تاکيد دولت بر توسعه سواحل مکران

لینک کوتاه: freena.ir/detail/34262
ساعت 11:21 شنبه 11 مهر 1394
آمادگي کامل براي برگرداندن حاجيان و انتقال اجساد قربانيان حادثه منا داريم و علاوه بر هواپيماهاي مسافري، يک هواپيماي باري روي باند فرودگاه آماده شده است که منتظر دريافت مجوز از عربستان هستيم.

عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي در حاشيه همايش روز جهاني دريانوردي افزود: در تلاش هستيم تا با انجام پروازهاي فوق‌العاده حاجيان را زودتر به کشورمان برگردانيم. اما باتوجه به اينکه ايام حج است و فرودگاه هاي عربستان شلوغ است، با پروازهاي فوق العاده موافقت نشده است.

وي گفت: با سازمان حج عربستان رايزني هايي براي فرستادن يک هواپيماي باري در خصوص انتقال اجساد صورت گرفته است که موافقت کرده اند، اما مجوز لازم داده نشده است.وزير راه و شهرسازي همچنين در همايش روز جهاني دريانوردي با بيان اينکه به يک تجديد نظر کلي در سواحل کشور نياز داريم، گفت: بايد با توسعه سواحل مکران زمينه را براي اقتصاد پر رونق فرامنطقه‌اي در چابهار فراهم آوريم.
وي با بيان اينکه تمامي قدرت‌هاي بزرگ جهاني با پذيرش موافقت برجام به صراحت قدرت ايران را به رسميت شناختند، افزود: آنها پذيرفته اند که بدون ايران امکان تامين امنيت منطقه‌اي وجود ندارد و در حوزه دريا، دنيا ايران را به عنوان قدرت دريايي پذيرفته است.
عضو کابينه دولت با اشاره به اينکه فصل تازه اي از نظام امنيتي منطقه شروع شده که براي امنيت جهاني تاثيرگذار است، افزود: تجارت دريايي يک تجارت جهاني است که بدون امنيت تحقق آن ممکن نيست و بايد به اين موضوع کاملا توجه داشته باشيم.
وي افزود: مذاکرات برجام يک پاراديم و نظام واره بود که اگر به سمت سياست برد- برد برويم مي‌توانيم ضمن حفظ منافع ملي، منافع فرامنطقه اي و منطقه اي را هم تامين کنيم.
آخوندي با اظهار اينکه نگاهي که در حوزه اقتصاد داريم يک نگاه برد-‌برد است، به تلاش هاي کشور چين براي توسعه جاده ابريشم اشاره کرد و افزود: هدف آنها دسترسي به خليج فارس و درياي عمان است که عمدتاًدر اين ميان توجه به ايران است.وي با بيان اينکه توجه به سواحل مکران يک موضوع محلي و مربوط به منطقه جنوب شرق ايران نيست، گفت: اين يک اتفاق است که در سطح کل منطقه و جهان اثر خواهد گذاشت.
وزير راه و شهرسازي افزود: بايد مزيت هاي رقابتي را در مکران افزايش داده و تجهيزات و تاسيسات دريايي در اين منطقه را توسعه دهيم.
وي با بيان اينکه در چابهار نياز به يک بندر بزرگ و مرکز تجاري جهاني داريم، گفت: علاوه بر ساخت بندر بايد يک شهر بسيار بزرگ با سطح رفاه و نوآوري ها و معماري روز دنيا بسازيم.
نامبرده افزود: بايد کاري کنيم که اين منطقه کانون جذب جمعيت باشد؛ چراکه هم اکنون ميزان تراکم جمعيت در کيلومترمربع در منطقه کمتر از 5 نفر است.
وي با بيان اينکه اگر زمينه اي فراهم کنيم که کشورهاي شمال در درياهاي ما تجهيزات و تاسيسات دريايي ايجاد کنند، امنيت هم بوجود خواهد آمد.آخوندي گفت :چابهار بايد به يک بندر بزرگ مگاپورت و مرکزي براي تجارت جهاني تبديل شود.
وزير راه و شهرسازي در ادامه با اشاره به برگزاري مراسم روز جهاني دريانوردي گفت: در کشور ما هم هر سال جامعه دريايي با برگزاري مراسمي ضمن قدرداني از خدمات فعالان عرصه کشتيراني ودريانوردي کشور، دستاوردها و برنامه هاي خود را در حوزه فعاليت هاي دريايي به اطلاع عموم جامعه و مسئولان مي رساند.وي با بيان اينکه ايران از حيث امنيت و تجارت در سطح منطقه اهميت ويژه اي دارد، افزود : کشورهاي منطقه، ايران را يک قدرت دريايي در منطقه مي شناسند؛ بنابراين فصل جديدي از نظام امنيت منطقه اي اغاز شده است که مي تواند بر امنيت جهاني تاثير جدي داشته باشد.
اين مقام مسئول با اشاره به اينکه تجارت دريايي، يک تجارت جهاني است و بدون امنيت، اين تجارت قابل تحقق نيست ، ادامه داد : موضوع مهم نظم امنيت منطقه اي جديد است که ايران به عنوان يک قدرت بزرگ اکنون پس از 35 سال قدرتش به رسميت شناخته شده و خواستار گفتگو با ايران براي رسيدن به امنيت در منطقه هستند.
وي اظهار داشت : مذاکرات برجام يک الگو بود و به ما آموزش داد اگر به دنبال سياست برد- برد و منافع مشترک باشيم، مي توانيم با هزينه کمتر منافع ملي و منطقه اي را تضمين کنيم.آخوندي گفت : چين اخيرا طرح بزرگ راه ابريشم جديد براي دسترسي به آبهاي خليج فارس و درياي عمان را آغاز کرده که عمده‌ترين شاخه هاي آن به سمت ايران است؛ بنابراين دنيا درصدد است با استفاده از ميراث تمدني اين منطقه به نحوي راه ابريشم را باز کند و براي اين منظور چندين ميليارد دلار سرمايه گذاري کرده است.
وي تاکيد کرد : بايد در بحث دريا اين اتفاقات را بشناسيم و از منافع آن بهره ببريم در غير اين صورت با تهديد مواجه خواهيم شد.
وزير راه و شهر سازي با بيان اينکه هند از چندين سال قبل درصدد است از طريق چابهار با آسياي ميانه ارتباط برقرارکند، افزود : هند هم به راه ابريشم حساس است و اين راهگذر را استراتژيک مي داند؛ بنابر اين دوقدرت اقتصادي جديد در جهان هر دو به کريدور راه ابريشم توجه دارند.

پيشنهاد ايجاد 2 منطقه آزاد جديد در جنوب
در اين مراسم همچنين دبير شوراي عالي مناطق آزاد كشور با انتقاد از عدم توسعه سواحل در كشور بخصوص سواحل جنوبي گفت: هيچيك از 20 شهر بزرگ كشور در سواحل جنوبي قرار ندارند.
وي با اشاره به اين كه 70 درصد جمعيت جهان در سواحل زندگي مي‌كنند، افزود: در ايران بخش كوچكي در سواحل زندگي مي‌كنند و هيچ شهر بالاي 500 هزار نفري در سواحل جنوبي قرار ندارد كه اين امر با توجه به اين كه اقتصاد نفت كشور در جنوب استان، جاي تأمل دارد.
اكبر تركان ادامه داد: شوراي عالي مناطق آزاد مسئوليت 7 منطقه آزاد را به عهده دارد كه 5 منطقه آن در مناطق دريايي مستقر است. مناطق آزاد چابهار، قشم، كيش و اروند در سواحل جنوبي و انزلي در ساحل درياي خزر قرار دارد.
وي تأكيد كرد: بايد از اقتصاد ارزشمند دريا بهره‌مند شويم و از منظر نفت و گاز ايران كه دريايي و درمناطق جنوب است، اين نگاه را بررسي كرده و بكوشيم ظرفيت واقعي سواحل جنوبي و دريا را احيا كنيم.
معاون رئيس جمهوري گفت: چه بسيار تمدن‌هايي مانند بندر سيراف در سواحل جنوبي ايران بوده كه امروز نيست و اگر اين مسير بي توجهي به سواحل را ادامه دهيم، ممكن است بنادر ديگري از جمله بندر لنگه از بين برود. وي با تأكيد بر اين كه بايد بتوانيم مانند دنيا بخش زيادي از جمعيت را در جوار بنادر و دريا مستقر كنيم، اضافه كرد: در تصميمات دولت يازدهم ايجاد دو منطقه آزاد جديد جاسك و بوشهر پيشنهاد شده كه ظرفيت‌هاي جديد اقتصادي را به جنوب كشور اضافه مي‌كنند. تركان اظهار داشت: ايجاد اين دو منطقه آزاد در دستور كار قرار گرفته و به مجلس براي تصميم‌گيري تقديم شده است. اقدام مزبور نشانگر توجه جديدي به سواحل جنوبي است و اقتصاد متكي به دريا را تقويت مي‌كند.
در اين مراسم همچنين مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي گفت: در برنامه ششم، توسعه شهرها و سواحل مکران از خرمشهر تا چابهار مورد توجه جدي قرار گرفته تا عقب ماندگي هاي کشور در سواحل جنوب جبران شود.به گزارش ايرنا، محمد سعيدنژاد افزود: عليرغم وجود 5 هزار و 790 کيلومتر سواحل هم اکنون مناطق جنوبي و شهرهاي آن يکي از محروم‌ترين مناطق کشور هستند.وي با بيان اينکه ظرفيت ها و مزيت هاي زيادي در سواحل جنوبي کشور وجود دارد، تاکيد کرد: توسعه سواحل مکران با شعار عملي نمي شود و بايد با عزم ملي توسعه اين سواحل عملا اتفاق بيفتد.
وي گفت: براي تحقق اين اقدام بايد در يک دوره هزينه و سرمايه گذاري هاي بيشتري در سواحل جنوب کشور انجام شود تا با نگاه حاکميتي و ملي بتوانيم اين مناطق مهم کشور را ساماندهي کرده و توسعه دهيم. بنابر اين گزارش در مراسم گراميداشت روز و هفته دريانوردي که با شعار آموزش، ترويج دريانوردي و ارتقاء جايگاه کشور در مجامع بين‌المللي در مرکز همايش هاي برج ميلاد و باحضور مقامات لشکري و کشوري ،مديران ارشد ارگان هاي دريايي و جمعي از دريانوردان کشور برگزار شد، از 41 دريانورد و دريايي نمونه کشور قدرداني شد.

منبع: صدا و سیما



شناسه خبری: 34262

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو