معرفی دو پروژه بزرگ بندری به سرمایه‎گذاران خارجی

لینک کوتاه: freena.ir/detail/33948
ساعت 09:17 چهارشنبه 11 شهريور 1394
معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی از معرفی دو بسته سرمایه گذاری بندری در همایش بین‎المللی فرصت‎های‎ سرمایه‎گذاری در حمل و نقل ایران خبر داد.

به گزارش فرينا، جلیل اسلامی گفت: طبق برنامه ریزی‎های انجام شده قرار است سازمان‎های دخیل در شقوق مختلف حمل و نقل کشور طرح ها و زمینه‎های سرمایه‎گذاری خود را در این همایش که مهرماه امسال برگزار می شود، معرفی کنند تا سرمایه‎گذاران خارجی حاضر در این همایش تا حدودی با این طرح‎ها و فرصت‎های سرمایه گذاری در این بخش ها آشنا شوند.
اسلامي افزود: در این راستا سازمان بنادرو دریانوردی نیز دو پروژه را که قابلیت ارائه در این همایش دارد به سرمایه‎گذاران خارجی معرفی خواهد کرد.
وی یکی از این پروژه‎ها را فاز سوم طرح توسعه بندر شهید رجایی اعلام کرد و گفت: فاز سوم طرح توسعه بندر شهید رجایی پس از سرمایه‎گذاری، تکمیل و تجهیز و ایجاد ظرفیت تقریبی 2.5 میلیون TEU، زمینه‎های قوی را برای توسعه تجارت کانتینر و حمل و نقل کانتینری در بندر شهیدرجایی و کشور ایجاد خواهد کرد.
عضو هیات عامل سازمان بنادرو دریانوردی اسلامی درباره افزایش ظرفیت بندر شهید رجایی با اجرای فاز سه افزود: با اجرای فاز سوم طرح توسعه بندرشهیدرجایی،ظرفیت اسمی این بندر به بیش از هفت میلیون TEU افزایش خواهد یافت.
وی حجم سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای فاز سوم طرح توسعه بندر شهیدرجایی را حداقل و با برآوردهای فعلی 350 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: البته این رقم بسته به کیفیت ساخت و برند و نوع تجهیزات می‎تواند تا 400 میلیون دلار نیز افزایش پیدا کند.
اسلامي درباره مشارکت بخش خصوصی داخلی در اجرای فاز سوم بندر شهید رجایی نیز گفت: در پروژه هایی که به مناقصه بین المللی گذاشته می‎شود و در این مورد، بسته به شرایط شرکت کنندگان و پیشنهادات تصمیم‎گیری خواهد شد که بخش خصوصی داخلی نیز مستثنی نخواهد بود البته باید اشاره کنم که در حال حاضر آنچه که مطرح است کلیات سرمایه گذاری است و هنوز جزئیات مشخص نیست.
معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادرو دریانوردی یکی دیگر از پروژه‎های بندری انتخاب شده برای طرح در همایش بین‎المللی فرصت‎های سرمایه‎گذاری در حمل و نقل ایران را پایانه غلات بندر امام خمینی اعلام کرد و گفت: از آنجا که بندر امام به عنوان هاب و بندر کانونی تخلیه و بارگیری غلات کشور شناخته شده است ساخت یک پایانه غلات در این بندر برای پهلودهی به کشتی‎های بزرگ برنامه ریزی شده است.
اسلامی گفت: پروژه ساخت پایانه بزرگ غلات بندر امام شامل تجهیز و توسعه پس‎کرانه، ساخت دو سیلو 200 تا 300 هزار تنی ،تامین ماشین آلات و تجهیزات تخلیه و بارگیری غلات از کشتی‎ها است که رقم سرمایه مورد نیاز آن به 290میلیون دلار بالغ می شود.
به گفته عضو هیات عامل سازمان بنادرو دریانوردی با ساخت این پایانه حداقل 15 میلیون تن به ظرفیت عملیاتی بندر امام افزوده خواهد شد.
معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی در مورد پیشینه ساخت پایانه غلات بندر امام با سرمایه گذاری کنیا گفت: ساخت پایانه بزرگ غلات بندر امام از جمله پروژه‎های بزرگی است که در آن زمان به مشکلاتی برخورد کرد و پروژه ای که اکنون درحال پیگیری است یکی از پروژه های مختلفی است که با توجه به ظرفیت عملیاتی بندر امام طراحی شده است.
وی با بیان اینکه دو پروژه پایانه غلات بندر امام و فاز سوم طرح توسعه بندر شهید رجایی به صورت BOT خواهد بود اظهار داشت: در حال حاضر تنها کلیات این پروژه‎ها مشخص شده است اما سایر مشخصات و جزییات مانند زمان اجرا پس از ارائه پیشنهادات و طرح سرمایه گذاران خارجی مشخص خواهد شد.


تحریم ها عامل تنزل رتبه بندر شهید رجایی
معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی در مورد سقوط رتبه بین المللی بندر شهید رجایی نیز گفت بندر شهید رجایی تا قبل از تحریم ها در جایگاه چهل و چهارم جهان قرار داشت اما در سال‎های اخیر و با شدت گرفتن تحریم ها که حمل و نقل دریایی و تردد خطوط خارجی را به بنادر کشور نیز هدف قرار داد، رتبه این بندر به هفتادو هشتم جهان تنزل یافت.
اسلامي افزود: هر چند نمی توان توان منکر اهمیت رتبه بین المللی و معیارها و شاخص‏‎های منطقه ای و بین المللی شد اما باید به موضوعاتی مانند توسعه بنادر منطقه، طرح‎های توسعه‎ای و فرصت‎های سرمایه‎گذاری و ...که شرایط بنادر را تعریف می کند، نیز  توجه کرد.
معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی در مورد بهبود رتبه بندر شهید رجایی پس از لغو تحریم ها گفت: قطعا رتبه بندر شهید رجایی بهبود پیدا می کند اما اینکه به کجا و چه جایگاهی خواهیم رسید به شرایط و عوامل مختلفی مانند وضعیت بنادر منطقه، سرعت سرمایه‏‎گذاری ها و روند توسعه و ظرفیت های جدیدی که در این بنادر ایجاد می شود، بستگی دارد که ما را در مقایسه با این بنادر در چه رتبه و جایگاه قرار ‎دهد.




آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو