جشنواره فیلم موج فرصتی برای استعداد یابی است

لینک کوتاه: freena.ir/detail/35706
ساعت 09:11 دوشنبه 10 اسفند 1394
کارگردان با سابقه سینمای ایران گفت: جشنواره فیلم کوتاه می تواند فرصتی برای استعدادیابی باشد؛ این رویداد هنری به جوانان کمک می کند تا با کمی اعتماد به نفس فیلم بسازند.

رسول صدرعاملی کارگردان فیلم «دختری با کفش های کتانی» که بعد از تجربه ساخت فیلم های متعدد در ژانرهای گوناگون داوری جشنواره فیلم کوتاه موج را برعهده دارد معتقد است که فیلم کوتاه می تواند بستری مناسب برای کشف استعدادهای جوان و پشتوانه ای قوی برای سینمای ایران باشد.
وی درباره برگزاری جشنواره موج در جزیره کیش نیز می گوید: منطقه آزاد در ذاتش ماموریت فرهنگی نهفته است و باید از این ظرفیت برای انجام هر چه بهتر و بیشتر کارهای فرهنگی استفاده کرد.
خبرنگار ایرنا با صدرعاملی یکی از سه داور جشنواره فیلم کوتاه موج درباره اهمیت برگزاری این رویداد و اجرای برنامه های فرهنگی در مناطق آزاد به گفت و گو نشست که در ذیل می آید:

آقای صدر عاملی با توجه به تمرکز جشنواره موج بر فیلم کوتاه، اهمیت این نوع فیلم سازی برای پشتوانه سینمای ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟
با توجه به علاقه نسل جوان به فیلمسازی و سینما، فیلم کوتاه این فرصت را ایجاد می کند که جوانان با کمی همت، جرأت و اعتماد به نفس فیلم بسازند. بنابراین مهمترین اهمیت جشنواره فیلم کوتاه می تواند استعدادیابی باشد یعنی فرصتی ایجاد شود که مجموعه فیلم ها دیده و بهترین ها انتخاب شوند.
معمولا همین بهترین ها مثل سعید روستایی، کارگردان 'ابد و یک روز' که امسال هشت جایزه فیلم فجر را به خود اختصاص داد، در جشنواره های فیلم کوتاه شناسایی می شوند و خود من در دو جشنواره فیلم کوتاه به سعید روستایی جایزه دادم و پس از آن تهیه کننده ای مانند سعید ملکان مجموعه فیلم های کوتاه این فیلمساز را می بیند و احساس می کند او توانایی فیلمسازی دارد. به عبارتی کارگردان خود را با فیلم کوتاه در جشنواره هایی اینچنینی می شناساند.

پس با افزایش تعداد جشنواره های فیلم کوتاه موافقید؟
به نظرم هرچه تعداد این جشنواره ها بیشتر باشد، بهتر است؛ چون ما در امر پژوهش و استعدادیابی مشکل داریم و تقریبا هیچ کس متولی جست وجو در شهرهای مختلف برای پیدا کردن استعدادها نیست. در بیشتر نقاط دنیا برای جست وجوی استعدادها پژوهش می شود و فضایی برای شناسایی و بروز استعدادها فراهم می کنند. ایران از دیرباز سرزمین فرهنگ، شعر و ادب بود و درحال تبدیل شدن به سرزمین سینماست. شوق و شور فیلمسازی و بازیگری اتفاق های خوبی را رقم می زند ، اگر مدیریت شود می توانیم میان این استعدادها بهترین ها را انتخاب کنیم.

شما در جشنواره های مختلف عضو هیات انتخاب و داوران بودید. فکر می کنید موضوعی بودن این دست جشنواره ها در دنیا تا چه اندازه مرسوم است؟
بیشتر جشنواره ها در دنیا براساس ژانر برگزار می شود و جزئیات موضوعی چندانی ندارد؛ اما به نظرم انگیزه های برگزارکنندگان جشنواره که گاهی تشخیص می دهند جشنواره باید درباره موضوعاتی مثل خانواده یا روی محورهای پندآموزی و نصیحت باشد، چندان اهمیت ندارد. مهم این است که تمام فیلم این پیام ها را داخل خود دارد و دیده می شوند. علاوه بر این امکان تامل روی یک به یک فیلم ها و انتخاب آن ها فراهم می شود.

ورود مناطق آزاد به کارهای فرهنگی از جمله سینمای حرفه ای و آماتور را چگونه ارزیابی می کنید؛ فکر می کنید جشنواره موج کجای این روند فرهنگی ایستاده و چه خلاءهایی را می تواند پر کند؟
باید نخستین دوره جشنواره موج سپری شود تا درباره آن بتوانیم صحبت کنیم؛ اما اتفاق خوب حضور محمدعلی زم به عنوان مسئول فرهنگی مناطق آزاد است. او سال ها از مدیران هنری، سینمائی و تئاتر بود. حوزه هنری و سازمان سینمایی در زمان مسئولیت زم بهترین عملکردها را داشت و بهترین استعدادها را به سینما معرفی کرد. به نظرم در ذات مناطق آزاد ماموریت فرهنگی نهفته است. وقتی جزیره کیش را یک جزیره گردشگری می دانیم، در ذات آن فرهنگی بودن نهفته است. به عبارتی می تواند مکانی برای پناه دادن به هنرمندان از قبیل مجسمه سازان، نقاشان، تعزیه خوانان، تئاتری ها و اهالی موسیقی باشد. هنرمند در این مواقع می داند که می تواند برای فرار از غوغا و آلودگی شهری و برای کارهای هنری که نیازمند آرامش است به سراغ این مناطق برود به نظرم ماموریت اصلی مناطق آزاد بعد فرهنگی بودن آن است.

فکر می کنید تعامل میان مدیران مناطق آزاد و فیلمسازان جوان و پیشکسوت چه کمکی به زیرساخت های فنی می کند؟
ما چندان مشکل زیرساخت های فنی نداریم اما مشکل سالن نمایش است. به عنوان مثال وقتی وارد جزیره کیش می شوید، دوست دارید یک سالن مخصوص بچه ها برای فیلم های کودک و نوجوان ببینید. همچنین دوست دارید یک سالن جذاب برای خانواده، فارغ از اینکه چه فیلمی می خواهد ببیند، وجود داشته باشد. به عبارتی این سالن آن قدر باید جذاب باشد که خانواده ها احساس کنند کنار یکدیگر می توانند تجربه فیلم دیدن را به اشتراک بگذارند. این توقع هایی است که هم مردم و هم هنرمندان از مدیران مناطق آزاد دارند. فرض کنید به اندازه ای که جزیره کیش یا مناطق آزاد می توانند برای یک هنرمند آرامش بخش و روح نواز باشد، شهرهای دیگر مانند اصفهان نمی توانند این ظرفیت را داشته باشند.

نخستین جشنواره فیلم کوتاه موج با موضوع پند آموزی از هشتم تا دهم اسفند ماه در جزیره کیش درحال برگزاری است.

حسین مهکام ، مجید رضا مصطفوی و رضا شیخلانی هیات انتخاب و رسول صدرعاملی، ابوالفضل جلیلی و نیکی کریمی داوران این دوره از جشنواره را تشکیل می دهند و ابراهیم حصاری نیز دبیری این جشنواره را برعهده دارد.

 

 

گالری تصاویر

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو