پاسخ سازمان منطقه آزاد انزلي به روزنامه همشهري

لینک کوتاه: freena.ir/detail/3514
ساعت 16:25 چهارشنبه 11 خرداد 1390
به دنبال انتشار گزارشي در روزنامه همشهري با عنوان «ساخت بندر کاسپين 350 هکتار از خزر را خشک مي‌کند» سازمان منطقه آزاد انزلي پاسخي را به اين روزنامه ارسال کرد.

به گزارش بنا(bena) طي هفته هاي اخير برخي رسانه ها به يکباره و به نوعي به طور سازماندهي شده اي از پروژه اي ياد کردند که مدت ها است کلنگ احداث آن به زمين خورده است.

بندر کاسپين که به بزرگترين بندر شمال کشور تبديل خواهد شد در پي سفر اول رئيس جمهوري به استان گيلان انجام کارهاي مطالعاتي ساخت آن مصوب شد و در سفر دوم ساخت آن مورد تصويب هيئت دولت قرار گرفت.

پروژه ساخت اين بندرگاه با تعداد 22 پست اسکله و ظرفيت 11 ميليون تن تخليه و بارگيري در سال در يک نوبت کاري که داراي دو موج شکن هر يک به طول 1/6 کيلومتر که فاصله محور دو موج شکن 5/2 کيلومتر خواهد بود در مساحت 351 هکتار و با هزينه اي بالغ بر چهار هزار ميليارد ريال در منطقه آزاد انزلي در دست اجرا است.

در طراحي اين بندر امکان پهلوگيري کشتي هاي تجاري 12 هزار تني و کشتي هاي حمل مواد نفتي 20 هزار تني با توجه به اهميت آن در رشد و توسعه اقتصادي کشور در نظر گرفته شده است.

اين بندرگاه داراي چهار پست ترمينال کانتينري، سه پست ترمينال نفتي، دو پست ترمينال کالاي فله خشک، 10 پست ترمينال چند منظوره، دو پست ترمينال کالاهاي عمومي ( cargo general )، يک پست ترمينال رو- راه آهن و يک ترمينال اختصاصي که يک مجموعه کامل شامل بخش هاي مختلف از جمله ترمينال هاي مسافري، دو پست اسکله پهلوگيري، پارکينگ ها و تاسيسات اختصاصي خواهد بود.

در حالي دوسال از تصويب اين پروژه عظيم مي گذرد که تا پيش از اين ساخت و احداث آن با هيچ گونه مخالفتي روبرو نشده بود اما معلوم نيست چگونه برخي رسانه ها به يکباره در دو هفته اخير پي به مغايرت ساخت اين پروژه با مسائل زيست محيطي بردند و اقدام به انتشار اخبار و گزارش هاي متعدد در اين باره کردند.

در همين رابطه سازمان منطقه آزاد انزلي پس از انتشار گزارش روزنامه همشهري در صفحه نخست تاريخ 28 فروردين ماه تحت عنوان «ساخت بندر کاسپين 350 هکتار از خزر را خشک مي‌کند» توضيحاتي ارايه کرد که در پي مي‌آيد:

موج‌شکن‌هاي بندر کاسپين بر مبناي مصوبه هيات محترم دولت و رعايت ملاحظات و مطالعات زيست‌محيطي در حال احداث است.

1- مجوز احداث بندر کاسپين از سوي هيات محترم دولت بعنوان بالاترين مراجع اجرايي تصميم‌گيري کشور در قوه مجريه صادر گرديده و بر تمامي دستگاه‌هاي اجرايي لازم‌الاجرا است. سرعت در اجراي مصوبات افتخاري است براي مجري به‌ويژه در سال همت مضاعف و کار مضاعف.

2- بر خلاف مطالب مندرج در خبر که ناشي از عدم اطلاع‌ نگارنده محترم مي‌باشد، اين سازمان لزوم رعايت استانداردها و ملاحظات زيست‌محيطي را در تمام پروژه‌هاي عمراني – زيرساختي منطقه آزاد انزلي بر خود لازم دانسته و در خصوص بندر کاسپين نيز مطالعات و ملاحظات زيست‌محيطي را کاملا مورد توجه قرار داده و معتقد به توسعه پايدار در کنار فعاليت‌هاي توسعه عمراني در سطح منطقه مي‌باشد و با کمترين دخل و تصرف در محيط‌زيست، بيشترين فعاليت را در استانداردترين پروژه عمراني با استفاده از پيمانکاران و مهندسين مشاور متخصص انجام داده و خواهد داد.

3- احداث بندر کاسپين در جهت تکميل مسير ترانزيتي کالا در کريدور شمال – جنوب (نوستراک) و ايجاد زيرساخت‌هاي لازم جهت صادرات مجدد از منطقه و همچنين ايفاي نقش مؤثر به‌عنوان حلقه اتصال اقتصاد ملي به اقتصاد جهاني با توجه به سند چشم‌انداز 1404 و طرح جامع منطقه صورت مي‌گيرد و با اشتغال‌زايي براي هزاران نفر در حال حاضر مي‌تواند نقش مؤثري در ايجاد اشتغال مولد در استان گيلان ايفا نمايد.

4- سازمان منطقه آزاد انزلي با اهتزاز پرچم عمران و سازندگي دولت هاي نهم و دهم در استان گيلان و شمال کشور اين افتخار را دارد که منشأ تحولات مثبتي گرديده که همگان به آن اذعان دارند و با تلاش خستگي‌ناپذير به اين فعاليت‌ها ادامه مي‌دهد و مجددا از کارشناسان و دستگاه‌هاي ذيربط جهت همکاري در اين مسير استمداد مي‌طلبد و اين تعامل مثبت و سازنده را در جهت توسعه اقتصاد ملي و منطقه‌اي مي‌داند و از کارشناسان و اصحاب رسانه اين انتظار را دارد با شناخت کامل از برنامه‌ها و اهداف فعاليت‌هاي عمراني منطقه نسبت به ارائه نظرات کارشناسي سازنده اقدام نمايند.

شناسه خبری: 3514

آخرین اخبار

موانع و چالش‌های حوزه صنایع پیشرفته و دانش‌بنیان در مناطق آزاد بررسی شد
گزارش صادرات و واردات 9 ماهه سازمان منطقه آزاد کیش
از تبدیل شدن منطقه آزاد کیش به جزیره نوآورانه حمایت می‌کنیم
سه بانک مطرح کشور خواستار همکاری های گسترده با سازمان منطقه آزاد کیش شدند
گزارش عملکرد صادرات و واردات منطقه آزاد انزلی در 9 ماهه سال 1403

یادداشت

اینچه‌برون؛ دروازه ایران به راه ابریشم و اوراسیا
سیاست‌های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی مناطق آزاد در دولت چهاردهم
اقتصاد دریا محور، پیشران توسعه مناطق آزاد و ويژه اقتصادي: نه خيلي دور و نه خيلي نزديك
رونق اقتصاد دیجیتال با پیاده‌سازی مدل سیلیکون ولی در مناطق آزاد ایران
لزوم كارآمدي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي در جذب سرمايه‌گذاري