صنعت گردشگري راه ابريشم در ايران راه اندازي مي شود

لینک کوتاه: freena.ir/detail/3318
ساعت 16:25 چهارشنبه 11 خرداد 1390
رييس پژوهشگاه ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گفت: مطالعات و پژوهش‌هاي لازم در زمينه راه اندازي صنعت گردشگري راه ابريشم در ايران در دست انجام است و تا پايان سال جاري جنبه اجرايي مي يابد.

به گزارش بنا(bena) به نقل از پايگاه اطلاع رساني دولت احمد ميرزا کوچک خوشنويس اظهار داشت: مرکز مطالعات راه ابريشم که به منظور ثبت جهاني راه ابريشم تاسيس شده است، در سال جاري موظف شده است تا در زمينه گردشگري اين راه نيز فعاليت‌هاي متمرکزي را همچون شناخت و معرفي ظرفيت‌ها و آثار طبيعي، ملموس و غيرملموس تاريخي بعنوان لازمه راه اندازي گردشگري جاده ابريشم انجام دهد.

وي با بيان اينکه گروهي نيز با اين عنوان درحال راه اندازي است، افزود: اين مرکز زيرمجموعه پژوهشکده حفاظت از آثار و ابنيه تاريخي شناسايي پتانسيل‌هاي اين محور مي‌پردازد و در پايان سال جاري نتيجه اين پژوهش ها بمنظور راه اندازي گردشگري راه ابريشم به معاونت گردشگري و معاونت سرمايه گذاري سازمان ميراث فرهنگي براي جذب سرمايه‌هاي داخي و خارجي ارايه خواهد شد.

خوشويس گفت: همچنين صندوق بهره برداري از بناهاي تاريخي نيز موظف خواهد شد تا در زمينه تغيير کاربري ابنيه تاريخي اين مسير به مواردي مانند هتل و رستوران بعنوان زيرساخت‌هاي گردشگري راه ابريشم، فعاليت خود را آغاز کند.

رييس پژوهشگاه ميراث فرهنگي اين اقدامات را بعنوان پايلوت گردشگري راه ابريشم معرفي کرد و ادامه داد: کانون اتومبيلراني و جهانگردي نيز از سوي سازمان ميراث فرهنگي موظف به اجراي يک رالي چند ماهه گردشگري در اين مسير خواهد شد تا در نتيجه آن به برخي نتايج همچون شناخت نقاط مناسب براي سرمايه‌گذاري پي برد.

خوشنويس با بيان اينکه در اين رالي گردشگران داخلي و خارجي مي‌توانند حضور يابند، افزود: در پايان سال جاري نتيجه اين رالي شامل شناخت نقاط مناسب براي احداث اماکن پذيرايي، اقامتي و ساير تاسيسات گردشگري حاصل و در سال ‪ ۱۳۹۰‬براي اجرايي شدن به مراکز مربوطه ارايه شود.

راه اندازي آژانس جاده ابريشم

رييس پژوهشگاه ميراث فرهنگي همچنين به راه اندازي آژانس جاده ابريشم بعنوان اقدام زيربنايي ديگر در راه اندازي گردشگري اين مسير اشاره کرد و گفت: راه اندازي آژانس جاده ابريشم نيز از ديگر مواردي است که کانون اتومبيلراني و جهانگردي مسوول پيگيري آن خواهد شد.

خوشنويس افزود: در اين آژانس مسير گردشگري راه ابريشم براي گردشگر خارجي اينگونه تعريف مي‌شود که مسافر از ترکيه وارد ايران خواهد شد و از آنجا به ترکمنستان و تاجيکستان يعني از خوي به سرخس مي‌رود.

وي اظهار داشت: اين مسير براي گردشگران داخلي نيز با تعريف شدن مسير اجرايي مي‌شود.

ثبت جهاني راه ابريشم

رييس پژوهشگاه ميراث فرهنگي در مورد ثبت جهاني راه ابريشم گفت: اقدامات لازم در اين زمينه از ‪ ۲‬سال پيش با انعقاد تفاهمنامه‌اي با ميراث فرهنگي چين در پژوهشگاه ميراث فرهنگي آغاز شد تا در اين زمينه با اين کشور و پنج کشور آسياي ميانه آغاز شد.

خوشنويس افزود: با اينکه ايران آخرين عضوي بود که به اين جريان پيوست اما به خاطر پيگيري‌هاي جدي خيلي از اين موضوع عقب نيست و مرکز مطالعات راه ابريشم در سفري کارگاهي به شيان چين به معرفي نحوه ثبت پرونده و هماهنگي بين اعضا پرداخته است.

وي ادامه داد: اين مرکز هم اکنون از طرف معاونت حفظ و احيا تدوين پرونده ثبت جهاني راه ابريشم را بعنوان يکي از پروژه‌هاي پژوهشي محول شده بطور جدي پيگيري مي‌کند.

خوشنويس با بيان اينکه سه مرحله کلي براي اين منظور درنظرگرفته شد که دو مرحله آن تاکنون به انجام رسيده است، اظهار داشت: در مرحله نخست کتاب نامه‌اي از مجموعه مطالعات و مقالات انجام شده در زمينه بخشي از راه ابريشم موجود در ايران انجام و در بهمن ماه سال گذشته به دبيرخانه اين پرونده در چين ارسال شد و مرحله دوم آن شامل تهيه فهرست موقت اماکن و آثاري که بايد در محور ابريشم در ايران تعريف شود در اسفند ماه سال گذشته به اين دبيرخانه ارسال شد.

وي با بيان اينکه مرحله سوم اين پرونده نيز تا شهريورماه سال جاري انجام خواهد شد، گفت: در سال ‪ ۲۰۱۱‬ميلادي اين پرونده به همراه پرونده‌هاي تهيه شده از سوي ساير کشورها براي معرفي راه ابريشم و ثبت آن به سازمان علمي، فرهنگي و تربيتي ملل متحد (يونسکو) فرستاده خواهد شد.

رييس پژوهشگاه ميراث فرهنگي اظهار داشت: در مسير راه ابريشم ايران هشت نقطه مصوب شد که شامل مجموعه‌اي از آثار تاريخي همچون تپه‌هاي باستاني، کويرها، آبشارها و چشمه‌ها و آثار ناملموس و معنوي شامل لباس، آيين، مراسم، گويش و زبان است و با معرفي آنها در يک پرونده به ميراث چهاني مي توان از اين موقعيت براي معرفي تعداد زيادي از آثار ايران در مجموعه جهاني بهره برد.

خوشنويس در بخش ديگري از سخنان خود در مورد نام‌گذاري اين راه با عنوان راه ابريشم آن را ظلمي بر ميراث تاريخي ايران برشمرد.

وي توضيح داد: بر اساس مستندات تاريخي اين مسير پيش از اينکه توسط يک آلماني به دليل ارتباطات تجاري ابريشم بين چين و اروپا به اين نام ناميده شود، اين شاه راه در ايران وجود داشته است و ايران بعنوان يک تمدن پيشرفته که هفت هزار سال قدمت دارد، در حوزه اين مسير مراوداتش را داشته است.

خوشنويس ادامه داد: همچنين چيني‌ها هيچ وقت ابريشم را به صورت خام به اروپا صادر نکردند بلکه ابريشم را به ايران مي‌آوردند و ايراني‌ها آن را به پارچه ديباي حرير ابريشم با طرح و نقش‌هاي زيبا تبديل مي‌کردند و اين پارچه ديبا بود که به اروپا ارسال مي‌شد.

وي گفت: ما مجبور هستيم به خاطر جهاني شدن اين مساله نام کنوني اين مسير را بپذيريم اما دعوا بر سر مسير آن خيلي مهم است و در اين زمينه نبايد کوتاهي شود.

وي به ساير راه‌هاي ايران مانند راه ادويه و راه شاهي که تنها متعلق به ايران است، اشاره کرد و افزود: بايد با ثبت اين راه‌ها با نام ايران در حفظ تعلق تاريخي آنها به کشورمان تلاش کنيم.

رييس پژوهشگاه ميراث فرهنگي همچنين در مسايل فرهنگي اين مسير اشاره کرد و اظهار داشت: در حوزه راه ابريشم غرب و شرق عالم بر هم تاثير فراوان داشتند اما ايراني‌ها به خاطر تمدن بسيار قوي که داشتند خيلي متاثر از اين فرهنگ‌ها نبودند.

خوشنويس افزود: چيني‌ها و کشورهاي شرقي بدنبال اين هستند که ببينند آثار تمدني شرق و غرب بر روي ايران چه بوده اما ايران توانسته به خوبي ثابت کند که تمدن ايران باستان از تمدن شرق و غرب موثرتر بوده است.

شناسه خبری: 3318

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو