج فارس گوی سبقت را در زمینه گردشگری آبی از ایران ربوده‌اند ولی طی سال‌هالی گذشته اقدامات قابل توجهی در کشورمان انجام شده است.

مالکی اظهار می‌کند: آبادان یکی از شهرهای جزیره ای است که هیچگونه راه خاکی ندارد و در سه طرف آن آب است و با برنامه‌ریزی علمی در زمینه گردشگری آبی، این شهر می‌تواند پیشرفت قابل توجهی داشته باشد.

وی ادامه می دهد: آغاز فعالیت ورزش جت اسکی و جت بُت در آبادان می تواند به یکی از برندهای جاذبه گردشگری در این شهر تبدیل شود و گردشگران جهت تخلیه احساسات خود به این تفریح جذاب روی بیاورند.
 
نبود امکانات تفریحی باعث حرکت جوانان به سمت تفریحات ناسالم می‌شود
عماد دریس، یکی از شهروندان آبادان نیز در زمینه پروژه‌های گردشگری آبی این شهر اظهار می‌کند: سریع‌ترین راه اجرای برنامه‌های گردشگری در آبادان واگذاری طرح‌های گردشگری دارای توجیه اقتصادی به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است که سبب ایجاد اشتغال نیز می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: از آنجایی که در کل کشور به ورزش جت اسکی و جت بُت بسیار کم پرداخته شده و مناطق کمی دارای این امکانات هستند لذا این ورزش به عنوان یک جاذبه بی‌نظیر گردشگری می‌تواند باعث ورود گردشگران زیادی به منطقه شود. در حقیقت امروز جت اسکی موثرترین وسیله جذب گردشگران است.

این شهروند آبادانی تصریح می‌کند: متاسفانه نبود امکانات تفریحی سالم به اندازه کافی و عدم برنامه ریزی در راستای جبران این کمبود سبب شده تا برخی جوانان به سوی تفریحات ناسالم سوق داده شوند و بسیاری از مشکلات اجتماعی شهر نیز ناشی از همین مسئله است و چه بسا باعث ایجاد ناامنی برای شهروندان نیز شود.

دریس عنوان می‌کند: به طور کل در هر جامعه‌ای که پرورش انسان‌های مفید، وارسته و فرهیخته هدف باشد ایجاد بستر برای تفریحات سالم یک ضرورت است و آبادان از این قاعده مستثنی نیست.

وی با بیان اینکه در شهرهای توریستی گردشگران خریدار خدمات هستند و برای به حرکت درآمدن چرخه اقتصادی وجود فروشندگان خدمات یک ضرورت است، تاکید می‌کند: هر طرح گردشگری باعث فروش این خدمات به خریداران می‌شود و خود این مسئله باعث ایجاد اشتغال و بهبود وضعیت معیشت مردم شود.


آبادان باید قطب گردشگری آبی جنوب غرب شود
خلیل جنامی، رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی شورای اسلامی شهر آبادان و همچنین مسئول کمیته جت اسکی و جت بُت این شهر نیز اظهار می‌کند: شهرهای ساحلی در جهان مناطق توسعه یافته و پررونق به شمار می روند که معضلات بیکاری در آنها کمتر دیده می‌شود.

وی با اشاره به مزایای گردشگری دریایی، می‌افزاید: به طور حتم ایجاد زمینه‌های شغلی برای مردم شهرهای ساحلی در قبال توسعه گردشگری آبی، زمینه حذف شغل‌های کاذب و قاچاق کالا و سوخت را نیز فراهم آورده و به رشد و توسعه مناطق محروم ساحلی کمک می‌کند.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی شورای اسلامی شهر آبادان با بیان اینکه ظرفیت‌های عظیم آبی در آبادان مغفول مانده است، تصریح می‌کند: اقداماتی که در حوزه توسعه و گردشگری توسعه دریایی انجام می‌شود باید پیش از پیش افزایش یابد؛ در واقع با فعال‌سازی توریسم آبی در آبادان ضمن توسعه صنعت گردشگری در این شهر، اشتغال نیز ایجاد می‌شود.
 
لزوم توسعه اقتصاد دریایی
جنامی با تاکید بر اینکه گردشگري دریایی، مصداق اقتصاد مقاومتي است، می‌گوید: باید در سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل به موضوعات اقتصادی توجه ویژه شود. مقام معظم رهبری در بند 21 سیاست کلی برنامه ششم توسعه بر لزوم توسعه اقتصاد دریایی تاکید کرده‌اند.

وی توجه به توریسم ورزشی را یکی از راهکارهای مهم در حوزه گردشگری آبادان می‌داند و اظهار می‌کند: در حال حاضر در اقصی نقاط جهان و حتی ایران از ورزش‌های آبی به عنوان یکی از جاذبه‌های توریسم استفاده می‌کنند. ورزش‌های آبی یکی از موضوعات زودبازده در حوزه گردشگری است به همین علت اغلب سرمایه‌گذاران علاقمند به فعالیت در این حوزه هستند.

جت اسکی، سکوی پرتاب گردشگری عروس خاورمیانه
مسئول کمیته جت اسکی و جت بُت شهرستان آبادان ادامه می‌دهد: برنامه‌ریزی‌های مطلوبی برای ورزش‌های آبی از جمله ورزش پرطرفدار جت اسکی در این شهر توسط این کمیته در آبادان انجام شده است زیرا بر اساس تحقیقات انجام شده، ورزش جت اسکی و جت بُت می‌تواند سکوی پرتابی برای صنعت گردشگری عروس خاورمیانه باشد.

جنامی تشکیل شورای گردشگری در آبادان را گامی مهم در رشد و توسعه صنعت گردشگری این شهر می‌داند و تاکید می‌کند: پیشنهاد می‌کنم کمیته‌ای به عنوان "گردشگری آبی" در شورای گردشگری آبادان ایجاد شود تا در این حوزه اقدامات با سرعت بالاتری انجام شود.

 

منبع: خبر آنلاین/ آبادان

 

شناسه خبری: 37363

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو