سهم ایران از گردشگری دریایی

لینک کوتاه: freena.ir/detail/33219
ساعت 08:34 شنبه 20 تير 1394
بر اساس ارزیابی کارشناسان اقتصادی طی سال های اخیر، صنعت گردشگری کشور، تراز منفی داشته و هیچ اقدامی برای تحقق اهداف سند چشم انداز 20 ساله انجام نشده است.

سهم گردشگری دریایی در جهان از 1.2 تریلیون دلار در سال 2014 میلادی 37 میلیارد دلار بوده است که بر اساس پیش بینی کارشناسان ، این رقم تا پایان سال 2015 میلادی به 50 میلیارد دلار خواهد رسید.
صنعت گردشگری دریایی سالهاست از سوی کشورهای مختلف مورد توجه قرار گرفته و جایگاه خود را در سراسر جهان به خصوص در کشورهایی که به دریا دسترسی دارند، ارتقا داده است.
امروزه برای توسعه و ترویج گردشگری دریایی کشتی های لوکس و به تعبیری هتل های شناور یکی پس از دیگری ساخته شده و مورد استفاده کشورها قرار می گیرد. علاوه بر این برخی از کشورها نیز روز به روز درصدد جذب گردشگران دریایی هستندو با احداث جزایر مصنوعی این پروژه را پیگیری می کنند؛ اما متاسفانه در کشور ایران با وجود جاذبه خای توریستی فراوان و وجود بنادر مختلف، گردشگری دریایی آن طور که باید و شاید رشد نکرده است.
اگرچه سالانه حدود 10 میلیون سفر دریایی در کشور انجام می شود که اکثر آنها در تعطیلات نوروزی و تابستان است اما نمی توان افزایش تعداد مسافران دریایی دئر این مقاطع را به حساب رونق توسعه و گردشگری دریایی گذاشت.
وجود بیش از سه هزار کیلومتر نوار ساحلی در شمال و جنوب، جاذبه هایی مانند جزیره آشوراده، تالاب های بین المللی انزلی، میکاله و خلیج گرگان و مناظر بسیار زیبا در سواحل جنوبی کشور مانند هرمز، هنگام، قشم، کیش مزیت قابل توجهی برای کشور ما به وجود آورده است که  می توان با در نظر گرفتن مکان های مذهبی، غرهنگی و با حفظ ارزش های اسلامی از آنها استفاده بهینه کرد.
مزیت های گردشگری دریایی در کشور ما در حالی از سوی مسئولان مورد بی توجهی قرار می گیرد که جاذبه های موجود دریایی در ایران در هیچ جای دنیا نظیر ندارد اما متاسفانه باید گفت مسئولان کمترین بها را به گردشگری دریایی می دهند و اگر احیانا تحرکی در مقاطعی در این بخش صورت گیرد صرفا با همت و تلاش عمومی و بخش خصوصی است.
بر اساس ارزیابی کارشناسان اقتصادی طی سال های اخیر، صنعت گردشگری ایران، تراز منفی داشته و هیچ اقدامی برای تحقق اهداف سند چشم انداز 20 ساله انجام نشده است. در حالی که بر اساس این سند ایران باید در سال 1404 حدود 20 میلیون نفر گردشگر با 25 میلیون دلار درآمد ارزی داشته باشد که بخشی از آن از طریق گردشگری دریایی تامین می شود.
گردشگری دریایی و چند پیشنهاد
در حال حاضر گردشگری دریایی به مفهوم خاص کلمه در کشور ما وجود ندارد و هرـنچه مشاهده می شود بیشتر حضور اهالی شهرهای دور از نوار ساحلی و مردم علاقمند به دریا و سواحل استکه بیشتر گردش های کوچک را شامل می شود. هرچند در برخی مناطق مانند کیش، قشم و چابهار امکانات کوچکی برای گردشگری دریایی فراهم شده است اما در سایر موارد چیزی به عنوان گردشگری دریایی نداریم. در این ارتباط چند پیشنهاد برای جلب نظر مسئولان و در جهت توسعه و ترویج گردشگری دریایی مطرح می شود:
ا- اجرای پروژه پل خلیج فارس
2- فراهم کردن امکانات و تسهیلات برای ساخت شناورهای مسافری در قالب وجوه اداره شده
3- تبلیغ بیشتر از طریق رسانه های عمومی
4- توجه به محیط زیست دریایی
5- تنوع بخشیدن به مسیرهای دریایی
6- تربیت نیروی متخصص برای راه اندازی تورهای دریایی
7- توجه به زیرساخت مراکز اقامتی مانند هتل و رستوران های دریایی
8- استفاده از توانمندی های بخش خصوصی
9- تبدیل جزایر در شمال و جنوب به نطقه گردشگری دریایی
10- جلوگیری از موازی کاری سازمان ها در ارتباط با گردشگری دریایی و همچنین تشکیل یک مرکز برای تصمیم گیری
با این توصیف از آنجایی که متاسفانه نگاه مسئولان به قوله گردشگری دریایی نگاه جزیره ای است، امید است برای ترویج و توسعه این صنعت، نگاه ها جامع و یکپارچه شود.
 
منبع: ماهنامه پیام دریا



شناسه خبری: 33219

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو