فصلی جدید در آموزش و پرورش مناطق آزاد کشور

لینک کوتاه: freena.ir/detail/35646
ساعت 12:44 يکشنبه 2 اسفند 1394
دبير شوراي راهبردي آموزش و پرورش در دبيرخانه شورايعالي مناطق آزاد کشور گفت: بعد از تاسيس معاونت فرهنگي، اجتماعي و گردشگري در این دبیرخانه، نوع رويكرد فعاليت هاي مناطق به سمت فعاليت هاي فرهنگي و گردشگري جدي تر شد. به همين منظور نيازمند تجهيز فضايي بوديم تا حداقل نياز فضاي آموزشي و پرورشي مناطق را فراهم كند.

محمد مؤذني در گفتگوی اختصاصی با فرینا، افزود: توجه به مسائل زيرساختي و بحث توانمندسازي نيروي انساني موضوع ديگري بود كه در مناطق آزاد به آن پرداخته شد. بدين معنا كه فضا بايد آماده و تجهيز شده باشد و سرمايه هاي انساني نيز فراهم باشد.
همچنين مشخص شود دانش آموزي كه فارغ التحصيل مي شود از چه ويژگي هايي برخوردار است تا بتوانيم از آن به عنوان الگوي ارتقاء يافته تعليم و تربيت در سطح مناطق آزاد ياد كنيم. 
مؤذني گفت: در اينجا آنچه به عنوان فضا مطرح شد، بعدها در غالب تفاهم شفاهي بين آموزش و پرورش و دبيرخانه شورايعالي شكل گرفت و به آن ملحق شد. بدين معنا كه آموزش و پرورش هر چقدر هزينه مي كند به همان ميزان مناطق آزاد هزينه كنند كه اصطلاحا به آن "پنجاه پنجاه" می گوییم. 

گرايش مناطق آزاد به بخش خصوصي
مؤذنی گفت: نكته ديگري كه در الگوسازي ارتقاء تعليم و تربيت در مناطق آزاد شكل جدي تري گرفت، كم كردن تصدي دولتي و گرايش مناطق آزاد به سمت بخش خصوصي حتي به صورت خريد خدمت بود. براي اينكه تفاهم نامه اجرايي شود، شوراي آموزش و پرورش در مناطق آزاد تعريف شد.
وي به ساختار شوراي آموزش و پرورش در مناطق آزاد اشاره كرد و گفت: تركيب شوراي آموزش و پروش متفاوت از ساير نقاط كشور است، مديريت اين شورا به استناد ماده 27 قانون مناطق آزاد، نحوه شكل گيري فعاليت هاي مناطق آزاد را تعريف مي كند و مسئوليت شوراي آموزش و پرورش به مديرعامل سازمان منطقه آزاد واگذار مي شود.
دبير شوراي راهبردي آموزش و پرورش مناطق آزاد کشور ادامه داد: شوراي آموزش و پرورش در مناطق آزاد داراي زيرگروه هايي است، با سه كارگروه تعريف شده كه با دستورالعمل جامعي تحت عنوان آيين نامه اجرايي تفاهم نامه في مابين وزارت آموزش و پرورش و دبيرخانه شورايعالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي شكل گرفته است.
اين كارگروه ها كليه فعاليت هايي كه در سطح مناطق آزاد براي ارتقاء بخشي سطح تعليم و تربيت مناطق آزاد برنامه دارند را بر اساس نيازهاي منطقه كه توسط اين كارگروه ها برنامه تدوين مي شود.
بعد از تدوين برنامه ها توسط كارگروه ها در يك كميته، تلفيق صورت مي گيرد، بعد از تدوين نهايي به شوراي آموزش و پروش منطقه فرستاده مي شود و بعد از مصوب شدن برنامه، آنچه كه قرار است هزينه اي از سمت مناطق آزاد و آموزش و پروش طبق رويه پنجاه پنجاه صورت بگيرد از داخل اين كارگروه ها هزينه ها تعريف مي شود.
به گفته موذني، رياست كارگروه ها برعهده معاونت فرهنگي مناطق است و براي همه كارگروه ها شرح وظايف كلي تعريف شده است.
كارگروه حيطه كار مشخصي دارد و بحث آموزش و توانمندسازي به طور جامع تعریف شده است.

لزوم تجميع سازي مدارس در مناطق آزاد
وي به بحث تجميع سازي مدارس در مناطق آزاد اشاره كرد و افزود: يكي از موارد مورد توجه دبيرخانه شورايعالي كه مي بايست به عنوان سياست هاي خود اعمال كند، بحث تجميع سازي مدارس است. مدارس پراكنده در مناطق زياد است به همين دليل كيفيت آموزش كاهش پيدا مي كند و با كمبود نيروي متخصص در مناطق مواجه هستند. با اين تجميع سازي مدارس، دانش آموزان را در منطقه اي كه مركزيت دارد متمركز مي كنيم و از معلمين متخصص و نيروهاي كار با كيفيت بالا استفاده مي كنيم.
دبير شوراي راهبردي آموزش و پرورش مناطق آزاد کشور با بيان اينكه بحث پنجاه درصد، آموزش و پرورش به دليل تنگناهاي مالي كه دارد نمي تواند هم پاي مناطق آزاد حركت كند و تعهداتشان را انجام دهد گفت: منطقه آزاد اروند بيشترين هزينه را در حوزه آموزش و پرورش متحمل شده است. آموزش و پرورش مناطق نيز در برخي زمينه ها همكاري خوبي دارند، تحولاتي هم در مدارس ايجاد شده، مديران آموزش و پرورش اين تحول را ديده اند و انگيزه هاي بدنه هاي آموزش و پرورش مناطق آزاد را به سمت رضايتمندي مناطق آزاد هدايت كرده و جذابيتي در آموزش و پرورش ايجاد كرده اند.
وي ادامه داد: تقريبا با اكثر آموزش و پرورش هاي مناطق آزاد تعامل خوبي داريم، شوراهاي آموزش و پرورش در اكثر مناطق تشكيل شده است، كارگروه ها به خوبي شكل گرفته و مديران و معاونين آموزش و پرورش و كساني كه دخالتي در تشكيل شوراي آموزش و پرورش و كارگروهاي زيرمجموعه دارند تعامل سازنده اي شكل گرفته است.
مؤذني در خصوص عدم تحقق برخي از توقعات دبيرخانه شورايعالي مناطق آزاد در سطح وزارتخانه نيز گفت: در بخش مشاركت ها، آموزش و پرورش همكاري خوبي دارند. اما بدنه آموزش و پرورش در سطح وزارتخانه نتوانستند توقعات دبيرخانه را به درستي برآورده كند. دليل آن مشكل در ساختار مجموعه است كه در جلسات و مكاتباتي كه داشتيم اين مشكلات را به گوش مسئولان آموزش و پرورش رسانده ايم. البته مكاتباتي هم به امضاء مهندس تركان در خصوص تغيير ساختار آموزش و پرورش در مناطق آزاد انجام شده است.
وي گفت: آموزش و پرورش مناطق آزاد از يك سو درگير جهت گيري هاي مناطق آزاد هستند و از سوي ديگر گرفتار فضاي بروكراتيك ادارات خوشان.
دبير شوراي راهبردي آموزش و پرورش مناطق آزاد کشور با تاكيد به اينكه اعتباراتي كه دولت براي آموزش و پرورش استان ها در نظر گرفته مي شود به مناطق آزاد هم اختصاص پيدا مي كند گفت: برخي از مناطق به اين موضوع كم توجهي مي كنند و در كارها خلل ايجاد مي كند. 
موذني به راه حل هاي مورد نياز در اين زمينه اشاره كرد و افزود: آموزش و پرورش مي بايست از دو زاويه به اين موضوع نگاه كند يا اينكه آموزش و پرورش را به استناد ماده 27 قانون مناطق آزاد به طور كامل در اختيار مناطق آزاد قرار دهد، البته با امكاناتي كه آموزش و پرورش اختصاص مي دهد ولي نوع مديريت در اختيار مناطق آزاد باشد، يا وزارت آموزش و پرورش در ساختار خود اداره اي مجزا براي مناطق آزاد تعريف كند و اينها را از ادارات خود منفك كند و مستقيم با اداره اي كه در ساختار وزارت آموزش و پرورش ديده مي شود قرار دهند.
وي گفت: در مناطق آزاد بجز دو منطقه قشم و كيش مابقي بيش از يك منطقه آموزش و پرورش در منطقه هستند و با چند مديريت مواجه هستند كه پيشنهاد تجميع مديريتي در منطقه آزاد هم شكل بگيرد.

ارائه تسهيلات ويژه به كاركنان آموزش و پرورش در مناطق
دبير شوراي راهبردي آموزش و پرورش مناطق آزاد دبيرخانه شورايعالي به تسهيلات ارائه شده به كاركنان آموزش و پرورش مناطق آزاد اشاره كرد و گفت: در خصوص تسهيلات براي كاركنان آموزش و پرورش يكسري ويژگي براي اين مجموعه در نظر گرفته شده كه بخشي از آن اعمال شده و بخشي ديگر در دست پيگيري است. به طور مثال یک معلم كه در مناطق آزاد مشغول به خدمت رساني است از پرداخت ماليات معاف است. هم چنین كمك هاي كارانه اي و كمك هزينه اي به شيوه هاي مختلف در كنار دريافتي هاي ماهيانه به وی پرداخت می شود. 
موذني در خصوص توانمندسازي معلمان در مناطق آزاد نيز گفت: براي توانمندسازي معلمان، دوره هاي آموزشي كوتاه مدت و بورسيه كردن آنها براي ادامه تحصيل اقداماتي انجام داده ايم. در بعضي از مناطق دوره هاي كوتاه مدت اجرا شده و بورسيه معلمان هم از ابتداي سال تحصيلي جديد اجرايي شده است.
دوره هاي كوتاه مدتي هم براي مديران، معاونان و به طور كلي كاركنان آموزش و پرورش در نظر گرفته شده كه در حال اجرايي شدن است.
وي ادامه داد: به عنوان نمونه در منطقه آزاد اروند 200 معلم را از مقطع كارشناسي به كارشناسي ارشد بورسيه كرديم كه اين انگيزه مضاعفي در فرهنگيان ايجاد كرده است. معلمان هم بعد از پشت سر گذاشتن اين دوره ها دانش آموزان را مطابق با ويژگي هاي خاص تعريف شده تربيت می كنند.
دبير شوراي راهبردي آموزش و پرورش مناطق آزاد کشور به رويكرد هشت گانه آموزش و پرورش مناطق آزاد اشاره كرد و افزود: تعليم و تربيت در آموزش و پرورش مناطق آزاد، مطابق با خروجي كه براي الگو شدن ارتقاء تعليم و تربيت در مناطق آزاد داشته باشيم رويکرد 8 گانه اي را تعريف كرديم. كه لازم است مدارس، دانش آموزان، اوليا و معلمان بايد در جريان اين رويكردها قرار گيرند. امسال اين رويكردها به صورت برنامه در منطقه آزاد اروند به عنوان پايلوت اجرا و بزودي در ساير مناطق آزاد اجرايي مي شود.
مؤذني اين رويكردها را شامل؛ رویکرد معارف ديني، قرآني و اعتقادي به طور خاص، رويكرد مهارت در كسب و كار، رويكرد ورزش و استعدايابي دانش آموزان، رويكرد هنر داستان گويي و داستان نويسي، رويكرد بهداشت و سلامت كه تفاهم نامه اي تحت عنوان" شوراي راهبري سلامت و بهداشت" با مشاركت دبيرخانه شورايعالي مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت و درمان به امضاء رسيد، رويكرد گردشگري و رويكرد زبان آموزي (زبان فارسي و انگليسي و زبان كشور همسايه) برشمرد. 

تاسيس مدرسه دو زبانه در منطقه آزاد اروند
وي از ديگر اهداف اين مديريت را تاسيس مدرسه دو زبانه در منطقه آزاد اروند برشمرد و گفت: يكي از مواردي كه امسال موفق به انجام آن شديم، تاسيس مدرسه دو زبانه در منطقه آزاد اروند بود. پذيرش دانش آموزان از مقطع هفتم انجام شد كه شامل 30 دانش آموز پسر و 40 دانش آموز دختر هستند.
دبير شوراي راهبردي آموزش و پرورش مناطق آزاد، فلسفه تاسيس اين مدارس را جذب دانش آموزان كشورهاي همسايه و ارائه مدارك بين المللي عنوان كرد.
وي ادامه داد: در اين مجموعه ها نياز به توسعه هشت رويكرد را داشتيم در سطح مناطق آزاد براي توسعه بيشتر در سطح جامعه، كار ديگري اتفاق افتاد با اهداف چندگانه كه مدارسي كه ظرفيت دارند نوبت بعد از ظهر و با موافقت مديريت مدرسه به" فرهنگ خانه" تبديل كرديم و به عنوان پايلوت 15 مدرسه را منطقه آزاد اروند اجرايي كرديم. مناطق آزاد ارس و انزلي به عنوان پايلوت بعدي ما مدنظر هستند.

گفتگو: آمنه شهیدی



آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو