آغاز ساماندهی بافت تاریخی بندر لافت

لینک کوتاه: freena.ir/detail/33206
ساعت 16:53 دوشنبه 15 تير 1394
آغاز ساماندهی بافت تاریخی بندر لافت ساماندهی بافت تاریخی لافت در قشم به عنوان یکی از مهمترین مواریث فرهنگی خلیج فارس ظرف چند روز آینده آغاز می شود.

به گزارش فرینا به نقل از مانا، عباس نوروزی، معاون میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان گفت: یکی از مهمترین اقدامات اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان در سال جاری مرمت و ساماندهی بافت تاریخی بندر لافت در قشم است.

وی ادامه داد: به منظور ساماندهی بافت تاریخی بندر لافت در سال جاری مبلغ 600 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی تخصیص یافته است.
به گفته نوروزی، بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته با استفاده از اعتبارات تخصیص یافته در سال جاری کف سازی کل بافت تاریخی بندر لافت انجام خواهد شد.
وی یادآور شد: این اقدام ظرف چند روز آینده با همکاری سازمان منطقه آزاد قشم انجام می شود و حداقل دو ماه به طول خواهد انجامید.
معاون میراث فرهنگی اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان اذعان داشت: بندر تاریخی لافت یکی از مهمترین مواریث فرهنگی خلیج فارس محسوب می شود که هنوز بافت قدیمی خود را حفظ کرده است.
وی یادآور شد: مهمترین مشخصه بندر تاریخی لافت وجود بادگیر در اکثر خانه های این بندر است که طی سالهای گذشته مورد مرمت قرار گرفته اند.
نوروزی با اشاره به اینکه بندر تاریخی لافت به عنوان یکی از جاذبه های اصلی جزیره قشم مطرح است، گفت: قلعه نادری، چاه های طلا و کارگاه لنج سازی از دیگر جاذبه های این بندر تاریخی محسوب می شود.

جلوگیری از نفوذ آب دریا به قلعه پرتغالی های هرمز 
وی در ادامه سخنان خود از آغاز عملیات حفاظتی قلعه پرتغالی های جزیره هرمز در سال جاری خبر داد و اظهار داشت: این پروژه با اعتبار 700 میلیون ریال انجام خواهد شد.
این مقام مسئول در استان هرمزگان یادآور شد: این پروژه با هدف انجام اقدامات حفاظتی به منظور جلوگیری از نفوذ آب دریا به قلعه انجام می شود.
به گفته وی، قلعه پرتغالیهای هرمز به عنوان معدود آثار تاریخی به جا مانده از میراث خلیج فارس محسوب می شود که حفاظت آن هر ساله به طور مدوام صورت می گیرد.
نوروزی یادآور شد: با توجه به وسعت قلعه پرتغالی های هرمز، مرمت و حفاظت آن یک پروژه دراز مدت است که به اعتبارات و زمان زیادی نیاز دارد.

آغاز کاوشهای بندر گاه اشکانی از زمستان امسال 
وی همچنین از تصویب اعتبارات لازم برای از سرگیری ششمین فصل کاوش های باستان شناسی در بندرگاه اشکانی واقع در محوطه تاریخی نخل ابراهیمی خبر داد.
این مقام مسئول در استان هرمزگان تاکید کرد: به این منظور 300 میلیون ریال اعتبار تخصیص خواهد یافت.
نوروزی در ادامه اذعان داشت: این کاوشهای باستان شناسی زمستان امسال انجام خواهد شد و دو ماه ادامه خواهد یافت.
به گفته وی، نتایج کاوش های باستان شناسی نخل ابراهیمی تاثیر بسزایی در اثبات حقانیت و سیادت تاریخی ایران بر خلیج همیشه فارس خواهد داشت.

کسب عنوان برتر موزه خلیج فارس بندرعباس در زمینه آموزش کودکان 
معاون میراث فرهنگی اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان در ادامه به فعالیت های موزه خلیج فارس بندر عباس اشاره کرد و گفت: این موزه امسال در زمینه برگزاری کلاسهای آموزشی برای کودکان در راستای آشنایی آنها با آداب و فرهنگ و رسوم خلیج فارس، ساخت صنایع دستی متعلق به تاریخ هزار ساله خلیج فارس و آشنایی آنها با باستان شناسی خلیج فارس مورد تجلیل قرار گرفت.
وی عنوان کرد: موزه مردم شناسی و باستان شناسی خلیج فارس به عنوان مهمترین جاذبه بندرعباس بسیار مورد توجه گردشگران واقع می شود.
وی یادآور شد: در برخی مناسبت ها نیز در این موزه نمایشگاه های فرهنگی برگزار می شود؛ همچنین کلاس های آموزشی ویژه کودکان در زمینه های مرتبط با باستان شناسی و مردم شناسی خلیج فارس در این موزه بر پا می شود.
نوروزی اذعان داشت: با توجه به حجم بالای آثار باستان شناسی به دست آمده در حوزه میراث فرهنگی خلیج فارس نیاز است در آینده ای نه چندان دور برنامه هایی برای تفکیک ساختمان موزه مردم شناسی و موزه باستان شناسی خلیج فارس دیده شود.



شناسه خبری: 33206

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو