ضرورت تعيين تكليف شدن مناطق ویژه غير فعال در كشور

لینک کوتاه: freena.ir/detail/34051
ساعت 08:49 يکشنبه 22 شهريور 1394
مدیرامور هماهنگي مناطق ویژه اقتصادی با بیان اینکه در دولت گذشته مناطق ویژه اقتصادی کارشناسی نشده و به دلیل برخی فشارها تاسیس شدند، گفت: از 64 منطقه ویژه اقتصادی مصوب 16 منطقه به صورت کامل فعال است که در سال های قبل از دولت نهم و دهم راه اندازی شدند.

به گزارش فرينا، جعفر آهنگران با اشاره به وضعیت مناطق ویژه اقتصادی و تعیین تکلیف شدن مناطق ويژه اقتصادی غیر فعال، افزود: با استانداری مناطق ویژه اقتصادی غیر فعال مذاکراتی انجام شده  و قرار بر این است که مسئولان جدیدی برای اداره این مناطق منصوب کنند.
آهنگران گفت: غیر فعال بودن مناطق ویژه اقتصادی نبود سازمان مسئول و متولی بر می گردد این مناطق یا سازمان مسئول ندارند و یا اگر متولی هم دارند، آن سازمان مسئول توانمندی لازم را هم به لحاظ اجرا و هم به لحاظ منابع مالی ندارند.
 مدیرامور هماهنگي مناطق ویژه اقتصادی افزود: از استانداری ها خواسته ایم که هر چه سریع تر برای مناطق ویژه اقتصادی مسئول جدید معرفی کنند و یا مسئولیت مناطقی که هنوز سازمان مسئول ندارند را بر عهده بگیرند.
وي با اشاره به تعداد مناطق ویژه اقتصادی فعال و غیر فعال از 64 منطقه مصوب گفت: در حال حاضر 64 منطقه ویژه اقتصادی مصوب داریم که 16منطقه ای که سال تاسیس انها به قبل از دولت نهم و دهم برمی گردد فعال و در اقتصاد ملی تقریبا نقش آفرین هستند و بخش عمده صادرات غیر نفتی هم از این مناطق انجام می شود.

آهنگران ادامه داد:  48 منطقه ویژه اقتصادی در سفرهای استانی دولت گذشته به تصویب رسید که از این 48 منطقه مصوب، 12 تقریبا فعال شدند و گمرک در اين مناطق مستقر و علمیاتی هستند. در برخی دیگر از این مناطق هم گمرک در شرف استقرار است اما سایر مناطق  یا سازمان مسئول ندارند و یا اینکه سازمان مسئول ناتوانی دارند.

وي افزود: این 48 منطقه براثر برخی فشار ها و غیرکارشناسی در دولت نهم و دهم تصویب و تاسیس شدند.   
مدیر امور هماهنگي مناطق ویژه اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا امکان حذف عنوان منطقه ویژه اقتصادی از مناطق غیر فعال وجود دارد، گفت: در قانون ایجاد منطقه ویژه اقتصادی موضوعی وجود دارد مبنی بر اینکه قانون؛ دولت را مکلف و موظف به ایجاد منطقه ویژه نکرده است و اگر هم این مناطق فعال نبودند هم الزامی به حذف این عنوان وجود ندارد و غیر فعال بودن این مناطق تبعات منفی خاصی را ایجاد نمی کنند.
آهنگران با اشاره بر اینکه در حال حاضر در برنامه دولت یازدهم درخواست تاسیس مناطق ویژه اقتصادی صرفا با سرمایه گذاری بخش خصوصی و غیر دولتی پذیرفته می شود، افزود: تنها به درخواست سرمایه گذاران غیر دولتی پاسخ داده می شود و تنها در موارد بسیار استثنایی به دولتی ها اجازه تاسیس منطقه ویژه اقتصادی داده می شود.
وی در پايان گفت: بهترین مناطق ویژه اقتصادی در دولت قبل از دولت نهم و دهم تاسیس شدند.





آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو