اختصاص880 میلیارد تومان اعتبار برای توسعه کردستان

لینک کوتاه: freena.ir/detail/33481
ساعت 10:46 سه شنبه 6 مرداد 1394
همزمان با بیستمین سفر کاروان دولت تدبیر و امید در روز یکشنبه 4 مرداد ماه به کردستان و پس از سخنرانی رئیس جمهوری در جمع مردم سنندج، نمایندگان دکتر«حسن روحانی» برای بررسی مشکلات مردم راهی شهرستان‌های این استان شدند.

در این سفر880 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای 31 طرح عمرانی، اقتصادی، خدماتی و زیربنایی استان طی امسال و سال آینده اختصاص یافت که در بخش‌های مختلف از جمله راه، راه‌آهن، آب، کشاورزی و صنعت هزینه خواهد شد. همچنین اختصاص 343 میلیارد تومان اعتبار در بخش حمل و نقل برای راه‌های اصلی و راه‌های فرعی و روستایی، تخصیص 431 میلیارد تومان برای طرح‌های مرتبط با بخش آب و کشاورزی و 46 میلیارد تومان برای تأسیسات فاضلاب شهرها، افتتاح و بهره‌برداری از چند نیروگاه برق آبی، تکمیل و ساخت چند بیمارستان، ساخت ورزشگاه‌ها و همچنین دانشکده‌های صنعت و معدن و منابع طبیعی از جمله طرح‌های دولت یازدهم برای ایجاد اشتغال و توسعه و پیشرفت این استان بود.  به گزارش ایرنا، براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این سفر «مجید انصاری» معاون پارلمانی رئیس جمهوری راهی شهرستان‌های سروآباد و مریوان، «اکبر ترکان» مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، راهی شهرستان‌های سقز و بانه شدند. «سید حسن هاشمی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز برای بررسی مسائل و مشکلات مردم دیواندره راهی این شهرستان شد.
«مسعود سلطانی فر» معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز به شهرستان کامیاران و «محمد رضا نعمت زاده» وزیر صنعت، معدن و تجارت هم به شهرستان بیجار سفر کردند. «علی یونسی» دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی هم در جمع مردم شهرستان‌های قروه و دهگلان حضور یافت.

تولید سالانه 2 تن طلا از معدن «ساری گونی» قروه
«محمدرضا نعمت زاده» وزیر صنعت، معدن و تجارت که به همراه کاروان تدبیر و امید به کردستان سفر کرده بود، در بازدید از معدن«ساری گونی» قروه، افزود: این معدن از معادن خالص و ارزشمند طلا با عیار 6/1در هزار است.

قدردانی نماینده ولی فقیه و استاندار کردستان از مردم
حجت‌الاسلام والمسلمین «سید محمد حسینی شاهرودی» نماینده ولی فقیه در کردستان و «عبدالمحمد زاهدی» استاندار کردستان نیز با صدور پیامی مشترک از حضور پرشور مردم استان در آیین استقبال از رئیس جمهوری تشکر و قدردانی کردند.

ظرفیت‌های بازرگانی در کانون توجه
«حجت‌الاسلام انصاری» معاون پارلمانی رئیس جمهوری هم در این سفر با بیان اینکه توسعه ظرفیت‌های بازرگانی در کانون توجه دولت است و منطقه آزاد بانه و مریوان مورد مطالعه و تحقیق ویژه دولت قرار دارد، یادآور شد: با وجود محدودیت‌ها درصددیم یک هزارمیلیارد تومان اعتبار به استان اختصاص یابد و تاکنون 120 میلیارد تومان اعتبار به راه مریوان - سنندج اختصاص یافته است.  معاون پارلمانی رئیس جمهوری به همراه معاون وزیر جهاد کشاورزی، نماینده مردم مریوان در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و سایر مقامات محلی مریوان از مرز رسمی «باشماق» هم بازدید کرد.

بهره‌برداری از سامانه انتقال آب سد آزاد به سد قشلاق
خط اضطراری انتقال آب سد آزاد به سد قشلاق (وحدت) به منظور تأمین آب شرب شهر سنندج ازدیگر طرح‌هایی بود که در این سفر با حضور «حمید چیت چیان»وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید. وزیر نیرو در آیین افتتاح این سامانه گفت: سامانه انتقال آب از سد آزاد در شرق کردستان با فراهم شدن امکان انتقال 40 میلیون مترمکعب آب در سال به سنندج به بهره‌برداری رسیده است.

اختصاص تسهیلات برای طرح‌های صنعتی کردستان
«ولی‌الله سیف»رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در کمیسیون هماهنگی بانک‌های دولتی کردستان در سنندج از اعطای تسهیلات یک هزار میلیارد تومانی به طرح‌های صنعتی دارای مزیت نسبی در استان خبر داد و افزود: این تسهیلات در صورتی قابل پرداخت است که نگرانی بانک‌ها از بازپرداخت آن رفع شود و سرمایه‌گذار مربوطه شرایط لازم را کسب کند.

اختصاص اعتبار برای اتمام بیمارستان 217 تختخوابی سقز
«سید حسن هاشمی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جلسه شورای اداری شهرستان سقز از اختصاص 200 میلیارد ریال برای اتمام بیمارستان 217 تختخوابی سقز خبر داد وافزود: با در نظر گرفتن این میزان اعتبار، این طرح بهداشتی تا پایان سال 95 به اتمام می‌رسد. هاشمی قبل از سفر به دیواندره از بیمارستان540 تختخوابی کوثر سنندج هم بازدید کرد و خواستار تسریع در روند تکمیل این بیمارستان شد.

افتتاح مجتمع توانبخشی با حضور معاون رئیس جمهوری

مجتمع فرهنگی، ورزشی و توانبخشی ایثار سنندج هم با حضور «محمد باقر نوبخت» معاون رئیس جمهوری افتتاح شد. این مجتمع در زمینی به مساحت 20 هزار متر در 10هزار متر مربع مفید در راستای خدمت‌رسانی هر چه بهتر به جامعه ایثارگر کردستان ساخته شده و شامل 3 هزار و 500 متر فضای توانبخشی، 5هزار و 655 متر فضای ورزشی و یک هزار متر فضای رستوران در 3 طبقه است. مجتمع فرهنگی، ورزشی و توانبخشی ایثار سنندج در مجموع شامل استخر شنا، جکوزی، سالن ورزشی چند منظوره، آمفی تئاتر، تأسیسات و فضای اداری است.

راه‌اندازی بخش کردی ایرنا
رئیس جمهوری در نشست خبری اصحاب رسانه از آغاز به کار بخش کردی خبرگزاری جمهوری اسلامی درآینده نزدیک  خبر داد و افزود: در راستای تحقق وعده هایم به مردم کردستان، تدریس زبان و ادبیات کردی نیز از ابتدای مهر ماه امسال در دانشگاه کردستان آغاز می‌شود.  وی گفت: این اقدام‌ها در راستای تقویت زبان و ادبیات فرهنگ کردی از سوی دولت صورت می‌گیرد، اگرچه اقدام‌های اولیه است اما در گام‌های بعدی هم این اقدام‌ها را ادامه می‌دهیم.

اختصاص ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای زیرساخت‌های گردشگری کردستان
«مسعود سلطانی فر» معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جلسه شورای اداری شهرستان کامیاران از ۱۰ میلیارد تومان کمک زیر ساختی برای طرح‌های گردشگری در کردستان خبر داد و با اشاره به اهمیت تسهیلات اعطایی به حوزه گردشگری گفت: 600 تا ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه برای طرح‌های گردشگری تخصیص داده می‌شود. همچنین 95 میلیارد تومان تسهیلات هم به طرح‌های شاخص و ۱۰ میلیارد تومان کمک زیرساختی برای طرح‌های گردشگری در استان در نظرگرفته شد. اعتبارات تخصیصی سفر هیأت دولت به کردستان 5 برابر اعتبارات عمرانی یک‌سال استان است. سلطانی فر ادامه داد: امیدواریم با اختصاص 95 میلیارد تومان بتوانیم ۹ طرح نیمه کاره از جمله مراکز اقامتی و هتل‌ها را در استان تکمیل کنیم. ضمن اینکه برنامه ما برای منطقه تاریخی هورامان این است که در 2 یا 3 سال آینده به شرط همکاری مسئولان استانی و شهرستانی در زمینه حفظ هویت تاریخی و اصالت فرهنگی این مکان، در سال ۲۰۱۸ یا ۲۰۱۹ هورامان را به عنوان میراث جهانی در فهرست آثار جهانی یونسکو معرفی کنیم.

بانه و مریوان توان تبدیل به دالان تجاری وصنعتی را دارند
مشاور رییس جمهوری با بیان اینکه منطقه بانه ومریوان می تواند به عنوان یکی از دالان های تجاری صنعتی کشور مطرح شود ، گفت: هم اکنون مطالعات فنی برای ایجاد منطقه آزاد صنعتی و تجاری بانه و مریوان انجام شده است و دراین سفر تقدیم رییس جمهوری خواهد شد.

بانه و مریوان توان تبدیل به دالان تجاری وصنعتی را دارند
اکبر ترکان در جلسه شورای اداری شهرستان بانه، سفر رییس جمهوری به کردستان را اولین سفر دولت پس از موفقیت در عرصه دیپلماسی دانست وگفت: انجام این سفر بیانگر اهمیت استان کردستان برای دولت است.
وی شهرستان بانه را یکی از قطب های مهم تجاری کشور معرفی کرد وافزود: با مشارکت بخش خصوصی وبخش دولتی آزاد راه سقز - بانه و بانه – سیرانبند احداث می شود.
او باز شدن بازارچه سیرانبند بانه را نیازمند تصویب دولت مرکزی عراق دانست و افزود: اکنون دولت اقلیم کردستان با رسمی شدن مرز سیرانبند موافقت کرده است.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد وویژه اقتصادی کشور گفت: شهرستان بانه می تواند به یکی از پر ترافیک ترین و مهمترین مرز کشور تبدیل شود.
ترکان محقق شدن مرز رسمی سیرانبند بانه را نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی و فراهم کردن زیرساخت های جاده ای دانست.
او با بیان اینکه سرمایه گذاری در زمینه تولید و صنعت ، توسعه همه جانبه شهرستان بانه را بدنبال دارد گفت : دولت موظف است بسترهای سرمایه گذاری و اشتغالزایی را در این شهرستان فراهم کند.
به گفته وی شهرستان بانه یک شهر 100 هزار نفری است و موقعیت امروز بانه برای شهرسازی مناسب نیست در همین راستا برای تبدیل بانه به یکی از قطب های تجاری کشور باید زیر ساخت های شهری مدرن و به روز شود.
ترکان تبدیل فضای شهر بانه به یک شهر مهم را نیازمند 500 میلیارد تومان سرمایه دانست وافزود: این امر را می توان با استفاده ازعوارض و جریمه های ناشی از ساخت و ساز تامین کرد.
وی با بیان اینکه ایران ازطریق دریا وخشکی با 15 کشور همسایه است گفت: نقاطی به عنوان مناطق آزاد درنظر گرفته می شود که برای تولید و تجارت در کشورهای همسایه مناسب است مناطق بانه ومریوان نیز یکی از این مناطق است که به صورت دو جانبه در نظر گرفته می شود.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد وویژه اقتصادی کشور افزود: نظام مقدس جمهوری اسلامی توانست علیرغم تحمل فشارهای سنگین اقتصادی سربلند و سرافراز پیروز شود و دشمنان از این پیروزی ایران عصبانی هستند.
وی اظهارکرد: دشمنی کشورهای غربی با ایران برای همه سیاستگذاران روشن است، سخنرانی صاحب نظران سیاسی مجلس سنای آمریکا بیانگر این است که آنها از همان ابتدا خود را برای انتقام از ملت ایران آماده کرده اند.
ترکان خنثی شدن تهدیدات دشمن را مرهون هوشمندی و درایت مقام معظم رهبری و دولت تدبیر وامید دانست وافزود: هم اکنون این تهدید بزرگ دور شده است و شرایط بین المللی درعرصه اقتصادی بهتر شده وازبند فشارهای ظالمانه وتحمیلی آزاد شده ایم.
وی اظهار کرد: اگر شرایط اقتصادی بعد از تحریم ها به درستی انجام شود منجر به افزایش سرمایه گذاری، تولیدات صنعتی، تولید ملی و صادرات کشور می شود و درصورتی که این شرایط به درستی معماری نشود منجر به کاهش ذخایر ارزی خواهد شد.



آخرین اخبار

پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو