مناطق آزاد ميزبان موج اول سرمايه‌گذاران

لینک کوتاه: freena.ir/detail/33571
ساعت 12:48 دوشنبه 12 مرداد 1394
بعد از توافق هسته‌يي طي هفته‌هاي گذشته2هيات عالي‌رتبه اقتصادي از كشورهاي آلمان و فرانسه براي انجام گفت‌وگو و مذاكره به ايران آمدند.

بسياري از كارشناسان اميدوارند كه با برچيده شدن تحريم‌ها موج ورود سرمايه‌گذاران خارجي به ايران باز خواهد شد، حال در اين بين مناطق آزاد با توجه به شرايطي كه دارند مي‌توانند نقش ويژه‌يي ايفا كنند. در همين زمينه حسن روحاني در يكصدونوزدهمين جلسه ستاد هماهنگي اقتصاد مقاومتي گفت: مديريت مناطق آزاد بايد به سرعت شرايط لازم را براي استفاده از فرصت پس ازتحريم در جذب سرمايه‌گذاري خارجي و داخلي و گسترش توليد صادرات‌گرا فراهم كنند. رييس قوه مجريه تصريح كرد: مناطق آزاد در كشور بايد به جاي تمركز بر واردات، به هدف اوليه تاسيس خود كه توسعه صادرات بوده، نزديك‌تر شوند.  رييس‌جمهوري افزود: براي اين كار بايد بهترين خدمات تجاري لازم در حوزه خدمات بانك، بيمه و حمل‌ونقل در سطح استانداردهاي بين‌المللي ارائه و زمينه‌هاي توليد ارزش افزوده با استفاده از فناوري‌هاي پيشرفته و با كمترين بروكراسي فراهم شود.

مناطق آزاد سر پل تجارت ايران
با توجه به صحبت‌هاي رييس‌جمهوري به سراغ اكبر تركان دبير شوراي عالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي رفتيم تا با وي درباره شرايط مناطق آزاد در دوران پس از تحريم گفت‌وگو كنيم. اكبر تركان در گفت‌وگو با «تعادل» با بيان اينكه به مديران عامل مناطق آزاد كشور تاكيد كرده‌ام خود را براي پذيرش و ميزباني از موج اول سرمايه‌گذاران خارجي در تمامي حوزه‌هاي اقتصادي آماده كنند، اظهار داشت: مناطق آزاد سعي مي‌كنند به سمت و سوي توسعه توليد و صادرات تغيير رويه دهند چراكه در واقع نگاه صنعتي در مناطق آزاد با رويكرد توليد و صادرات محقق مي‌شود.
به گفته مشاور رييس‌جمهور؛ مناطق آزاد ايران مي‌توانند سر پل تجارت ايران با كشورهاي همسايه و جهان باشند. وي با اشاره به اينكه موج استقبال از سرمايه‌گذاران براي همكاري اقتصادي و صنعتي در دوره پس از تحريم شكل جديدي به خود خواهد گرفت، گفت: مناطق آزاد با پذيرش موج اول سرمايه‌گذاران امكان ورود آنها در ساير بخش‌هاي سرمايه‌گذاري داخل كشور را فراهم مي‌كنند كه اين موضوع موجب تقويت، توسعه و رونق اقتصادي كشور خواهد شد. دبير شوراي عالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي با بيان اينكه ماموريت‌هاي مناطق آزاد در راستاي برنامه‌هاي «اقتصاد مقاومتي»، طبق تاكيدات رهبر معظم انقلاب اسلامي بايد عملي شود تا اين مناطق چرخ اقتصاد كشور را به حركت درآورند، گفت: تسهيل توليد، توسعه‌ صادرات، انتقال فناوري‌هاي پيشرفته و تامين نيازهاي كشور از ماموريت‌هاي مناطق آزاد در اقتصاد مقاومتي است كه بايد در اين راستا حركت كرد.

نظر تركان درباره توافق
تركان در خصوص توافق اخير ايران با كشورهاي 1+5 نيز مي‌گويد: موفقيت كشور درحوزه ديپلماسي تهديدها را از كشور دور كرد. اين توافق نشان داد كه ايران در حوزه ديپلماسي و سياست خارجي تا چه ميزان موفق بوده است و تدبير و پشتكار تيم مذاكره در دنيا مثال زدني بود.
تركان تاكيد كرد: ديپلمات‌هاي ايران با مدنظر قرار دادن خطوط قرمز مقام معظم رهبري از حقوق هسته‌يي كشور دفاع كردند.
وي با بيان اينكه در مرحله پاياني رفع و حصر تهديد‌هاي غيرمنصفانه و ناعادلانه هستيم، افزود: بيش از 10سال است كه شاهد تحريم‌هاي ظالمانه اقتصادي در كشور هستيم ولي ملت ايران در مقابل اين تحريم‌ها مقاومت كردند.

همه ظرفيت توليد فعال نيست
دبير شوراي عالي مناطق آزاد كشور با بيان اينكه در بخش توليد همه ظرفيت‌ها فعال نيستند و با وجود تحريم در تكنولوژي و دسترسي به ظرفيت‌هاي جهاني محدود شده‌ايم، تصريح كرد: يك دوره ركود توام با تورم در كشور وجود داشت كه هم‌اكنون در حال پشت سر گذاشتن اين ركود سخت هسيتم. مشاور رييس‌جمهور با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران مجددا منابع ارزي متعددي را در دست مي‌گيرد، گفت: در مديريت اين منابع ارزي تخصص خاصي نياز است كه اگر در اين خصوص بي‌تدبيري صورت گيرد با مشكلات گذشته روبه‌رو خواهيم شد.

ايجاد 4 منطقه آزاد جديد
دبير شوراي عالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي همچنين درباره ايجاد مناطق آزاد جديد در كشور گفت: لايحه ايجاد 4منطقه آزاد جديد كه همگي در مناطق مرزي است بر اساس موافقت رييس‌جمهور و تصويب شوراي عالي مناطق آزاد كشور از سوي دولت به مجلس شوراي اسلامي تقديم شده است كه اين 4منطقه شامل جاسك، بوشهر، مهران و اردبيل مي‌شود.
اين 4منطقه همگي مناطق مرزي و گذرگاه‌هاي مبادلاتي هستند كه مي‌توانند موجب توسعه صادرات شوند كه اين امر موجب افزايش سطح مبادلات تجاري، بازرگاني و سرمايه‌گذاري با كشورهاي هدف اين مناطق و نيز كشورهاي منطقه خواهد شد.

مناطق آزاد مراكز مستعد جذب سرمايه
بر اساس اين گزارش، از آنجا كه مناطق آزاد و ويژه اقتصادي ايران از جمله مهم‌ترين مراكز جذب سرمايه‌گذاري و بهبود فضاي كسب‌وكاردر فضاي رقابتي است هيات‌هاي اقتصادي خارجي دعوت شده به ايران بايد به آن توجه داشته باشند.
دولت روحاني كه با عمل به وعده اصلي انتخاباتي خود در خرداد سال 1392، جدال هسته‌يي غرب را پايان داد، اكنون به دنبال مساله اصلي‌تر يعني بهبود شرايط اقتصادي كشور است، آنچنان كه رييس‌جمهور اين اواخر بارها اعلام كرده كه حل‌وفصل اين مناقشه بايد فضاي جديدي را به روي اقتصاد ايران باز كند. اين فضا به‌طور قطع، براي اقتصاد ايران و اقتصاد مناطق آزاد و ويژه اقتصادي از طريق جذب سرمايه‌گذاري خارجي بسيار مسرت‌بخش خواهد بود، چراكه مناطق آزاد از ابزارهايي توانمند براي توسعه وگسترش توليد، صادرات، تجارت و انتقال فناوري‌هاي پيشرفته است. اين مناطق بيش از هر عامل ديگر توسعه‌يي، مناطق پردازش صادرات براي رسيدن به اهدافي همچون جذب درصدي ازسرمايه در جريان بين‌المللي براي توليد كالاهاي صادراتي و همچنين تشويق توليد‌كنندگان محلي يا بومي براي تمركز برتوليد و توسعه صادرات كالا و خدمات پيشرفته اعم از فني، مهندسي و غيره است.

مزيت‌ها براي سرمايه‌گذاري
اين گزارش حاكي است، مناطق آزاد داراي مزيت‌هايي چون آزادي واردات مواد خام و تجهيزات با معافيت از عوارض گمركي يا محدوديت‌هاي مختلف، ايجادتسهيلات در امور گمركي براي واردات و صادرات كالا، كاهش بروكراسي و وجود حداقل تشريفات اداري هنگام اخذ مجوز و تشريفات مربوطه، كاهش دخالت دولت هنگام فعاليت واحدهاي توليدي و تجاري با عبور از انحصارات اقتصادي و انگيزه‌هاي مالياتي به عنوان مشوق‌هاي معمول تسهيلات زيربنايي تاسيس وتوليد واحدهاي توليدي، براي جذب سريع‌تر و راحتر سرمايه است.
منبع: روزنامه تعادل



شناسه خبری: 33571

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو