آشنایی مدیران منطقه ویژه بیرجند با ظرفیت های مناطق ویژه

لینک کوتاه: freena.ir/detail/34365
ساعت 09:51 چهارشنبه 22 مهر 1394
هيئتي 20 نفره متشکل از مديران و کارشناسان حوزه هاي اقتصادي و تجاري دستگاه هاي اجرايي خراسان جنوبي ، به منظور انتقال تجربیات و ارتباط موثر با سایر مناطق ویژه اقتصادی واقع در کریدور شرق و کریدور شمال- جنوب ، عازم سفر کاری 8 روزه شدند.

 در این سفر که با ابتکار و ميزباني منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی برگزار شد از توانمندی های مجموعه بزرگ صنعتی تاپ سِر که مسئولیت منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی را نیز عهده دار است و مناطق ویژه اقتصادی یزد، سلفچگان، شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی و مناطق ویژه اقتصادی بندر امیرآباد بهشهر و دوغارون بازدید و ضمن انتقال تجربیات ، زمینه های ایجاد هم کاری و هم افزایی مورد بررسی قرار گرفت .
بر اساس گزارش ارسالی به فرینا، مجموعه بزرگ تاپ سِر به عنوان بزرگترین تولید کننده کاشی و سرامیک در ایران ، دارای زنجیره کامل شامل معادن ، 5 کارخانه توليد کاشي و سراميک باستان، پارسيان، عمارت، نفيس و ارگ با ظرفیت تولید سالیانه 40 میلیون مترمربع انواع کاشی و سرامیک ، 12 واحد وابسته مانند چسب کاشی ، کارتن سازی ، رنگ و لعاب و ... ، فروشگاه ها و نمایشگاه های دایمی بین المللی است، همچنین گروه بزرگ تاپ سر در سایر صنایع منجمله آب معدنی ، فرش ماشینی ، پتروشیمی ، فولاد ، حمل و نقل بین المللی و هتلینگ نیز دارای فعاليت های درخشانی می باشد ، قابل ذکر است این گروه با داشتن توان مالی و مدیریتی بالا ، پس از کسب مجوز از هیئت وزیران به عنوان سازمان مسئول منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی ، موفق به کسب رکورد زمانی عملیاتی نمودن منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گردید و به عنوان موفق ترین بخش خصوصی در راهبری منطقه ویژه اقتصادی و الگو جهت توسعه واگذاری مناطق ویژه اقتصادی دولتی و نیمه دولتی به بخش خصوصی می باشد .
در ابتدای این سفر ، کارشناسان اقتصادی خراسان جنوبی ، ضمن بازدید از کارخانجات گروه صنعتي و توليدي تاپ سِر در شهرستان ميبد از پروژه بزرگترين بازار سرامیک خاورميانه با زيربناي 75 هزار مترمربع که توسط مجموعه بزرگ تاپ سِر درآن شهرستان در حال احداث و دارای پیشرفت فیزیکی 60 درصدی می باشد دیدن کردند . 
مدیر گروه تاپ سِر در این بازدید گفت: عمده صادرات تاپ سِر از طريق گمرک يزد انجام مي شود و به صورت دايمي به 22 کشور جهان از جمله عراق ،پاکستان ، افغانستان ، کره جنوبی و .... صادر مي شود و به زودی کشور بلژیک نیز به بازارهای صادراتی افزوده خواهد شد .

هدف ما این است که کاری انجام دهیم تا منافع آن به استان و مردم آن برسد
صفدری زاده مدیر گروه تاپ سر و مدير عامل منطقه ويژه اقتصادي خراسان جنوبي در جلسه اي که با  هیئت کارشناسان اقتصادی استان در محل کارخانه کاشي پارسيان شهرستان ميبد برگزار شد، هدف از برگزاري اين سفر اقتصادي- تجاري و توسعه محور را آشنايي دست اندرکاران حوزه اقتصاد و تجارت خراسان جنوبي با رويکردها و نقش مناطق ويژه اقتصادي در توسعه کشور و استفاده از تجربيات گردانندگان اين مناطق در راستاي توسعه استان خراسان جنوبي ذکر کرد و اظهار اميدواري نمود : با همراهی خوب دستگاه های اجرایی استان ، هرچه زودتر شاهد به ثمر نشستن مزايا و پتانسيل هاي اين منطقه براي توسعه استان باشیم .
صفدري زاده با بيان اينکه در گذشته اهالي ميبد براي کار به کشورهاي حوزه خليج فارس مي رفتند اما امروز بسياري از هموطنان ما براي کار به ميبد مي آيند ، اظهار داشت : شهر ميبد 6 سال پيش 75 هزار جمعيت داشت و امروز جمعيت آن به 100 هزار نفر رسيده و450 واحد صنعتي داراي پروانه در اين شهرستان فعال است که با توجه به جمعيت آن از اين حيث جزو شهرستان هاي شاخص استان يزد و کشور است.
وي تصريح کرد : به نظر من شهرستان بيرجند و استان خراسان جنوبي نه تنها به لحاظ منابع در اختيار ، کمتر از شهرستان ميبد نمي باشد ، بلکه پتانسیل های منحصر به فرد و بیشتری منجمله مرز مشترک ، نیروی تحصیلکرده ، کم توقع و پایکار را دارد و ساکنان آن تنها بايد برخي نکات ريز را مدنظر قرار دهند . همچنین در استان خراسان جنوبي مردم و مسئولين دغدغه توسعه دارند اما با اشباع شدن ظرفیت توسعه در شهرستان ميبد ، روند ايجاد واحدهاي صنعتي و توليدي جديد به سختي پيش مي رود . 
وي با اشاره با اينکه در حال حاضر شرايط در منطقه ويژه اقتصادي خراسان جنوبي فراهم است و مي توان واحد هاي توليدي و اشتغالزا در اين منطقه ايجاد کرد ، گفت:  ما اصل را بر ايجاد اشتغال در خراسان جنوبي گذاشته ايم و هدف ما اين است که کاري انجام دهيم تا منافع آن به استان و مردم آن برسد. البته همه بايد در اين راستا کمک کنيم و همين رفت و آمد ها , حضور ها و جلسات خيلي موثر است. ضمن اينکه وقتي نيت ها خير باشد و کارها با توکل به خدا و توسل به معصومين و ائمه اطهار(علیهم السلام ) انجام شود مي توان به نتيجه مثبت کار خيلي اميدوار بود.
صفدري زاده با اشاره به اينکه اگر امروز کاري از دستمان برآيد و انجام ندهيم مسئوليم و بايد پاسخگو باشيم اظهار کرد: امروز افتخار داريم که نزديک به 8 هزار نفر بطور مستقيم از طريق مجموعه بزرگ تاپ سِر ارتزاق مي کنند.
مديران و کارشناسان حوزه اقتصاد و تجارت خراسان جنوبي در ادامه و پس از بازديد از بخش هاي مختلف کارخانه کاشي پارسيان از شرکت و مرکز تحقيقات و توسعه صنايع شيميايي , پتروشيمي و پليمري ارتقاء صنعت کوير وابسته به مجموعه بزرگ تاپ سِر ديدن کردند.

اين هيئت در ادامه از منطقه ویژه اقتصادی یزد و صنایع مستقر در آن  ازجمله کارخانه توليد الياف پلي استر مصنوعي , نيروگاه توليد برق و تصفيه خانه فاضلاب ديدن نمود و سپس با حضور در ساختمان اداري منطقه ويژه اقتصادي يزد با مديران آن جلسه اي برگزار کردند و در شب عيد سعيد غدير خم در بزرگ ترين جشن استان يزد که با حضور پرشور هزاران نفر و هنرمندان کشوری و به همت مجموعه بزرگ تاپ سِر در محل کارخانه کاشي پارسيان ميبد برگزار گرديد شرکت کردند. 

منطقه ویژه اقتصادی از جمله بزرگترین ظرفیت ها و پتانسیل های خراسان جنوبی است
هیئت کارشناسان اقتصادی و تجاری خراسان جنوبی در ادامه سفر ، از منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم دیدن کردند و در بدو ورود به این منطقه ویژه اقتصادی درجلسه ای با مدیران بخش های مختلف آن به بررسی مسایل مختلف مربوط به مناطق ویژه اقتصادی پرداختند.
در این جلسه مشاور منطقه ویژه اقتصادی استان ضمن اشاره به برخی پتانسیل های استان خراسان جنوبی، گفت : منطقه ویژه اقتصادی از جمله بزرگترین ظرفیت ها و پتانسیل های خراسان جنوبی است که علاوه برداشتن 730 هکتار زمین در نزدیکی مرکز استان ، یک قطعه ی منفصله 100 هکتاری نیز بعد از نقطه صفر مرزی در گذر رسمی ماهیرود ایجاد کرده که امتیازی منحصر به فرد در بین مناطق ویژه اقتصادی کشور محسوب می شود و 60 درصد صادرات کشوری ما به افغانستان از طریق این گذر مرزی رسمی انجام می شود.
خامه زر اظهار امیدواری کرد: با حضور هیئت کارشناسان اقتصادی استان در مناطق ویژه اقتصادی شاخص کشور،زمینه برای هدایت صادر کنندگان کالا برای استفاده از ظرفیت های منحصربه فرد منطقه ویژه اقتصادی استان خراسان جنوبی فراهم گردد.
حجری ، مدیر اجرایی منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان هم با اشاره به ویژگی ها و ظرفیت های استان قم و منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان اظهار کرد : در حال حاضر 95 واحد صنعتی در منطقه ویژه سلفچگان فعال است و گمرک و استاندارد هم در این منطقه مستقر گردیده و تعداد واحدهای صنعتی این منطقه در حال افزایش می باشد.
وی با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در بحث تولید محصولات به لحاظ ارزش افزوده بالاترین آمارها را داشته است ، گفت : صنایع مونتاژ خودرو و ساخت قطعات خودرو و ماشین آلات ، تاسیسات نفت و گاز ، واحدهای تولید لوازم بهداشتی و آرایشی ، پروفیل ، کامپوزیت و ... از جمله واحدهای مستقر در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان است.
در ادامه ، مدیر منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به سوالات تخصصی کارشناسان اقتصادی استان پاسخ دادند و سپس بازدیدی میدانی از واحدهای مستقر داشتند و از بخش های گمرک منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان هم بازدید کردند.
برنامه بعدی هیئت کارشناسان اقتصادی استان دیدار با مدیران شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی کشور در تهران بود.در جلسه ای که به همین منظور برگزار شد، ابتدا صفدری زاده ، مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این منطقه ویژه اقتصادی در نیمه دوم سال گذشته در سفر هیئت  محترم دولت به استان و با حضور جناب آقای ترکان ، مشاور عالی رئیس جمهور به بهره برداری رسید ، گفت : این منطقه در حجم عملیات اجرایی در بین مناطق ویژه اقتصادی کشور ، رکورد دار است و خوشبختانه 2 واحد تولیدی نفتی و نساجی ، آماده بهره برداری می باشد و واحد قطعات بتنی  با سرمایه گذاری بسییج سازندگی به ثمر نشسته است و هدف ما این است که در استان خراسان جنوبی با توجه به قابلیت های موجود که کمتر معرفی شده و یا آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته ، در راستای توسعه گام برداریم و از ظرفیت بالای نیروی انسانی تحصیلکرده و پای کار و نیز اشتیاق و علاقه دستگاه های اجرایی این استان برای تحقق توسعه بهترین استفاده را نماییم وامیدواریم با وسعت دیدی که در شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی وجود دارد به عنوان بارانداز بندر چابهار در شرق کشور ایفای نقش نماییم و معتقدیم که علاوه بر افغانستان ، ظرفیت دریای عمان را نیز برای توسعه در اختیار داریم.
وی با بیان اینکه هرچند طولانی ترین مرز مشترک با افغانستان را داریم اما نگاه ما منحصر به این کشور نیست و معتقدیم هزینه ناشی از فاصله خراسان جنوبی تا سایر استان های صنعتی ایران ، در بازاریابی قابل جبران است و لذا در منطقه ویژه اقتصادی خراسان به مبادلات اقتصادی و تجاری با سایر کشورهای منطقه به ویژه عراق هم نظر داریم و در این راستا در مرکز بین الملل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی علاوه بر میز ایران و افغانستان ، میز ایران و عراق و ایران و تاجیکستان را راه اندازی کرده ایم .

صفدری زاده با تاکید بر اینکه پذیرای حضور هر هیئت و گروه سرمایه گذاری داخلی یا خارجی در استان با هزینه های خودمان هستیم ، گفت : همایش بزرگ سرمایه گذاران را در همین راستا در برنامه داریم . 

هیچ کمکی به استان محروم خراسان جنوبی بالاتر از ایجاد اشتغال در این استان نیست
مدیر هماهنگی امور مناطق ویژه اقتصادی کشور نیز در این جلسه با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی اولین منطقه ویژه اقتصادی 100 درصد خصوصی کشور است ، گفت : اینکه این منطقه ویژه توانسته رکورد دار حجم عملیات اجرایی باشد و نشان می دهد که سازمان متولی کار خود را به خوبی انجام داده و ما به کسانی که بخواهند یک منطقه ویژه اقتصادی را که بخش خصوصی متولی آن است ببینند ، قطعاً منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی را معرفی خواهیم کرد.
جعفر آهنگران با اشاره به اینکه در این مدت جز پیگیری مجدانه و مدیریت مطلوب چیزی از مهندس صفدری زاده ( مدیر منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی ) ندیده ایم ، اظهار کرد : یک سال پیش که مهندس صفدری زاده کار خود را در منطقه ویژه اقتصادی به صورت عملیاتی آغاز کردند اصلاً در تصور ما هم نبود که بتوانند به تنهایی زیر ساخت های لازم را فراهم نمایند اما توفیقات امروز این منطقه مایه مباهات و الگو می باشد . 
به گفته آهنگران هیچ کمکی به استان محروم خراسان جنوبی بالاتر از ایجاد اشتغال در این استان نیست و ما از ابتدای کار منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی در کنار دوستان بودیم و از این پس نیز تعامل لازم را با منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی خواهیم داشت و دستگاه های اجرایی و مردم خوب استان هم باید به آقای صفدری زاده در این راه کمک کنند.
آهنگران در این جلسه وعده داد بحث ارتباط بندر و منطقه ویژه اقتصادی امیر آباد و منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی و بندر چابهار را در قالب طرح توسعه محور شرق را برای طرح در هیئت دولت ، از طریق مهندس ترکان مورد پیگیری قرار دهد.

وی با بیان اینکه توسعه محور شرق در دستور کار دولت قرار دارد ، اظهار کرد : باید هر چه سریعتر جایگاه خراسان جنوبی در محور شرق مشخص شود و مسئولین استان باید پیگیر این موضوع باشند. کارشناسان اقتصادی خراسان جنوبی نیز ضمن قدردانی از ابتکار انجام این سفر توسط مهندس صفدری زاده ، تعامل بیش ازپیش شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور را با منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی خواستار شدند. 

تعامل و همکاری منطقه ویژه اقتصادی امیر آباد و منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی
بندر دریا نوردی و منطقه ویژه اقتصادی امیر آباد مقصد بعدی هیئت کارشناسان اقتصادی استان بود.هیئت کارشناسان اقتصادی خراسان جنوبی پس از بازدید از اسکله های منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد و آشنایی با قوانین و نحوه بارگیری یا تخلیه کشتی ها با مدیران این منطقه جلسه ای برگزار کردند.
در این جلسه ملکی ، معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی پس از تشریح ظرفیت های استان و منطقه ویژه اقتصادی خواستار تعامل و همکاری منطقه ویژه اقتصادی امیر آباد و منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی در راستای توسعه محور شرق شد که این امر از سوی مدیران منطقه ویژه اقتصادی امیر آباد در مورد استقبال قرارگرفت و آنها نیز این تعامل را در توسعه محور شرق بسیار مؤثر داشتند و با اشاره به ظرفیت های منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد آمادگی کامل خود را برای هرگونه همکاری بامنطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی به عنوان بارانداز بندر استراتژیک چابهار اعلام کردند.
اینکه در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی، مجوز آغاز عملیات اجرایی برای سرمایه گذاران ظرف 24 ساعت صادر می شود بسیار عالی است.
هیئت کارشناسان اقتصادی خراسان جنوبی در شهر مشهد نیز با دو گروه سرمایه گذار در بخش صنعت جلسه ای برگزار کردند.
بذرفروش عضو ارشد یکی از گروه های سرمایه گذاردر پایان این جلسه گفت: جلسه بسیار خوبی بود و صحبت های خوبی مطرح شد. اینکه در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی، مجوز آغاز عملیات اجرایی برای سرمایه گذاران ظرف 24 ساعت صادر می شود بسیار عالی است.
وی در پاسخ به این سؤال که در زمینه ای قصد سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی دارید، گفت: ما با شرکت فیات ایتالیا که خودش 5 شرکت بزرگ خودروسازی دنیا از جمله مازراتی را دارد و نیز با بنز آلمان صحبت هایی داشته ایم که گفتگوهای ما با شرکت آلمانی پیشرفت خوبی داشته و نوع خودرو را نیز مشخص کرده ایم.
بذرفروش همچنین اظهار کرد:قصد داریم به صورت مونتاژ ، به صورت ورود بخشی از قطعات از خارج  وساخت بخشی از قطعات در داخل نسبت به تولید خودرو اقدام نماییم ودر شروع کار هم تولید 12 درصد قطعات را خواهیم داشت که در ادامه این رقم را افزایش خواهیم داد.
وی تصریح کرد : البته هنوز به مرحله انعقاد قرارداد نرسیده ایم اما به هر حال قطعات را تحت لیسانس و تأیید شرکت آلمانی تولید خواهیم کرد و حتی بحث فروش بخشی از قطعات تولیدی به شرکت مذکور نیز مطرح است وامیدواریم بتوانیم این طرح را در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی اجرایی کنیم.
و اما آخرین مقصد سفر 8 روزه هیئت کارشناسان اقتصادی استان ، منطقه ویژه اقتصادی دوغارون بود. مهندس وجدانی عضو هیئت مدیره سازمان مسئول منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در جلسه باهیئت خراسان جنوبی از ایجاد مخازن سوخت و واحد روغن کشی کنجد در این منطقه ویژه خبر داد و گفت : راه اندازی دانشگاه بین المللی و بیمارستان خصوصی را نیز در برنامه داریم و برای تمامی برنامه ها نیز متقاضی سرمایه گذاری اعلام آمادگی کرده است.
ملکی ، معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی نیز با اشاره به تعامل سازمان مسئول این منطقه با دستگاه های اجرایی استان ، انجام سفر هیئت کارشناسان اقتصادی خراسان جنوبی به شاخص ترین مناطق ویژه اقتصادی کشور را در راستای همین تعامل دانست و گفت : در کریدور شمال – جنوب بحث اتصال به بندر عباس مطرح است که می توان برای تحقق بیشتر اهداف مد نظرآن را به مسیر محور شرق از طریق منطقه ویژه اقتصادی دوغارون ، منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی و بندر چابهار تغییر داد که قرار است طرح این موضوع در دولت از صورت شورای عالی مناطق آزاد ویژه اقتصادی کشور مورد پیگیری قرار گیرد و مجموعه استان خراسان جنوبی و منطقه ویژه اقتصادی این استان آمادگی هر نوع همکاری در این راستا را دارد.
در ادامه مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون به سؤالات تخصصی مطروحه از سوی هیئت کارشناسان اقتصادی خراسان جنوبی پاسخ گفت و در پایان کارشناسان اقتصادی استان از بخش های مختلف منطقه ویژه اقتصادی دوغارون دیدن کردند. 
پس از بازدید از آخرین مکان هدف ، هیئت کارشناسی خراسان جنوبی ، دوغارون را به مقصد بیرجند ترک کرد و کلیه اعضا هیئت ، سفر را بسیار مثبت و موثر ارزیابی کردند و مقرر شد در این هفته جلسه ای جهت بررسی دستاوردهای سفر تشکیل شود . 



آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو