مناطق آزاد در راه فناوری های جدید/اختراعات در ایران تجاری سازی می شود

لینک کوتاه: freena.ir/detail/37346
ساعت 17:21 شنبه 23 مرداد 1395
دبیرکل جایزه بزرگ اختراعات ایران، مدیرعامل گروه ماد و مخترع برتر جهان می گوید: این جایزه می کوشد تا به تجاری سازی اختراعات در ایران کمک کند.

گفتگوی خبرنگار فرینا را با مهندس پیمان سرحدی می خوانیم:

جناب آقاي سرحدي لطفا توضيحات مختصري در خصوص رويداد بين المللي جايزه بزرگ اختراعات ايران ارائه دهيد؟
شرکت نوآوران و فناوران ماد (خانه تکنولوژی ایران) به عنوان یک شتاب دهنده بین المللی  با همکاری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، وزرات صنعت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت بهداشت با حمایت بیش از 30 دانشگاه و پژوهشگاه برتر کشور در راستای تجاری سازی و تولید دانش و ارزش گذاری به تحقیق و توسعه در سال 91 یک اقدام تحقیقاتی جهت ایجاد یک شیوه جدید حمایتی جهت تجاری سازی و فروش اختراعات نمود و در نهایت در شهریور ماه سال 1393 پروژه ( جایزه بزرگ  اختراعات ایران ) با رویکرد تجاری سازی اختراعات با حضور بیش از 40 نفر نخبگان ، فعالان و صاحب نظران عرصه تکنولوژی آغاز به کار کرد.

این فستیوال بین المللی با حضور بیش از 2000 مخترع، متخصص و سرمایه گذار و با حمایت سازمان ها و ارگان های علمی و فناوری کشور پایه گذاری شد. جایزه بزرگ اختراعات ایران نه تنها با هدف ایجاد انگیزه و ارج نهادن به فعالیت های علمی دانشمندان داخلی را در دستور کار دارد به علاوه یک برنامه و روند سریع جهت تجاری سازی فناوری ها در کشور با مشارکت سرمایه گذاران داخلی و خارجی پیگیری می کند، فرآیند اصلی (جایزه بزرگ) در سال 2011 با ایده بنده ارائه شده سپس پس از 3 سال مطالعه و بررسی در سال 2014 با مطالعه ی تحت عنوان (دهکده دانایی و خانه های تکنولوژی) در کنفرانس جهانی مدیریت تکنولوژی در کشور آمریکا مورد پسند صاحب نظران تکنولوژی جهان قرار گرفت و پس از آن با یک برنامه 10 ساله آغاز به کار کرد.

این فستیوال توانست با توجه به ظرفیت های علمی نخبگان ایرانی در سراسر جهان خود را به عنوان بزرگترین فستیوال علمی منطقه معرفی کند و برای اولین بار در ایران دانشمندانی از کشورهای آلمان، سوئد، آمریکا، فرانسه،کانادا، سوئیس، ترکیه، لهستان، کروواسی و... در این فستیوال ثبت نام نمودند که این یک دیپلماسی علمی فوق العاده برای کشور است.

ظرفيت هاي مناطق آزاد را در اين بخش چگونه ارزيابي مي كنيد؟
مناطق آزاد یک ظرفیت ناب و فوق العاده برای حمایت از استعداد های برتر است که تاکنون کامل معرفی نشده است. از زمان حضور دستیار جوان جناب آقای دکتر ترکان، آقای مصطفی حسنی به جمع تیم جایزه بزرگ اختراعات به عنوان دبیر شورای سیاستگذاری همکاری دبیرخانه جایزه بزرگ و دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی شکل جدی به خود گرفت و ظرفیت های مناطق هفت گانه بررسی شد.

حال با توجه به این ظرفیت ها می توان به شرایط امن تولید و صادرات و همچنین سرمایه گذاری ها و مشارکت های حوزه فناوری اشاره کرد. مناطق آزاد با توجه به قوانین کار و تولید و و مالیاتی فضای امن برای سرمایه گذاران و فعالان حوزه تولید به خصوص حوزه دانش بنیان و تکنولوژی محور است.
ظرفیت های مناطق باید معرفی و بکارگرفته شود که هم بتواند ارز آوری کند هم از ظرفیت نخبگان کشور به نحو احسن استفاده شود.

مناطق آزاد چگونه مي توانند به ارتقاء جايگاه و فعاليت هاي فناوران و مخترعان كمك كند؟
صنعت دنیا هر روزه و هر دقیقه به دنبال نوآوری است و مهمترین عامل این نوآوری، نوآوران و فناورانی هسستند که این مسیر را ایجاد می کنند، توجه به این افراد قطعا عامل اصلی پیشرفت و ترقی یک کشور است مبحثی که سال هاست مورد توجه کشورهای پیشرفته قرار گرفته و آنها از بی دقتی کشورهای در حال توسعه استفاده بهینه کرده اند و اقدام به جذب نخبگان و سرآمدان آن کشورها نموده اند و همین یکی از عوامل مهم عقب ماندگی است که ما به ظرفیت عظیم خود در حوزه افراد شاخص توجه نمی کنیم و این افراد عامل ترقی کشورهای دیگر می شوند.

حال مناطق آزاد می توانند به عنوان ساز و کار و بستری مناسب از این خروج ها جلوگیری کنند و با بسترسازی و حمایت از ایده های جدید هم باعث رشد و ترقی خود شوند هم عامل استفاده از این نخبگان در کشور باشند.

يك مخترع براي توسعه فعاليت هاي خود به چه امكانات و حمايت هايي نياز دارد؟         
یک مخترع برای توسعه فعالیت های خود نه به وام نیاز دارد نه تسهیلات مالی آنچنانی بلکه به یک سازوکار و بستر هدایتی و حمایتی مناسب و واقعی برای هدایت به مسیر درست در چند جهت و بخصوص تجاری سازی و استفاده ازین فکرو اندیشه نوین ، در کشورها ما سالها این تفکر غلط وجود داشته که ما سرمایه گذار و مخترع را به وصل کنیم و همه چیز تمام است بلکه این یک طرز تفکر اشتباه و بسیار غیر منطقی است که در پروسه آکواریوم فناوری این سیستم حذف و یک رویکرد شتابدهی با مشارکت متخصصین این حوزه به کار گرفته شود.

گفتگو: آمنه شهیدی

 

 

شناسه خبری: 37346

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو