بررسي ظرفیت ها و مزیت های سرمایه گذاری در اروند

لینک کوتاه: freena.ir/detail/33881
ساعت 14:23 چهارشنبه 4 شهريور 1394
محمد رضا معتمدی در گفتگو با خبرگزاری ایرنا از ظرفیت ها و مزیت های سرمایه گذاری سخن گفت.

به گزارش فرينا، محمدرضا معتمدی معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان، ضمن تشریح اقدامات اخیر آن معاونت در خصوص رونق و رشد اقتصادی منطقه، از برخی فعالیت ها و دستاوردهای سازمان منطقه آزاد اروند در بخش جذب سرمایه  به مناسبت هفته دولت توضيحاتي ارائه داد.
مناطق آزاد تجاری اقتصادی برای فرار از اقتصاد بسته دولتی و کاهش دیوان سالاری اداری ایجاد شد، این مناطق از معافیت ها و بودجه های ویژه ای برخوردار است که فرصتی مناسب برای سرمایه گذاران است، سرمایه گذاری مهم ترین فاکتور اقتصای این نواحی به شمار می رود.
سرمایه گذاری که ماحصل آن تولید کالا و خدمات در کشور باشد و به صادرات نیز بیانجامد، همواره با رونق تجاری و اقتصادی در شهر به وجود می آید و اشتغال زایی و گردش سرمایه های مالی در شهر باعث افزایش سطح معیشت مردم آن ناحیه می شود.
استان خوزستان به واسطه استعدادهای ویژه از جمله عبور حدود ۶۰ درصد از آب های کشور از این جلگه، وجود دشت های مستعد کشاورزی و فعالیت های منظم کشت و صنعت، قرارگرفتن بخش عمده ذخایر نفت کشور، مرز زمینی و وجود مرز شلمچه با کشور همسایه، مرز هوایی و وجود فرودگاه های بین المللی دارای برتری خاصی نسبت به سایر مناطق کشور است.
منطقه آزاد اروند بر اساس طرح جامع تهیه شده به ۳ بخش اصلی، شامل سایت صنعتی، سایت تجارت و ترانزیت و سایت گردشگری با مساحتی بیش از ۳۴ هزار و ۷۰۰ هکتار در شمال غربی خلیج فارس شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر (جزیره مینو) است.
منطقه آزاد اروند با توجه به همجواری با کشورهای عراق و کویت و با داشتن ظرفیتهای بسیاری همچون حمل و نقل ترکیبی باعث گردیده مورد توجه سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی بسیاری شود.
از آنجا که کشور عراق در حال حاضر یکی از شرکای تجاری کشورمان محسوب می شود، همسایگی منطقه آزاد اروند با این کشور می تواند تاثیر شگفتی در توسعه تجارت کشورمان ایفا نماید. با توجه به اینکه این منطقه به عنوان یکی از بهترین گزینه ها در ترانزیت کالا به کشورهای حوزه خلیج فارس و حوزه قفقاز می باشد.
ویژگی های بسیار دیگری سبب شده است که این منطقه را در نظر سرمایه گذاران جذاب تر نماید که می توان به مزایایی همچون وجود منابع انرژی ارزان ،وجود نیروی متخصص، مراکز صنعتی همچون پالایشگاه و پتروشیمی آبادان و بنادر آبادان و خرمشهر اشاره کرد.
اما با توجه موقعیت طلایی این منطقه و به منظور شناخت پروژه های سرمایه گذرای شده در منطقه آزاد اروند و چشم انداز اقتصادی این منطقه با محمدرضا معتمدی معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد اروند گفت و گویی انجام دادیم.

*شرایط پس از تحریم در روند سرمایه گذاری چه تاثیری دارد؟
البته رفع تحریم ها هنوز عملا اجرایی نشده است، اما فضای مثبت تجاری به وجود آمده و فضای بین المللی باز تر شده است، کشورهای اروپایی برای ارزیابی به منظور سرمایه گذاری در منطقه آزاد اروند، کارهای مطالعاتی را آغاز کرده اند، به هرحال امید است با عملکرد تیم دیپلماسی کشور شاهد رشد صعودی و چشمگیری در منطقه آزاد اروند باشیم.

*منطقه آزاد اروند با کدام کشورهای خارجی ارتباط تجاری و سرمایه گذاری دارد؟
منطقه آزاد اروند از نظر جغرافیایی و مرزی ارتباط گسترده ای با کشورهای حوزه خلیج فارس دارد. با برخی از کشورهای دیگر نیز به طور غیرمستقیم ارتباط تجاری و سرمایه گذاری برقرار نموده است. از آغاز دولت جدید تلاش برای جذب سرمایه گذاران خارجی و جذب دانش فنی از کشورهای اروپایی انجام شده و تفاهم نامه هایی نیز منعقد کرده ایم.
اخیراً قرارداد یک شرکت آلمانی در محدوده منطقه آزاد اروند به منظور احداث نیروگاه بادی منعقد شد، در این راستا منطقه آزاد اروند با کشور های همچون عراق، کویت ، امارات متحده عربی، ترکیه، چین، آلمان و کویت در زمینه های گوناگونی ارتباط برقرار کرده است و در حال حاضر شرکت های چینی، ترکیه ایی، هندی، عراقی و اماراتی در حال فعالیت در منطقه هستند.

*بازده سرمایه گذاری در منطقه آزاد نسبت به شهر های دیگر چه مزیت هایی دارد که یک سرمایه گذار، منطقه آزاد اروند را به دیگر مناطق ترجیح دهد؟
هدف از ایجاد مناطق آزاد توسعه تجارت و سرمایه گذاری می باشد، به این دلیل دولت قوانین مناطق آزاد را بسیار جذاب و ساده تعریف نموده تا فعالان اقتصادی بیشتری جذب مناطق آزاد گردند، اما از جمله مهمترین مزایای مناطق آزاد می توان به معافیت های مالیاتی، گمرکی، قانون کار ساده، بهره مندی از قانون ارزش افزوده و برخورداری از ۱۰۰ درصد سهام برای اتباع خارجی که باعث می شود سرمایه گذاران رغبت بیشتری برای سرمایه گذاری در این منطقه داشته باشند، اشاره کرد.

*منطقه آزاد اروند از لحاظ جغرافیایی متفاوت تر از دیگر مناطق آزاد کشور است، آیا این تفاوت جغرافیایی می تواند به عاملی برای سرازیر شدن سرمایه ها به این منطقه شود؟

مزیت ناشی از موقعیت جغرافیایی منطقه آزاد اروند، پتانسیل های موجود در منطقه، هم مرزی با چند کشور خارجی، دسترسی به آب های بین المللی، وجود فرودگاه بین المللی، ارتباط با راه های ریلی و اتصال ریل آهن به شمال کشور  و به زودی اتصال این ریل به راه آهن عراق، مزیت هایی ست که در هیچ یک از مناطق آزاد کشور تمامی  آنها در یک جا جمع نشده اند و اروند تنها منطقه ای ست که این مزایای منحصر به فرد را دارد.
 مزیت های دسترسی به منابع انرژی، نیروگاه های برقی و آبی در این منطقه امتیاز بزرگی است. همچنین وجود جمعیت بالای این منطقه و نیروی انسانی ماهر و ظرفیت های بالقوه صنایع بالا دستی و پایین دستی نفت، گاز و پتروشیمی باعث جذب سرمایه گذاران شده است.

*تاثیری که انرژی های استان خوزستان در جذب سرمایه گذار و مراودات تجاری باکشور های همسایه داشته است را چه قدر برآورد می کنید؟
منابع آبی استان خوزستان بیش از ۶۰ در صد منابع آبی کشور است. امروزه وجود منابع آبی مناسب نقش به سزایی در جذب سرمایه گذاران در این منطقه را دارد. اما وجود آب فراوان تنها مزیت این منطقه نمی باشد. وجود ذخایر فراوان انرژی سبب شده درخواست های بسیاری در زمینه نفت، گاز و صنایع پایین دستی پتروشیمی داشته باشیم.

*ازدیاد جمعیت در منطقه آزاد اروند می تواند به عنوان فرصت و یا هزینه به کار رود؟
البته نیم میلیون نیروی بومی برای منطقه آزاد اروند بی نظیر است، نیروی متخصص، مجرب و ارزان همیشه یک فرصت به شمار می رود.

*شاخص ترین پروژه منطقه آزاد اروند چیست و چه پروژه های را این منطقه به عنوان بزرگترین پروژه های خود می داند؟
پروژه صنعتی فولاد شهید جهان آرا با ظرفیت تولید ۶ میلیون تن فولاد در سال در سایت صنعتی خرمشهر یکی از شاخص ترین فعالیت های سرمایه گذاری ما درحال حاضر می باشد، این پروژه با سه هزار میلیارد تومان سرمایه اولیه شروع به کار کرده است. فولاد کاوه اروند نیز با پیشرفت ۵۰ درصدی از پروژه های مهم منطقه محسوب می شود و همچنین می توان به احداث کارخانه تولید کک نفتی از سوی شرکت ایمیدرو و چندین پالایشگاه کوچک در منطقه اشاره کرد.

*چرا بیشتر پروژه های صنعتی منطقه آزاد اروند در خرمشهر سرمایه گذاری می شود؟
با توجه به وسعت سایت صنعتی خرمشهر نسبت به آبادان و وجود زیر ساخت مناسب تر باعث شده است که سرمایه گذاران بزرگ رغبت بیشتری به خرمشهر داشته باشند اما با توجه به محصور شدن سایت آبادان امید است که پروژه های بیشتری به سمت آبادان هدایت شوند، گرچه هم اکنون نیز شرکت های توانمندی در حال فعالیت در این سایت هستند.

*با احداث شیمی شهر نیاز مبرمی به اتصال این شهر به خط لوله سراسری اتیلن احساس می شود، برای آن چه برنامه ای دارید؟
یکی از پروژه های مهم سرمایه گذاری منطقه آزاد اروند راه اندازی شیمی شهر می باشد، که با اتصال خط اتیلن بندر امام خمینی (ره) به آبادان امکان تامین خوراک برای واحدهای تولیدی در بخش صنایع پایین دستی پتروشیمی فراهم می گردد که تاثیر بسزایی در جلوگیری از خام فروشی مواد پتروشیمی در کشور خواهد داشت.

*وضعیت صادرات از منطقه آزاد اروند  برای سرمایه گذاران چگونه است ؟
ظرفیت های خوبی برای صادرات به کشور عراق وجود دارد و تا سال ها کشور عراق می تواند به عنوان بازار مهمی برای  فروش محصولات منطقه آزاد اروند باشد. تاکنون ۹۰ میلیون دلار صادرات برق به کشور عراق داشته ایم.
همچنین در سال گذشته مبلغ یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار از مرز شلمچه به کشور عراق صادرات کالا داشتیم که این میزان صادرات در میان مناطق آزاد کشور یک رکورد محسوب می شود که امید می رود با توجه به سیاستهای سال جاری در بخش تجارت این رقم افزایش یابد.

*چه برنامه های برای استفاده از انرژی پاک دارید؟
یکی از سیاستهای سازمان منطقه آزاد اروند، توجه به محیط زیست می باشد که در این خصوص با اروپا، مذاکراتی در جهت بهره وری از انرژی های پاک داشته ایم.
بدین منظور قرارداد احداث نیروگاه بادی را با شرکت آلمان ها انجام دادیم و قرارداد این پروژه منعقد شد. همچنین این شرکت در حال طراحی استفاده از انرژی خورشیدی می باشد و امید است تا ۲۴ ماه آینده کل فاز های مورد نظر این شرکت به بهره برداری برسد.

*روند توریسم درمانی در منطقه آزاد اروند به کجا رسیده است؟
آبادان بهترین شرایط را برای تبدیل شدن به مرکز توریسم درمانی در کشور دارد، نزدیکی به کشور عراق و کویت و نبود امکانات مناسب درمانی و زبان عربی منطقه آزاد اروند باعث می شود مردم کشور های عربی این منطقه را به دیگر نقاط کشور ترجیح دهند، در جهت پیشبرد اهداف توریسم درمانی به تجهیز بیمارستان ها و مراکز درمانی شهر پرداخته ایم.
درصدد به کار بردن بزرگترین و معتبرترین مرکز تخصصی بخش های درمانی در این منطقه هستیم. این مراکز علاوه بر امکان استفاده درمانی برای مردم منطقه آزاد اروند، دارای جاذبه توریستی برای گردشگران نیز  است.

*چه اقداماتی برای توسعه بانکداری الکترونیکی و خدمات رفاهی برای گردشگران وکاربرد صرافی های الکترونیکی درحوزه منطقه آزاد اروند انجام شده است؟
صدور کارت شهروندی برای شهروندان منطقه آزاد اروند و فعالان اقتصادی فعال در منطقه می تواند تاثیر بسزایی در ترویج فرهنگ الکترونیکی در منطقه داشته باشد.
همچنین با مهمترین و بزرگترین مراکز مالی کشور برای حضور در این منطقه صحبت شده است که پوشش مناسب تری در این منطقه داشته باشند، در همین راستا مجوزهای لازم به منظور حضور بانک های خارجی در منطقه اخذ شده است.

*منطقه آزاد اروند برای حضور در بازار های بزرگ اقتصادی و بورس چه برنامه ای دارد؟
در خصوص راه اندازی مرکز بورس با یکی از کارگزاران اصلی بورس مذاکرات خوبی صورت گرفته شده است تا اولین تالار بازار بورس در شلمچه فعال شود، اما سازمان پیش از این پیشنهاد راه اندازی بورس انرژی را به سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرده و به دنبال این هستیم که این مهم در منطقه راه اندازی گردد.

*وضعیت سرمایه گذاری امسال و سال گذشته را چگونه برآورد می کنید؟
منطقه آزاد اروند در سال۹۳ با جذب سرمایه گذاری بیش از ۱۵ هزار و ۲۳۵ میلیارد ریال و رشد ۳۰۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، توانسته است گامی بلند در بخش رشد اقتصادی و اشتغال منطقه بردارد.
لازم به ذکر است حجم سرمایه گذاری ارزی در منطقه در سال ۹۳ بالغ بر ۱۰۸ میلیون دلار بوده است.

*بیشتر سرمایه گذاری های انجام گرفته در منطقه آزاد اروند در حوزه صنعت و تجارت خارجی است، برای تسهیل در امر سرمایه گذرای برای سرمایه گذاران چه تمهیداتی صورت گرفته است؟
هدف از تشکیل پنجره واحد، متمرکز نمودن کلیه فعالیت های واحد های اقتصادی در زمینه  سرمایه گذاری است.
با تشکیل این واحد کلیه امور سرمایه گذاری از ابتدا تا انتهای پروسه اداری و در کمترین زمان ممکن در یک مجموعه واحد صورت می پذیرد و سرمایه گذاران بدون دغدغه خاطر از بوروکراسی اداری و مشکلات ناشی از آن، تمامی امور ثبت شرکت و اخذ مجوزهای مختلف را در همین مجموعه واحد انجام می دهند.

*امنیت سرمایه و امنیت فضای سرمایه گذاری در این منطقه چگونه تامین می شود؟
سازمان منطقه آزاد اروند  براساس ضوابط سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی و اقتصادی وزارت اقتصاد و دارایی، سرمایه تمام سرمایه گذاران خارجی را که اقدام به سرمایه گذاری در منطقه آزاد اروند نمایند تضمین می کند و همچنین سازمان منطقه آزاد اروند  با تسهیل فرآیند سرمایه گذاری سعی بر رضایت خاطر تمامی سرمایه گذاران به ویژه سرمایه های خارجی  را دارد.

**منبع: ايرنا





شناسه خبری: 33881

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو