منطقه ویژه بیرجند پایلوت همکاری ایران و افغانستان

لینک کوتاه: freena.ir/detail/33527
ساعت 13:37 پنج‌شنبه 8 مرداد 1394
منطقه ویژه اقتصادی استان خراسان جنوبی مصوبه ی مجلس و هیات دولت است که به عنوان فرصتی طلایی به منظور تسهیل در مراودات و مبادلات تجاری بین المللی ایجادشده و متشکل از یک قطعه 730 هکتاری در بیرجند و یک قطعه منفصله 100 هکتاری در مرز ماهیرود است.

این منطقه ویژه اقتصادی با هدف توسعه وتسهیل روابط تجاری بین المللی به ویژه با افغانستان شکل گرفته است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی استان در جمع هیاتی متشکل از مسئوولین و تجار ولایت فراه افغانستان که در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی حضور یافته بودند گفت : منطقه ویژه اقتصادی ، قطعه ای محصور شده است که قوانین خاصی برآن حاکم و از برخی قوانین از جمله قوانین گمرکی و قوانین کار معاف می باشد و با هدف توسعه و تسهیل روابط تجاری بین المللی به ویژه با کشور افغانستان در استان خراسان جنوبی شکل گرفته است.

مرتضی صفدری زاده با اشاره به اینکه منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی تنها منطقه ویژه اقتصادی کشور است که دارای قطعه منفصله مرزی است ، افزود : در این قطعه منفصله ، تجار خارجی و به ویژه تجار افغانستان می توانند بدون تشریفات از شرایط و امکانات فراهم شده استفاده نمایند.

منطقه ویژه اقتصادی استان توسط سرمایه گذار بخش خصوصی اداره می شود و با توجه به نوپا بودن ، به شدت مورد توجه سرمایه گذاران داخلی و کشور افغانستان است و در بازدید سفیر افغانستان به عنوان نقطه ی قوت و دروازه ای جدید برای روابط تجاری دو کشور ایران و افغانستان مطرح گردید و تجار افغانستان نیز برای حضور و استقرار واحد تجاری در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی اعلام آمادگی کردند.هم استانی های ما و ایرانیان مقیم سایر کشورها نیز با نگاه ارتباط تجاری با کشور افغانستان نسبت به ایجاد واحدهای تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی اقدام نموده اند.

به گفته صفدری زاده کشور افغانستان به ثبات سیاسی و آرامشی رسیده و آماده ی پذیرش سرمایه گذاران خارجی و نیازمند کالاهای اساسی و سرمایه ای است و کشورایران ، گذری امن برای واردات کالاهای مورد نیاز افغانستان می باشد و مرز ماهیرود در استان خراسان جنوبی می تواند برای دو کشور و دو استان خراسان جنوبی و فراه ، به عنوان یک فرصت مورد استفاده قرار گیرد.

برخورداری سرمایه گذاران از معافیت 10 اساله 
وی با بیان اینکه استان خراسان جنوبی در دوره ی تحریم ها زیرساخت های لازم برای جهش در توسعه ی اقتصادی و صنعتی رافراهم کرده ودر شرایط پس از تحریم می تواند فرصتی عالی برای استفاده ی تجار داخلی و خارجی باشد، گفت: با توجه به فاصله کوتاه قطعه منفصله مرزی منطقه ویژه اقتصادی  خراسان جنوبی تا استان فراه ،تجار افغانستان به راحتی می توانند در ایجاد واحدهای تولیدی کالاهای مورد نیاز کشور شان سرمایه گذاری نمایند. قطعاً دغدغه سرمایه گذاران و تجار خارجی برای سرمایه گذاری عدم ثبات در قوانین و مقررات و اطمینان نداشتن از تامین دائمی کالاهای مورد نیازشان می باشد که من بدون تعصب به کشور و استان خراسان جنوبی اعلام می کنم که این استان به عنوان منطقه ای امن و باثبات می تواند مورد توجه سرمایه گذاران و تجار خارجی از جمله کشور افغانستان قرار گیرد.منطقه ویژه اقتصادی نیز علاوه بر برخورداری از مزایا و حمایت های ویژه یک دولت بر سرمایه گذاری خارجی و تضمین سرمایه می تواند نقش مهم و تاثیر گذاری را ایفا نماید.

صفدری زاده با اشاره به اینکه سرمایه گذاران داخلی با سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی از معافیت های 10 ساله مالیاتی برخوردار می شوند، گفت  : این تسهیلات و امکانات برای استفاده سرمایه گذاران خارجی و به ویژه تجار افغانستان وجود دارد و زمینه تملک زمین در منطقه ویژه اقتصادی استان به راحتی برای سرمایه گذاران خارجی فراهم است. البته از نظر ما امکانات موجود در خور شان استان های خراسان جنوبی و فراه نیست و این امکانات قطعاً باید افزایش پیدا کند.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی استان با بیان اینکه در گذشته به لحاظ نبود امکانات سرد خانه ای ، برخی تولیدات و کالا ها را نمی شد نگهداری کرد و سرمایه گذار ناچار بود بلافاصله آنها را به فروش برساند ، اظهار کرد : در حال حاضر در قطعه منفصله مرزی منطقه ویژه اقتصادی ، زمین و سردخانه و امکانات در اختیار سرمایه  گذار خارجی قرار می گیرد تا امکان نگهداری کالا ها  و فروش آن در فرصتی مناسب فراهم گردد ، ضمن اینکه کالاها در مرز در معرض دید تجار قرار می گیرد .

در آینده نزدیک رقابتی سالم در راستای توسعه مبادلاتی دو استان خراسان جنوبی و فراه را شاهد خواهیم بود

به گفته  صفدری زاده استان فراه افغانستان شایستگی توسعه و ارتقا را دارد و خراسان جنوبی نیز به عنوان دومین استان امن این کشور دارای مردمی با فرهنگ و فرهیخته ، تحصیل کرده و قانع است و نیروی انسانی نیز نیز بزرگترین سرمایه یک کشور محسوب می شود . قطعا اراده ، همت و تلاش مردم دو استان ؛ مرز دو کشور را پر رونق تر از گذشته خواهد کرد و رونق مبادلات تجاری نیز به ارتقا سطح امنیت کمک می کند . منطقه ویژه اقتصادی نیز چهار معاونت دارد که از طریق معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری ارتباط خوبی با سرمایه گذاران و تجار افغانستان برقرارکرده و آماده هست تا در راستای توسعه مبادلات تجاری دو کشور و دو استان بر اساس قوانین دو دولت گام برداردو این انگیزه نیز در هر دو طرف وجود دارد.

وی با اشاره به راه اندازی میز مشترک ایران – افغانستان ، ایران -  تاجیکستان و ایران – عراق در منطقه ویژه اقتصادی استان برای تسهیل در مبادلات تجاری ایران با این کشور ها، اظهار کرد تجار افغانستان می توانند کالاهای خود را از طریق منطقه ویژه اقتصادی با واسطه خودشان به تمام کشورهای جهان صادر کنند و من اطمینان کامل دارم با وجود قطعه منفصله 100 هکتاری منطقه ویژه اقتصادی در مرز ماهیرود که قابلیت توسعه به 200 هکتار را دارد در آینده نزدیک رقابتی سالم در راستای رونق مبادلات تجاری را شاهد خواهیم بود که به توسعه و آبادانی دو کشور کمک خواهد کرد . در حال حاضر نیز بیشترین کالاها از طریق مرز ماهیرود به افغانستان حمل می شود و این معبر مقام اول را در این زمینه دارد.

بخش خصوصی دو طرف می تواند در انتقال برق و آسفالت جاده منتهی به مرز کمک کنند

صفدری زاده با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی استان هرگونه همکاری را برای توسعه مبادلات تجاری دو کشور ایران و افغانستان و به خصوص دو استان خراسان جنوبی و فراه خواهد داشت ، ابراز امیدواری کرد دولت افغانستان و استان فراه نیز کالاهای مورد نیاز خود را از طریق مرز ماهیرود به عنوان امن ترین کانال وارد کنند و از ظرفیت بالای منطقه ویژه اقتصادی استان خراسان جنوبی در این راستا بیشترین بهره را ببرند.

وی از سفر مدیران و کارشناسان منطقه ویژه اقتصادی به افغانستان و ولایت فراه این کشور در آینده نزدیک خبر داد و افزود : بخش خصوصی دو کشور مسایلی مانند اجرای 50 کیلومتر خط انتقال برق از درح تا ماهیرود و از آن سو از فراه تا مرز و آسفالت جاده را می تواند پیگیری نموده و در انجام آن کمک کند تا این پروژه ها زودتر به نتیجه برسد . باید از دولت های دو طرف بخواهیم که برای توسعه مراودات و رونق تجاری و اقتصادی و صنعت گردشگری ، اجرای این پروژه ها تسریع شود تا این فرصت مغتنم برای توسعه دو استان همجوار خراسان جنوبی و فراه فراهم شود.

معاون والی فراه افغانستان هم با بیان اینکه زحماتی که برای ایجاد و توسعه منطقه ویژه اقتصادی کشیده شده باعث قوت قلب است و به ما دلگرمی و امیدواری می دهد ، گفت : اینکه رئیس جمهور شما اعلام می کند که میخواهیم  بهترین روابط تجاری را با کشور افغانستان داشته باشیم مایه امیدواری است و باید دید که چطور می توانیم در این راستا و برای رفاه حال مردم دو کشور گام برداریم.

تجار دو کشور فرصت دارند در راستای انتفاع دو طرف گام بردارند

محمد یونس رسولی به ارزش چند ده تریلیون دلاری منابع زیر زمینی افغانستان اشاره کرد و گفت ، امیدواریم با توجه به دوستی و صداقت کشور دوست و همسایه ما ( ایران) و با کمک این کشور دست به جستجو و استخراج این منابع عظیم بزنیم تا جهان انگشت حیرت به دهان بگیرد.

به گفته وی تجار و سرمایه گزاران دو کشور این فرصت را دارند که از راه تفاهم ، تبادل نظر و تشریک مساعی در راستای انتفاع دو طرف گام بردارند.

رسولی به شرایط نامساعد جاده ای در بحث حمل و نقل اشاره کرد و گفت : بیش از 90 تا 95 درصد واردات کشور افغانستان با توجه به فاصله کوتاه از مرز ماهیرود انجام می شود وما مسائل و مشکلات بر سر راه مبادلات دو استان فراه و خراسان جنوبی را با مسئوولین درمیان می گذاریم زیرا ما دو طرف نمی توانیم از یکدیگر جدا باشیم به لحاظ اعتماد و ارتباط صمیمانه ای که با شما داریم و به خاطرمهربانی های شما و اینکه مسائل بهداشتی در تولیدات شما رعایت می شود تمایل داریم واردات خود را از طریق کشور شما و منطقه ویژه اقتصادی و مرز ماهیرود انجام دهیم و امیدواریم این ارتباط خوب و دو طرفه با وجود مردم خوب و صمیمی دو کشور و دو استان روز به روز بیشتر شود.

در ادامه سوالاتی از سوی چند تن از مسئوولین و تجار افغانستان مطرح شدکه مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی به این سوالات پاسخ داد.

بزودی عملیات احداث سردخانه در قطعه منفصله مرزی منطقه ویژه اقتصادی استان آغاز می شود

صفدری زاده با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی توسط بخش خصوصی صورت گرفته ، در خصوص هزینه های نگهداری در انبار ها و سرد خانه های قطعه منفصله منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی در مرز ماهیرود گفت : قطعا چنانچه سرمایه گذاران در زمین متعلق به خود در قطعه منفصله مرزی اقدام به احداث سردخانه یا انبار برای خود کنند هزینه هایشان به مراتب کاهش خواهد یافت . ضمن اینکه خواهند توانست کالاهای دیگر را نیز در انبار و سردخانه خود نگهداری کرده و از این طریق در آمد زایی داشته باشند. اما چنانچه بخواهند از انبار یا سردخانه عمومی استفاده کنند باید همانند سایر مناطق ویژه نسبت به پرداخت هزینه ها و نگهداری کالا در سردخانه اقدام نمایند . با اینحال منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی به لحاظ هزینه ها از ارزانترین مناطق ویژه اقتصادی در سطح کشور است . اخیرا نیز سرمایه گذاری برای احداث سردخانه در قطعه منفصله مرز مشخص شده و به زودی عملیات احداث سردخانه را آغاز خواهد کرد.

وی در خصوص تسهیلاتی که در منطقه ویژه اقتصادی استان برای تجار صادرکننده پیش بینی شده نیز گفت : اگر شما کالایی را بخواهید از طریق منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی از افغانستان به دبی صادر کنید بدون هیچ گونه پرداخت عوارض گمرکی به کشور ما می توانید این کار را انجام دهید . البته هزینه های انبار داری ، استفاده از تجهیزات و ... در تمامی مناطق ویژه اقتصادی دریافت می شود . ضمن اینکه ما می توانیم در جلسات مشترک ، مسائل موجود را مورد بررسی قرارداده و حل و فصل نماییم .

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی در خراسان جنوبی با بیان اینکه صد در صد سرمایه شما توسط دولت تضمین می شود، افزود : قطعا اگر از سوی بخش خصوصی و دولت کشور افغانستان و استان فراه برای توسعه مبادلات تجاری آمادگی وجود داشته باشد مابقی موارد در جلسات مشترک به صورت دوستانه قابل رفع است.

منبع: روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی بیرجند

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو