در نوروز 89 شاهد پديد آمدن رفاه اقتصادي گسترده بوديم

لینک کوتاه: freena.ir/detail/3374
ساعت 16:25 چهارشنبه 11 خرداد 1390
معاون رئيس جمهور گفت: در نوروز 89 شاهد پديد آمدن رفاه اقتصادي و اجتماعي در سطحي گسترده در کشور بوديم.

به گزارش بنا(bena) مهندس حميد بقايي،معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري کشور در مراسم تجليل از خادمان ستاد دائمي تسهيلات سفرهاي کشور با بيان اين مطلب گفت: سفر به عنوان يکي از کالاهاي اصلي توامان با رفاه اقتصادي و اجتماعي در سبد خانوار مورد تعريف قرار گرفته است که نبايد به سادگي از کنار آن گذشت.

وي با بيان اينکه اصلي‌ترين رکن حافظ هر کشور مردم آن کشور و اصلي‌ترين سلول اجتماعي هر کشور خانواده است، متذکر شد: اصلي‌ترين موضوع سفر در کنار هم بودن خانواده‌ها است و استحکام خانواده‌اي که از سفر به وجود مي‌آيد غير قابل انکار است.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي کشور خاطر نشان کرد: اگر خانواده در جامعه‌اي مورد احترام باشد خاک آن کشور نيز قابل اعتماد است و جامعه‌اي که خانواده‌ دارد مرزهاي ايمن و محکم‌تري خواهد داشت.

معاون رئيس جمهور با اشاره به برخي اقدامات انجام شده از سوي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در دولت نهم و دهم گفت: طي 5 سال گذشته توجه دولت، مجلس و ساير ارکان نظام به موضوع ميراث فرهنگي و گردشگري بيش از سال‌هاي پيش از آن بود که افزايش ميزان اعتبارات اين حوزه مؤيد اين موضوع است.

بقايي با بيان اينکه طي‌ سال‌هاي 80 تا 83 کل بودجه تخصيص يافته به حوزه ميراث فرهنگي و گردشگري 61 ميليارد تومان بود که از اين ميزان 60 درصد جذب شد، افزود: بودجه اين سازمان در سال‌هاي 84 تا 87 به 462 ميليارد تومان افزايش يافت که از اين ميزان 440 ميليارد تومان يعني 95 درصد از اعتبارات تخصيص يافته جذب شد.

اين مقام مسئول در سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خاطر نشان کرد: بودجه حوزه ميراث فرهنگي و گردشگري کشور طي 5 سال گذشته 5/7 برابر افزايش پيدا کرده است که بر خلاف دوره‌هاي قبل اين اعتبارات به استان‌ها تخصيص داده شده و تمام هزينه‌ها در مرکز کشور هزينه نشد.

وي افزود: تا پيش از سال 85 چيزي به نام ميراث ثبت معنوي وجود نداشت، اما امروزه ثبت معنوي آثار از مهمترين موضوعاتي است که در سازمان ميراث فرهنگي مورد توجه قرار گرفته است ، چرا که جهاني شدن در حال وقوع است و بسياري از آئين‌هايي که در اين مسير مي‌توانند مورد استفاده قرار گيرند در حال از بين رفتن هستند و ثبت معنوي به ماندگاري اين آثار و آئين‌ها کمک مي‌کند.

به گفته اين مقام مسئول، پرونده ثبت 10 ميراث معنوي در فهرست ميراث جهاني تهيه شده است که از آن جمله مي‌توان به آئين‌هاي ازدواج اقوام ايراني، لباس اقوام ايراني،‌طب سنتي ايراني، دانش بومي کشاورزي ايران، هنر خوشنويسي، آيين‌ و مراسم‌ قالي‌شويي مشهد اردهال، آيين‌ باران خواهي ،‌ پخت نان، دانش معماري بومي و موسيقي سنتي و دانش سنتي دريانوردي ايران در خليج فارس اشاره کرد.

بقايي تصريح کرد:با توجه به اينکه ايرانيان نخستين دريانوردان حوزه خليج‌فارس هستند مهمترين پرونده به ثبت دانش سنتي دريانوردي ايران در حوزه خليج‌فارس مربوط مي‌شود.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي کشور در ادامه خاطرنشان کرد: دامنه تمدني بسياري از اين آيين‌ها ساير کشورهاي منطقه را نيز در بر مي‌گيرد.

معاون رئيس جمهور در خاتمه خاطر نشان کرد: آئين نامگذاري فرزند ايراني را نيز در دستور کار قرار داده‌ايم چرا که توأم با رسوم خاصي است که بايد مورد توجه قرار گيرد؛ علاوه بر اينکه ثبت جهاني خطبه مقدس حضرت فاطمه (س) نيز در دستور کار قرار دارد.
203

شناسه خبری: 3374

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو