مدیر پروژه منطقه آزاد جاسک میگوید:کسانی که گمان میکنند مناطق آزاد از مسوولیت اصلی خود دور و محل واردات صرف شده است، مدارک خود را ارائه و ادعای خود را ثابت کنند.
مدیر پروژه منطقه آزاد جاسک درباره مسائل حاشیهای حول محور مناطق آزاد و اینکه این مناطق دروازه واردات خوانده میشوند،میگوید:درباره مناطق آزاد بیانصافی و کملطفی شده است.
دریادار محمدحسین ملکزادگان ادامه داد: در مورد اینکه مناطق آزاد را دروازه واردات و گاهی حتی مبدا قاچاق اعلام میکنند، اغراق شده است.
وی گفت:ما همیشه گفته و باز هم میگوییم کسانی که گمان میکنند، مناطق آزاد از مسوولیت اصلی خود دور و محل واردات صرف شده است، مدارک خود را ارائه و ادعای خود را ثابت کنند.
مدیر پروژه منطقه آزاد جاسک افزود: این ادعا که مناطق آزاد به هدف خود نرسیده و محلی برای واردات و قاچاق است برای ما جای تعجب است زیرا اگر شما فقط کیش را در نظر بگیرید قبل از اینکه به منطقه آزاد تبدیل شود جزیرهای همانند فارور، لاوان،هرمز و... بود این در حالی است که پس از اینکه به منطقه آزاد تبدیل شد سرمایهگذاران به این منطقه آمدند، اقدامات زیادی در راستای آبادانی صورت گرفت، کالاهای تولید شده، از این منطقه صادر و مواد اولیه تولید وارد کشور شد ضمن اینکه فعالیتهای توریستی در این جزیره شکل گرفت تا جایی که اکنون این منطقه به هاب گردشگری دریایی ایران تبدیل شده است.
ملکزادگان در ادامه تاکید کرد:درباره دیگر مناطق آزاد از جمله قشم، اروند، چابهار و... نیز به همین صورت است کنارک هم که از سابقه و رونق بیشتری نسبت به چابهار برخوردار بود اما اکنون با منطقه آزاد شدن چابهار، رونق و رشد آن سرعت گرفته است بنابراین چگونه میتوان ادعا کرد که مناطق آزاد پیشرفت نداشته و فقط محل واردات و قاچاق شدهاند.
این مقام مسوول در مناطق آزاد گفت: باید واردات مواد اولیه صورت گیرد تا تولید و پس از آن صادرات داشته باشیم علاوه بر این تولید باید رونق داشته باشد که صادرات از مناطق آزاد معنا پیدا کند.
وی با بیان اینکه قاچاق و افزایش واردات ربطی به مناطق آزاد ندارد، قاچاق کالا، پدیده ای است که گمرک باید از آن جلوگیری کند زیرا ورود و خروج هر کالایی در هر منطقهای،تحت نظر گمرک انجام میشود.
روند تشکیل مناطق آزاد در ایران برعکس دیگر کشورها است
ملکزادگان ادامه داد: در حالی که در مناطق آزاد دیگر کشورهای ، ابتدا زیرساختها آماده و بعد از آن منطقه آزاد ایجاد و از سرمایهگذاران برای بهرهبرداری از مزایای آن دعوت میشود اما در ایران درست برعکس دیگر کشورها رفتار میشود؛ به گونهای که نخست منطقهای را به عنوان منطقه آزاد اعلام میکنند بعد از سرمایه گذار خصوصی میخواهند به این مناطق آمده و زیرساختها را آماده و سپس بهرهبرداری کند. درواقع ما در مناطق آزاد از صفر شروع کرده و اکنون به این نقطه رسیدهایم.
زمینخواری در مناطق آزاد در دولت یازدهم متوقف شد
ملکزادگان با بیان اینکه اشتباه و قصور چند مدیر در دورهای خاص را نمیتوان به همه مناطق آزاد و عملکردهای این مناطق تسری داد، افزود: خوشبختانه در دولت یازدهم با حضور فرد باتجربهای همچون علیاکبر ترکان، اقدامات مفیدی در مناطق آزاد کشور انجام شده است به صورتی که جلوی زمینخواریها گرفته و واگذاریهای زمینها کاملا قانونی شده است، منطقه آزاد ماکو صاحب فرودگاه شده و در ارس ترمینالهای مختلفی احداث شده است بنابراین نمیتوان به کذب ادعا کرد که مناطق آزاد به اهداف خود نرسیدهاند.
ضرورت ایجاد مناطق آزاد جدید
مدیر پروژه منطقه آزاد جاسک درباره ضرورت ایجاد مناطق آزاد جدید اظهارکرد: همه مکانهایی که برای تبدیل به منطقه آزاد جدید پیشنهاد شده بود مثل جاسک، سیستان و بلوچستان، مهران،اینچه برون و ... مکانهایی بودند که محل ورود و خروج کالا و تبادل تجاری با کشورهای همسایه هستند و از آنجایی که هدف اصلی توسعه مناطق آزاد ایجاد زیرساخت برای تولید و پس از آن صادرات و واردات کالا است بنابراین منطقی بود تا این مکانها به منطقه آزاد تبدیل شده تا مسیر تولید و تجارت کشور تسهیل شود.
ملکزادگان گفت: علاوه بر این موضوع مهمترین کالای صادراتی ما نفت و فرآوردههای نفتی است که متاسفانه ما برای صادرات این کالای استراتژیک کاملا به تنگه هرمز و پایانه خارک وابسته هستیم بهگونهای که همه صادرات نفت ایران از پایانه خارک بارگیری شده و از تنگه هرمز عبور میکند؛ این در حالی است که ما منطقهای در خارج از تنگه هرمز داریم که 1200 کیلومتر نزدیکتر از خارک به خطوط کشتیرانی نفتی و تجاری است و میتواند بسیار در صرف انرژی و وقت مفید باشد بنابراین پیشبینی شد تا منطقه جاسک به یک ترمینال نفتی و پس از آن به منطقه آزاد تبدیل شود.
جاسک، هاب انرژی دریای عمان میشود
وی افزود: در حال حاضر، صدور دو میلیون بشکه نفت از این منطقه پیشبینی شده است که اگر برنامهها و کارها به خوبی پیش رود این هدف محقق شده و منطقه جاسک به لحاظ نفتی به هاب انرژی دریای عمان تبدیل خواهد شد. براین اساس اکنون بزرگترین پروژه نفتی کشور در منطقه جاسک در حال راهاندازی است.
ملکزادگان گفت:علاوه بر ایجاد بزرگترین پروژه نفتی، برنامههای دیگری برای این منطقه پیشبینی شده است که پروژههای پتروشیمی و پالایشگاهی، صادرات گاز به کشورهای دیگر از جمله عمان، احداث خط لوله انتقال نفت، صادرات فرآوردههای پتروشیمی، ایجاد سایت گردشگری، ایجاد شهر دریایی و شهرک صنعتی و ... از آن جمله است که شهرک صنعتی آن زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت و با همکاری سرمایهگذاران چینی انجام خواهد شد که شامل کل پروژههای صنعتی مثل فولاد، منیزیم، آلومینیوم، آهن و... است.
وی خاطرنشان کرد: همچنین در این منطقه یک بندر در حد مگاپورت احداث خواهد شد تا واردات کالاهای موردنیاز صنایع مستقر در این منطقه و صادرات تولیدات آنها به آسانی انجام شود.
مدیر پروژه منطقه آزاد جاسک با اشاره به اینکه طرح این منطقه آزاد، طرحی بزرگ و ملی است؛ تصریح کرد: با ایجاد این منطقه میتوان به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر ضرورت آمایش سرزمینی در سواحل جاسک و مکران جامه عمل پوشاند. البته طرح آمایش سرزمینی در این منطقه قرار است در 20 سال به 2.5 میلیون جمعیت برسد که همه امکانات در این منطقه و چند شهر دیگر برای این کار پیشبینی شده است.
منطقه آزاد جاسک از دیگر مناطق آزاد در ایران فراتر خواهد رفت
وی با اشاره به اینکه منطقه آزاد جاسک از دیگر مناطق آزاد در ایران به لحاظ توسعه فراتر خواهد رفت، گفت: در منطقه جاسک پروژهای را پیش میبریم که تاکنون در هیچ منطقه آزادی وجود نداشته البته در حوزه صیادی نیز تدابیری اندیشیده شده است که این صنعت کشور نیز تنها به سواحل داخلی ختم نخواهد شد بلکه تا مرز سومالی پیش خواهد رفت.
ملکزادگان در ادامه گفت:برای احداث چنین منطقهای، و طبق دستور رییس جمهور،کارگروهی به نام کارگروه توسعه سواحل مکران تشکیل شده است که در راس آن معاون اول ریاست جمهوری قرار دارد و جلسات آن به طور مستمر برگزار میشود.
وی با اشاره به اینکه لایحه این منطقه به مجلس تقدیم و در شش کمیسیون بررسی و تایید شدهاست،گفت:برای تهیه طرح توجیهی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کمیسیونهای مختلف تلاشهای زیادی کردیم و انتظار داشتیم این طرح در صحن علنی به تصویب برسد تا بتوانیم کار خودمان را به سرعت آغاز کنیم، اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد.
ملکزادگان افزود: امیدواریم در مجلس آتی هرچه زودتر این لایحه تصویب شود تا ما نیز در راستای برنامه ششم توسعه که دریامحور است کار خود را آغاز کنیم.
مدیر پروژه منطقه آزاد جاسک در پاسخ به این پرسش که تاکنون به منظور ایجاد زیرساختهای لازم برای این منطقه آزاد چه اقداماتی صورت گرفته است،اظهار کرد:دولت برای اجرایی شدن این منطقه برنامهریزیها و اقداماتی انجام داده است که از آن جمله میتوان به عریض کردن جاده بندرعباس منتهی به جاسک و عریضکردن جاده جاسک به چابهار زیر نظر وزارت راه و شهرسازی، ساخت هشت دهنه پل، توسعه فرودگاه کوچک این منطقه توسط نیروی دریایی ارتش و ... اشاره کرد که امیدواریم قبل از پایان امسال خط هوایی دائمی در این فرودگاه برقرار شود.
این مقام مسوول در امور مناطق آزاد ادامه داد: اکنون نیروی دریایی ارتش در این منطقه فعال است، سازمان شیلات پروژههای عظیمی در راستای پرورش میگو و ماهی دارد که علاوه بر آنها دستگاههای دیگر نیز فعال هستند که قرار است همه این فعالیتها تحت ساماندهی و مدیریت منطقه آزاد قرار بگیرد.
ملکزادگان در پاسخ به این پرسش که ایجاد منطقه آزاد جاسک در چند سال پیشبینی شده است، اظهار کرد: هر کدام از پروژههای مختلف این منطقه به صورت جداگانه زمانبندی شدهاند مثلا برای ایجاد بندر فقط یک تا 1.5 سال به ایجاد اسکله صادراتی اختصاص داده شده است که هر کدام به زمان کلیدخوردن طرح مورد نظر بستگی دارد.
وی درباره شهرک صنعتی در این منطقه گفت:اکنون زمینی به مساحت دوهزار هکتار به وزارت صنعت، معدن و تجارت اختصاص یافته است، آنها نیز کلنگ زنی کار را آغاز کردهاند و توافق با سرمایهگذار خارجی انجام شده است اما مراحل قانونی هم باید انجام شود که پس از سپری کردن مراحل قانونی سرمایه گذاری بهصورت جدی انجام میشود.
ملک زادگان در پایان با بیان اینکه برای آمایش سرزمین به مناطق آزاد نیاز داریم تاکید کرد باید به آمایش سرزمینی در مناطق آزاد و اینکه چه میزان جمعیت اکنون در این مناطق مستقر هستند نیز توجه شود.
منبع: مارین تایمز