مردم دروازه بان حمایت از تولید ملی هستند

لینک کوتاه: freena.ir/detail/37206
ساعت 16:23 يکشنبه 3 مرداد 1395
آری به تولید ملی یعنی بهره بردن از مفهوم اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی.

بیانیه کمپین آری به تولید ملی:

آری به تولید ملی یعنی بهره بردن از مفهوم اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی.
آری به تولید ملی یعنی دست به دست تولید کننده ایرانی دادن؛ یعنی همنفس شدن با نفس های کارگر ایرانی؛ آری به تولید ملی یعنی حس غرور وقتی که فروشنده فریاد بزند تولیدی ایران! آری به تولید ملی یعنی کالای ایرانی خریدن، کالای ایرانی فروختن.
آری به تولید ملی یعنی آهنگ خط تولید کارخانه زیباست! به زیبایی آهنگ سرود ملی! آری به تولید ملی یعنی ریال ایرانی به جیب کارگر ایرانی می رود! یعنی «ساخت ایران» می شود تبلیغ یک کالا؛ آری به تولید ملی یعنی کالای ایرانی سند افتخار ملی است. آری به تولید ملی یعنی میهن یار بودن.
آری به تولید ملی یعنی ایران تنها کشور شعر و شاعران بزرگ نیست، ایران یک غزل است که بیت بیت آن را تک تک هموطنان با جان و کار خویش می سازند. قهرمان داستانش به سختکوشی فرهاد کوه کن است و همچون آرش تا پای جان عاشق شکوه و سربلندی وطنش است. داستانش روایت یک عشق است همچون لیلی و مجنون، روایت یک حماسه است سخت تر از هفت خوان و تراژدی آن جنگ رستم و سهراب است، یعنی دوست را به جای بیگانه ننشانیم.
آری به تولید ملی یعنی ایران تنها کشور فرش و طرح های شگفت انگیزش نیست. دست های گره کرده ایرانیان همچون تار و پودش است. طرحش طرح تولید است و رنگش سه رنگ سرخ و سپید و سبز است. الهام بخش طرح فرش، کار و تلاش و تولید است. آری به تولید ملی یعنی کوبیده می شویم تا ساخته شویم همچون فرش، همچون زندگی!
آری به تولید ملی یعنی فریاد من ایرانم را می سازم! یعنی فریاد من ایرانی ام!
آری به تولید ملی یعنی پرچم ایران را بالا نگاه داشتن.
آری به تولید ملی یعنی آری به فرصت های شغلی برای همه مردم ایران.
اینها هدف کمپین آری به تولید ملی بوده و هستند و ما بر مبنای این خط مشی گام برمی داریم. امید ما این است که صنایع موجود بتوانند کمی محکم تر بیاستند و بگویند ما تولید داخلی هستیم، میخواهیم علاوه بر اینکه صدای مردم کشورمان در حمایت از تولیدکنندگان داخلی باشیم، صدای تولیدکننده و کارآفرین داخلی در مجامع مختلف باشیم، ما با هدف حمایت از تولید داخلی به میدان آمدیم،اما توسعه تولید کنندگان ایرانی و کارآفرینی بر مبنای اصل حرکت ما روی مرز رونق اقتصاد مقاومتی است. در نتیجه بهتر است در پاسخ به سوال شما اینچنین عرض کنیم که هدف ما نواختن تارهای طرنم بخش تولید در کشور است تا آرامش حاصل از شنیدن آن به جان اقتصاد باز گردد.

کمپین آری به تولید ملی با چه هدفی طراحی شده است، آیا هدفش رونق صنایع موجود است یا معتقد است که تولید ایرانی باید توسعه پیدا کند؟

مصطفی حسنی دبیر کمپین آری به تولید ملی: بله دقیقا این کمپین با هدف ارتقا وضعیت موجود صنایع ملی ایجاد شد و در کنار رونق اقتصادی صنایع موجود ما درصدد بالا بردن انگیزه صنایع ایران برای توسعه نیز هستیم.
ایران اسلامی و اقتصاد ایران لیاقت درخشیدن در بالاترین جایگاه ها را دارد و ما در صدد اعتلای این مهم هستیم. شرایطی که در آن مملکت می تواند از نظر اقتصادی بهترین رشد را داشته باشد این است که مسئولین نظام، مردم و دولت همه مسائل کشور را از نظر ملی نگاه کنند و نه از منظر شخصی و اگر این تفکر شکل بگیرد کشور می تواند پیشرفت و رشد اقتصادی خوبی پیدا کند.

رونق اقتصادی با حمایت تولید داخلی امکان پذیر است. دشمنان ایران با حضور در حوزه اقتصاد قصد دارند، جنگ تمام عیاری را علیه ایران راه بیندازند و ما برای مدیریت این جنگ نیازمند حمایت از تولیدات ملی خودمان هستیم. خودباوری عامل پیشرفت و ترقی یک جامعه است و اگر توانایی و ظرفیت‌های خود را باور داشته باشیم به پیشرفت‌های چشمگیری در راستای کشورمان دست می‌یابیم و ما بعنوان دینمان به این خاک کمپین آری به تولید ملی را راه اندازی کرده ایم.

سید علی رضا بهبهانی دبیر بخش مطالعات و برنامه ریزی و عضو شورای سیاستگذاری کمپین آری به تولید ملی:کمپین «آری به تولید ملی» از زمان آغاز به کار با جدیت و تلاش به فعالیت پرداخت هرچند در روزهای نخست بسیاری این اقدام را جدی نمی دانستند، در هر حال امروز با تلاش‌های صورت گرفته، با مردم در مورد خرید کالای ایرانی بیشتر از گذشته  می توان حرف زد چرا که ایرانیان کالای ایرانی را باور کرده و آن را پذیرفته‌اند.
روزهای ابتدایی شروع به کار کمپین هیچ حمایتی نداشتیم جز اندک آبرویی که نزد رسانه ها و مردم بود، ما با کمک همین حداقل ها یک جریان به راه انداختیم. جریانی به وسعت یک کشور که امروز حامیان آن تمام قشرهای مردم هستند.
ما هدفی دنبال میکنیم که مشابه هدف نهضت سوادآموزی اوایل انقلاب بود،امروز نظام از آن هدف والا سربلند بیرون آمده و می بایست با حمایت همه جانبه نهضت کارآفرینی را ایجاد کنیم و این رویای ما تحقق خواهد یافت فقط و فقط با حمایت مردم.

کمپین ها برای اینمه بتوانند اثرگذار تر عمل کنند سعی می کنند از اسپانسرهای مادی و معنوی در جهت عملیاتی شدن اهدافشان استفاده کنند، کمپین آری به تولید ملی در این زمینه چگونه عمل کرده است؟
در خصوص اسپانسر می بایست عرض کنم ما همواره از فضاهایی که نادیده گرفته میشده و کسی به آن توجه نمیکرده بهره برداری تبلیغاتی کرده ایم و هرگز بابت حضورمان در مجامع مختلف هزینه ای پرداخت نکرده ایم.

برای مثال کسی از بدنه برج میلاد استفاده نمیکرد، وقتی ما با حمایت معنوی مجموعه *780# و مسئولین برج میلاد روبرو شدیم پیشنهاد نورآرایی روی بدنه برج را ارائه کردیم و با استقبال طرفین روبرو شدیم. به نظر ما هنر این نیست که با بودجه ای میلیاردی خروجی میلیونی بگیریم، هنر این است که با ابزار بلا استفاده خروجی میلیاردی و اثرگذار گرفت.این شعار ما در تمام پروژه هایی بوده که تا به حال به اجرا رسانده ایم و خدا رو شکر همیشه هم در این نگرش موفق بوده ایم.
البته می بایست خاطر نشان شوم که حمایت های معنوی نهادهای دولتی و خصوصی که هدفشان ارتقاء سطح زندگی مردم ایران و جایگاه پرچم ایران است همواره به ما امید بخشیده.

ما امیدواریم با حمایت مجموعه *780 تاثیرگذاری کمپین بیش از گذشته شود و در ماه مبارک رمضان اولین نتیجه آن را بصورت عملی مشاهده کردیم.
کمپین تاکنون حامی دولتی نداشته  و کاملا مردمی است،  ما از دانشجویان و حامیان کمپین در شهرستان‌ها تشکر میکنیم و می دانیم  با وجود اینکه کمپین راه درازی در پیش رو دارد، قطعا گام موثری برای پیشبرد اقتصاد مقاومتی برخواهیم داشت.

ما از سال 1392 بر عهدمان روی این موضوع مانده ایم و امروز حمایت گروه های مختلف فکری را جلب کرده ایم. خدا رو شکر موضوع گفتمان ما کاملا ملی و به دور از جناح گرایی است و به همین دلیل هرکه قلبش برای ایران و آبادانی ایران می طلبد اسپانسر ماست.

برخی از کارشناسان معتقدند که تولید ملی باید در جهت پتانسیل های ملی صورت بگیرند و صنایعی چون خودرو و لوازم خانگی مزیت رقابتی با همتایان خارجی ندارند و حذف آن ها بهتر از بقای آن هاست نظر شما چیست؟
م.ح :خب این نکته که باید روی مزیت های رقابتی گام برداریم امری مسلم و اثبات شده در تمام نسخ اقتصادی است اما نکته مهم این است اولا ما با توجه به سرمایه انسانی قوی و مواد اولیه و منابع معدنی ارزشمند بدون شک در خیلی از صنایع و حوزه ها دارای مزیت رقابتی هستیم، ولی مزیت رقابتی تنها در این نکات خلاصه نمیشود و می بایست به مزیت برند تجاری هم توجه شود و این نیازمند برند شدن نماد ساخت ایران در سراسر دنیاست.
ما نیازمند برندسازی خوشه ای در صنایع خود هستیم. درست است که در حوزه هایی مثل خودروسازی و امثالهم مزیت رقابتی نداریم،اما باید به توانمندی ها خودمان ایمان داشته باشیم. ما در دستیابی به فناوری های پیشرفته دنیا وقتی در تحریم بودیم توانستیم به موفقیت دست پیدا کنیم،صنایع هسته ای و موشکی ما بیانگر آن است که ایرانی در هرچه بخواهد میتواند مزیت رقابتی بسازد. پس پاک کردن صورت مساله آسان ترین راه است که برازنده ایرانی و ایران نیست.

بخشی ازهدف  ارائه این طرح خروج از رکود صنایع است به نظر شما این کمپین چگونه می تواند اثر گذار باشد وقتی دلایل رکود کاستی های اقتصادی منجمله کمبود نقدینگی در میان مردم، کیفیت پایین کالا و تولیدات ما و نداشتن مزیت رقابتی نسبت به همتایان خارجی است؟
ع.ب : زنجیره خروج از رکود صنایع به دولت،مردم و صاحبان صنایع باز میگردد. مثل بازی فوتبال.
یک نفر دروازه بان است،فردی مسئول دفاع و یکی هم در خط حمله باید گل بسازد. مردم دروازه بان حمایت از تولید ملی هستند، دولت خط دفاع و صاحبان صنایع هم خط حمله.

صنعتگران و کارآفرینان ما با ارتقاء سطح کیفی محصولاتشان باید نقش گلزن را برعهده داشته باشند،مردم باید با حمایت از طریق خرید کالای داخلی اجازه ندهند اقتصاد و تولید ملی ما گل بخورد و دولت هم با تدبیر و درایت خود می بایست مشکلات نقدینگی،تورم،رکود،نرخ بهره بانکی و ... را مدیریت کند تا بعنوان یک مدافع اثر گذار باشد.

این نکته را فراموش نکنید شرکت های خصولتی حکم مدافعینی را دارند که پست تعریف شده خود را ترک میکنند تا نقش گلزن را که وظیفه شان نیست بازی کنند.بله وقتی کرنر زده میشود شاید امکان حضور یک مدافع سرزن روی دروازه حریف برقرار باشد،اما حتما باید حواسشان به مسئولیت اصلیشان باشد.
این را هم عرض کنم که مردم ما در دوران مختلف تاریخ ثابت کرده اند که برای حمایت از کشورشان حاضرند از خودگذشتگی کنند.

اساسا کمپین های تبلیغاتی را در حوزه اقتصاد تا چه حد اثر گذار می دانید و برای افزایش اثرگذاری کمپین آری به تولید ملی از چه راهکارهایی بهره گرفته اید؟
ع.ب : یکی از مهم ترین ابزارهای اثرگذاری در هم مسیر شدن طیفی از مردم با تفکر و موضوع و حتی محصولی خاص بهره مند شدن از کمپین های تبلیغاتی است.مسلما کمپین های تبلیغاتی برای شناخته شدن بهتر موضوع و ماهیت کمپین آری به تولید ملی ابزاری موثر برای اثرگذاری بیشتر تفکرات و سیاست های کمپین آری به تولید ملی است.

کمپین های تبلیغاتی حکم معرف برای شناخته شدن یک موضوع به مخاطبین را دارند و اگر کسی ما را نبینید و نشوند چگونه می تواند با موضوعمان آشنا شود و از ما حمایت کند؟
ما برنامه های زیادی برای اثرگذاری کمپین در نظر گرفته ایم که ان شا الله به زودی و به تدریج رونمایی میکنیم. طبق عادت 3 ساله کمپین آری به تولید ملی، ما از گفتن پرهیز میکنیم و در عمل نشان می دهیم.

کمپین ها اگر دولتی باشند آیا اثربخشی خود را از دست نمی دهند ؟
م.ح: شاید خیلی ها فکر بکنند که داشتن حامی دولتی خیلی مسیر را هموار میکند،اما تجربه ثابت کرده، آنچه از بطن مردم بلند شود و صدای ملت باشد، اثربخشی بیشتری خواهد داشت، البته ما دولت را بخشی از مردم می دانیم و مردم را بخشی از دولت، پس حضور دولتی ها در کنار ما منافاتی با آرمان هایمان نخواهد داشت و ما در صورت حمایت آنها از حضورشان استقبال میکنیم چرا که همه ما با یک هدف و آن هم اعتلای نام ایران و توسعه اقتصاد ملی گام برمی داریم، چه دولتی،چه خصوصی!

تاکنون بازخورد مردم از این کمپین را چطور ارزیابی می کنید؟
م.ح: روزی که اعلام آغاز به فعالیت کمپین آری به تولید ملی را رسانه ای کردیم شاید تعدادمان کمتر از انگشتان یک دست بود، اما امروز حمایت های فراوانی از تفکرات و گروه های مختلف دانشجویی،هنرمندان،نمایندگان مجلس،اصناف مختلف و ... دریافت میکنیم و همین یعنی به حد خودمان طبق برنامه اثربخش بوده ایم،اما این کافی نیست! ما صدای یک ملت بزرگ را برای فریاد زدن آری به تولید ملی احتیاج داریم.

در فرآیند کمپین های اینچنینی اثربخشی چگونه ارزیابی می شود؟
ع.ب: بازخورد مهم ترین نتیجه گیری است. سال 1392 تعداد حامیان تولید ملی خیلی محدود بود و آنانی که حمایت می کردند هم در حد کلام بود. امروز تمام رسانه ها، تمام مسئولین بخش های دولتی و خصوصی درصدد حمایت های عملیاتی هستند و این یعنی یک اثربخشی موثر. به نظر می‌رسد قبل از طراحی کمپین‌های اینچنینی و استفاده از رسانه‌های مختلف، باید به این سوال مهم پاسخ دهیم که هدف ما از راه اندازی کمپین ، اطلاع رسانی است؟ متقاعدسازی؟ یا تغییر تعادل ترازوی ذهنی مشتری؟  هدف ما متقاعد سازی نیست! هدف ما اطلاع رسانی و تعادل ترازوی ذهنی مخاطبمان تولید ملی است. قاعدتا ما نمیتوانیم مخاطبمان را متقاعد کنیم که محصول ایرانی بهتر از محصولات درجه یک خارجی است،چرا که نباید چنین توقعی از مخاطبانمان داشته باشیم، اما ما میتوانیم با اطلاع رسانی درستی داشته باشیم که در صورت حمایت از تولید داخلی چه عواقبی در انتظار این از خودگذشتی کوتاه مدت خواهد بود.

متاسفانه دلیل شکست خیلی از کمپین ها عدم انتخاب مسیر صحیح در سیاست خود است و خوشبختانه هسته مرکزی سیاستگذاری این کمپین با علم به موضوعات برندسازی ،سیاستگذاری و اقتصادی توانسته برنامه ریزی مناسبی را در جهت بالا بردن نرخ نفوذ مطلب در بین جامعه تدوین نماید و پس از 3 سال حرکت آهسته،اما پیوسته خروجی های قابل تاملی را رقم بزند تا جایی که توجه خیلی از مسئولین را به خود جلب کند.

و در آخر فکر می کنید این کمپین چقدر می تواند باعث رونق بخشی به صنایع شود؟
م.ح: به شرط حیات به زودی نام تولید ایران را در عرصه جهانی خواهیم دید و این یعنی نواخته شدن سمفونی اقتصاد ملی و رونق گرفتن کشور.
ما آرزومند توسعه ملی کشورمان هستیم.

 

شناسه خبری: 37206

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو