ایجاد زیرساخت برای سرمایه گذاران خارجی در اروند

لینک کوتاه: freena.ir/detail/33324
ساعت 14:00 يکشنبه 28 تير 1394
مناطق آزاد کشور به عنوان بازوهای تجاری و بازرگانی کشور محسوب می شوند و دولت یازدهم نیز ضمن توجه ویژه به مناطق آزاد کشور تلاش می کند تا این مناطق به قطب های سرمایه گذاری منطقه تبدیل شوند چراکه اهمیت این مناطق به حدی است که می توانند کمک شایانی به زیرساخت های اقتصادی و تجاری کشور کنند و با جذب سرمایه گذاران این راه را هموار سازند.

منطقه آزاد اروند یکی از مناطق آزاد فعال در عرصه های تجاری و سرمایه گذاری است و به عنوان دروازه مهم واردات و صادرات کشور محسوب می شود.
این منطقه با بستر مناسبی که از جنبه اقتصادی به وجود آورده فرصت خوبی به سرمایه گذاران داده است تا با اطمینان در عرصه های تجاری و سرمایه گذاری وارد شوند و در نتیجه به رشد کشور کمک کنند.
علاوه بر این سرمایه گذاران خارجی نیز با توجه به تسهیلات ویژه سازمان منطقه آزاد اروند که برای سرمایه گذاران در نظر گرفته شده در این منطقه سرمایه گذاری کرده اند.
وجود ظرفیت های فراوان در محدوده منطقه آزاد اروند در بخش های صادرات کالا، نفت، پتروشیمی، دو بندر فعال آبادان و خرمشهر و دسترسی به آب های شیرین و خلیج فارس، همسایگی با عراق و نزدیکی به کشورهای حوزه خلیج فارس باعث شده همواره مورد توجه سرمایه گذاران خارجی قرار گیرد.
منطقه آزاد تجاری صنعتی اروند در سال 1384با مصوبه هیات دولت شکل گرفت.
منطقه آزاد اروند با مساحت 37 هزار و 400 هکتار در شمال غربی خلیج فارس شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر (جزیره مینو) می باشد که در محل تلاقی دو رودخانه اروند رود و کارون واقع است.
این منطقه با کشورهای عراق و کویت هم جوار است که با داشتن ظرفیتی از قبیل حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
در خصوص برنامه های جدید این سازمان در حوزه جذب سرمایه گذاری با محمود عیدان ترک زاده مدیر جذب منابع و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد اروند گفت و گو کرده ایم. 

چه اولویت هایی برای جذب سرمایه گذار در سال 94 در منطقه آزاد اروند دارید؟
اولویت ها و برنامه های سرمایه گذاری در منطقه در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی است. در حال آماده سازی شهرک جدیدی با عنوان شهرک شیمی شهر هستیم، البته برنامه ریزی طرح تبدیلی شهرک انجام شده است. از این پس سرمایه گذارانی که تمایل به سرمایه گذاری در منطقه آزاد اروند دارند بخصوص در زمینه پتروشیمی و صنایع پایین دستی، می توانند در این شهرک مستقر شوند.
با توجه به وجود پالایشگاه و پتروشیمی آبادان در منطقه بیشتر توجه ما به سمت صنایع پایین دستی و پتروشیمی است.
با ایجاد پنجره واحد در منطقه و ایجاد زیرساخت های مناسب برای بخش سرمایه گذاری، تلاش می کنیم تمام فرآورده های سرمایه گذاری را در جایی مشخص و با کیفیت مناسب تری در اختیار سرمایه گذاران قرار دهیم.
اولویت بعدی منطقه در بخش «های تک» است؛ عموما توجه ما به بازار آسیای شرقی مثل چین و سنگاپور است که می توانند کمک زیادی در این زمینه داشته باشند.
اولویت بعدی منطقه با توجه به ظرفیت های موجود در شلمچه و بازار عراق، در بخش صادرات مجدد و فرآوری لجستیک و انبارداری است و پیش بینی می شود سرمایه گذاران زیادی در این منطقه حضور یابند.
همچنین با وجود ظرفیت های گردشگری زیادی که در آبادان، خرمشهر و شلمچه وجود دارد، در بخش احداث هتل، مراکز تجاری و خرید برنامه ریزی هایی خواهیم داشت. 

در خصوص سرمایه گذاری های صورت گرفته در منطقه توضیح دهید و بفرمایید این سرمایه گذاری ها بیشتر در چه زمینه های است؟
سرمایه گذاری ها در دو بخش سرمایه گذاری های داخلی و خارجی انجام گرفت. سال گذشته در بخش سرمایه گذاری داخلی، نزدیک به سه هزار میلیارد تومان قرارداد به امضا رسید؛ در بخش سرمایه گذاری های خارجی هم حدود 108 میلیون دلار قرارداد منعقد شد.
عمده تمرکز ما بیشتر به جذب سرمایه گذار خارجی در منطقه است. سال گذشته چهار قرارداد با سرمایه گذاران عراقی در زمینه صنایع پایین دستی پتروشیمی و بسته بندی عمدتا مواد غذایی به امضاء رسید، یک قرارداد با سرمایه گذاران چینی به ارزش 10 میلیون دلار در زمینه ساخت بنرهای تبلیغاتی منعقد شد که تا خردادماه سالجاری به بهره برداری خواهد رسید، یک قرارداد هم با کشور آلمان در زمینه ساخت نیروگاه بادی است و در حال انعقاد قرارداد هستیم.
چند پروژه بزرگ هم در منطقه آزاد اروند انجام شد که شامل؛ پروژه فولاد جهان آرا که بیش از هزار میلیارد دلار سرمایه گذاری شد که بخشی از آن با مشارکت اسپانیایی ها در حال انجام است. در بخش نفت و گاز هم که از اهداف سازمان است، چندین قرارداد با ترک ها به امضاء رسیده است.

چه برنامه هایی برای جذب سرمایه گذار در سال 94 دارید؟
شرکت در نمایشگاه های بین المللی، برگزاری همایش فرصت های سرمایه گذاری، فراخوان سرمایه گذاری، ایجاد دفاتر نمایندگی در کشورهای هدف و از همه مهمتر ایجاد پنجره واحد در منطقه برای جذب سرمایه گذار که فرآیند سرمایه گذاری را برای سرمایه گذاران خارجی کوتاه تر و با کیفیت تر می کند.

در خصوص پروژه های سرمایه گذاری آتی در منطقه بفرمایید؟
پروژه هایی از قبیل فولاد کویت استیل، که توسط سرمایه گذار کویتی قرار است انجام شود، سرمایه گذاری بزرگی در زمینه ساخت و تجهیز صنایع نفت و حفاری توسط چینی ها برنامه ریزی شده، همچنین در بخش پروآلیاژ، سرمایه گذار گرجستانی اعلام آمادگی کرده، در بخش مونتاژ هم یک شرکت چینی آماده سرمایه گذاری است. شرکت هایی از عمان، قطر و روسیه هم از سرمایه گذاری در منطقه آزاد اروند استقبال کردند.

عمده بازار هدف منطقه کدام کشور است؟ 
عمده بازار ما، بازار عراق است. با توجه به ناامنی که در عراق وجود دارد بیشتر سرمایه گذاران تمایل به سرمایه گذاری در ایران دارند. بازار بعدی ما، بازار چین است. سرمایه گذاران چینی زیادی در منطقه حضور دارند که یکی از این سرمایه گذاران در بخش ساخت پنل های کجی فعال است که ظرف 6 ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید. از طرفی شرایط و فضای مناسب برای حضور کشورهای اروپایی مثل آلمان مهیا شده است.

لطفا در خصوص حضور سازمان منطقه آزاد اروند در همایش سرمایه گذاری که در شهر دوبی کشور امارات متحده عربی برگزار شد بفرمایید؟ این همایش چه دستاوردهایی برای منطقه شما به همراه داشته است؟
در این همایش نزدیک به 120 سرمایه گذار داخلی و خارجی حضور داشتند. تا الان با چهار سرمایه گذار به ارزش حدود 200 میلیارد تومان قرارداد بستیم؛ 170 فرصت سرمایه گذاری در منطقه فراهم شد، از قبیل صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و گردشگری که خروجی این دستاوردها همزمان در سایت سازمان در اختیار سرمایه گذاران قرار گرفت. همچنین در نظر داریم خروجی ها را به صورت پکیج در اختیار سرمایه گذاران قرار دهیم تا آنها با دید مثبت تر در این منطقه سرمایه گذاری کنند.
خوشبختانه سال گذشته سال پرباری برای منطقه آزاد اروند بود و توافق نامه های زیادی در سازمان به امضاء رسید.

گفتگو: آمنه شهیدی
منبع: ماهنامه آغاز



شناسه خبری: 33324

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو