آمادگي حمل و نقل ترکيبي کشتيراني براي دوران پساتحريم

لینک کوتاه: freena.ir/detail/33425
ساعت 12:43 شنبه 3 مرداد 1394
شرکت حمل و نقل ترکیبی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خود را برای دوران پس از تحریم آماده کرده است.

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ترکیبی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: این شرکت در حوزه لجستیک و انبارداری موفق عمل کرده به طوری که در سال 93 با رشدی معادل 135 درصد مواجه بوده و این روند در سه ماهه اول سال جاری نیز ادامه داشته است.

ابوالقاسم پورتیموری افزود : بخش مهمی از فعالیت های شرکت مربوط به فعالیت ریلی در حوزه واگن های مخزندار است که تحت تاثیر تحریم نبوده و غالباً به حمل محمولات سوختی داخلی اختصاص داشته است اما در حوزه محمولات ترانزیتی با تاکید بر ترانزیت داخلی دوران پس از تحریم می تواند مشکلاتی را بوجود آورد.
وی تصریح کرد: نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد سرویس دهی مناسب شرکت از لحاظ سرعت، کیفیت و قیمت به مشتریان فعلی است که منجر شدهاست مشتریان نسبت به دریافت خدمات شرکت وفادار باقی بمانند بنابراین نگرانی خاصی وجود ندارد.
پورتیموری در ادامه به مشکلات شرکت حمل و نقل ترکیبی اشاره کرد و اظهار داشت : در حوزه داخلی با توجه به سرمایه بر بودن توسعه فعالیت در صنعت ، نیاز به نقدینگی و تامین مالی ارزان قیمت وجود دارد که معمولا شرکت ها توان تامین نقدینگی جهت ورود به سرمایه گذاری های جدید را ندارند و از طرف دیگر جذب چنین سرمایه ای از منابع خارجی که ارزان قیمت و مقرون به صرفه باشد نیز کار آسانی نیست بنابراین به طور کلی توسعه فعالیت ها در عرصه حمل و نقل به آسانی صورت نخواهد پذیرفت و این مشکل با اهمیتی است.
پورتیموری خاطرنشان کرد: از منظر محیط بیرونی نیز سختی های زیادی دست به گریبان صنعت حمل و نقل مخصوصا بخش ریل است و صنعت ریلی یک صنعت دیربازده و با بهره وری پایین در کشور شناخته شده است.
وی اظهار داشت : از قیمت های بالای ناوگان گرفته تا مسیرهای کم واگن و ناهماهنگی بخش های موثر بر عرصه حمل و نقل همگی موجب شده است از جذابیت فعالیت در صنعت حمل و نقل ریلی کاسته شود و این صنعت با رشد مناسب مواجه نباشد.
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ترکیبی درباره همکاری سایر بخش های حمل و نقلی با این شرکت گفت: ما معتقد به برقراری رابطه ای دو سویه با تک تک عناصر صنعت هستیم بنابراین در اکثر تشکل های حمل و نقلی مرتبط عضویت داریم و بر حسب نیاز در جلسات مربوطه جهت همفکری درخصوص مسائل و مشکلات پیش روی شرکت می کنیم.
وی افزود: همچنین ارتباطات خود را با سازمان هایی نظیر گمرک ، سازمان حمل و نقل جاده ای و مخصوصاً راه آهن جمهوری اسلامی ایران حفظ و نظر خود را مطرح کرده ایم که خوشبختانه از طرف مقابل نیز اراده حل موانع مشاهده می شود.
* مزایای بهره برداری از بنادر خشک
پورتیموری به اهمیت بنادر خشک و نقش آن در اقتصاد حمل و نقل اشاره کرد و گفت: اگر می خواهیم با جریانات حمل کالا در منطقه و جهان همسو باشیم بهره برداری از مناطقی با عنوان بنادر خشک اجتناب ناپذیر خواهد بود زیرا رشد محمولات کانتینری در جهان مترادف با استفاده بهینه از بنادر خشک خواهد بود.
وی تصریح کرد : این قرابت زمانی بیشتر خود را نشان خواهد داد که ما شاهد بهره برداری از بنادر خشک دور از ساحل هم باشیم چرا که زیرساخت های حمل و نقل ترکیبی را بهبود خواهد بخشید و این امر برای اقتصاد حمل و نقل و اقتصاد کشور یک مزیت است.
وی با اشاره به اهمیت ویژگی های انتخاب مکان بندر خشک گفت : یک بندر خشک باید حتما به خطوط ریلی کشور متصل باشد، در مجاورت مراکز تولید یا مصرف و تحت نظارت گمرک باشد و در صورت لزوم در زمره مناطق ویژه باشد.
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ترکیبی خاطرنشان کرد: چنانچه شرایط مذکور وجود داشته باشد بهره برداری از چنین بندر خشکی از توجیه برخوردار خواهد بود و مضافا بر این چنانچه بتوان ابزار دیگری مانند پنجره واحد را که متشکل از بخش های مختلف و موثر در چرخه زنجیره تامین بوده و تسهیل کننده فعالیتهای اقتصادی از جمله صادرات و واردات باشد نیز در منطقه ایجاد کرد ، کارکردهای بنادر خشک بیش از پیش قابل مشاهده خواهد بود.

منبع: واحد مرکزی خبر



شناسه خبری: 33425

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو