برگزاری نشست شورای راهبردی آموزش و پرورش در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

لینک کوتاه: freena.ir/detail/33546
ساعت 15:29 شنبه 10 مرداد 1394
چهارمین نشست شورای راهبردی آموزش و پروش در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور امروز در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرینا، در این نشست که حجت الاسلام زم معاون فرهنگی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، مرضیه گرد معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان مدارس غير دولتي، توسعه مشاركت هاي مردمي و امور خانواده، مرتضی رییسی معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور حضور داشتند موارد مربوط به تفاهم نامه این دبیرخانه با وزارت آموزش و پرورش و نیز برنامه های آتی هر دو نهاد در حوزه آموزش و پرورش مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. 

 
آموزش و پرورش در اولویت برنامه ها است 
حجت  الاسلام زم در این نشست گفت: دولت يازدهم نگاه جدیدی به مناطق آزاد كشور داشته است.  
وی تاکید کرد: توسعه اقتصادي همواره در عرض توسعه انساني قرار می گيرد.
معاون فرهنگی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور با اشاره به اهمیت و جایگاه آموزش و پرورش در برنامه های کلان مناطق آزاد اظهار داشت: آموزش و پرورش يكي از اصلي ترين، كليدي ترين و اولويت دار ترين برنامه ها در مناطق آزاد و ويژه اقتصادی محسوب مي شود.

برنامه های آموزش و پرورش به خوبی در مناطق آزاد اجرا می شود

مرضیه گرد معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان مدارس غير دولتي نیز در این نشست با اشاره به تفاهم نامه این وزارتخانه با دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد گفت: در يكسال گذشته اقدامات خوبي در بسياري از مناطق آزاد در بخش آموزش و پرورش و نوسازی و بهسازی مدارس صورت گرفته و برخي از برنامه ها نیز در حال محقق شدن است.
در این نشست هم چنین مرتضی رییسی معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از آمادگي این سازمان برای تجهيز و نوسازي مدارس در مناطق آزاد و ويژه اقتصادي خبر داد.
نورعلي عباسپور مدير امور شوراها در وزارت آموزش و پرورش نیز در این نشست گفت: دستيابي به توسعه منابع انساني در مناطق آزاد و ويژه اقتصادي نيازمند ايجاد ادبيات مشترك در اين مناطق است.
هم چنین در این نشست محمد ابراهيم موذني دبیر شورای راهبردی آموزش و پرورش در مناطق آزاد کشور، مسئول پیگیری مفاد تفاهم نامه منعقد شده میان وزارت آموزش و پرورش و مناطق آزاد معرفی شد. 
وی در این نشست گفت: مناطق آزاد بر طبق ماده 27 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد و بر اساس تفویض اختیار دستگاه های اجرایی به این مناطق می توانند در حوزه آموزش و پرورش نیز ورود نمایند و وظایف محوله از سوی وزارت خانه را در این مناطق پیاده سازی کنند. 
موذنی تاکید کرد: اگر ضريب فعاليت دو دستگاه را مد نظر قرار دهيم، ضريب دو عمل با واحدهاي زير مجموعه بايد به گونه باشد تا آموزش و پرورش در مناطق آزاد اتفاقي را بيافريند تا الگوي مدارس نمونه،  به درستي در سطح كشور اعمال شود.
بر اين اساس وجود اين دو دستگاه مي تواند زمينه هاي مساعدي را براي شكوفاتر شدن و ارتقاي هر چه بيشتر كمي و كيفي آموزش و پرورش در مناطق آزاد كشور فراهم نمايد.


**
لازم به یادآوری است تفاهم نامه دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور با وزارت آموزش پرورش سال گذشته با هدف توجه ویژه به مسئله آموزش و پرورش در مناطق آزاد به امضا رسید.

در مراسم تبادل این تفاهم نامه بر تدوین برنامه برای رشد توانمند سازی مهارت آموزی در مدارس محدوده مناطق آزاد کشور تاکید شد.
این تفاهم نامه با هدف ارتقای کیفی و کمی آموزش و پرورش مدارس، توسعه و تجهیز مدارس و مراکز آموزشی، پرورشی و پژوهشی، توانمندسازی معلمان و تقویت انگیزه فرهنگیان، ایجاد منطقه آموزشی و پرورشی الگو و نمونه و توسعه مشارکت برای ایجاد زمینه خودکفایی مدارس و مراکز در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی امضاء شده است.
در این تفاهم نامه مشارکت و همکاری در احداث، تجهیز و بازسازی مدارس، فضاهای آموزشی، پرورشی، ورزشی، پژوهشی، آزمایشگاهی، کارگاهی، کتابخانه ای و مراکز اداری موردنیاز هر منطقه با رعایت استانداردهای لازم، حمایت و همکاری در تولید و چاپ کتب و جزوات آموزشی و پرورشی، نرم افزارهای چند رسانه ای و فیلم های مستند آموزشی برای دانش آموزان و فرهنگیان ویژه مناطق، کمک به ایجاد شرایط مناسب جهت حفظ و ماندگاری نیروهای کیفی آموزشی و اداری منتخب و همچنین برگزاری دوره های تخصصی ضمن خدمت و کمک به تامین مسکن فرهنگیان و کمک هزینه معیشتی و پرداخت حق جذب، تخصیص اعتبارات لازم برای سیاست های تشویقی معلمان و دانش آموزان در مناطق آزاد، همکاری در برگزاری مسابقات علمی، فرهنگی، دوره های آموزشی، گردهمایی ها و سمینارهای ملی و بین المللی و تمهید مقدمات برای برگزاری منظم جلسات شورای آموزش و پرورش و شورای فرهنگی مناطق آزاد بنا بر شرح وظایف محوله قانونی از جمله وظایف و تعهدات دبیرخانه شورا در این تفاهم نامه است.
هم چنین فراهم سازی بستر مناسب برای ارتقای کیفیت آموزش و پرورش در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، تامین نیروی انسانی مورد نیاز هر منطقه از بین نیروهای زبده علمی و اخلاقی مدارس پس از ارزشیابی بر اساس شاخص های مورد نیاز،  همکاری در ساخت و تجهیز فضاهای مورد نیاز، همکاری برای توسعه مدارس فنی و حرفه ای، کاردانش، ورزشی، حمایت و همکاری لازم برای توسعه مدارس و مراکز غیر دولتی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، تامین محتوای مناسب برای فعالیت های آموزشی و پرورشی و فوق برنامه های مدارس دولتی و غیر دولتی، خاص و مدارس هوشمند و آموزش های مجازی در مدارس و همکاری برای برون سپاری مدارس به شخصیت های حقیقی و حقوقی نیز از جمله مواردی است که وزارت آموزش و پرورش در این تفاهم نامه مد نظر فعالیت های خود قرار داده است.
مدت این تفاهم نامه 5 سال است و تغییر اشخاص حقوقی طرفین تفاهم نامه خللی در روند اجرای تفاهم نامه وارد نخواهد کرد.
گفتنی است؛ این تفاهم نامه به امضای اکبرترکان مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش رسیده  است.




آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو