کلیدهای دولت تدبیر و امید برای رونق اقتصادی

لینک کوتاه: freena.ir/detail/33033
ساعت 08:28 سه شنبه 2 تير 1394
سیاست های اقتصادی دولت یازدهم با تاکید بر تحقق اقتصاد متکی به دانش و فن آوری عدالت بنیان درون زا و برون گرا تعریف و در اولویت کار دستگاهها اجرایی قرار گرفته شده تا زمینه را برای نقش آفرینی مردم و همه فعالان اقتصادی برای تولید ؛ اشتغال و شکوفایی و رونق اقتصادی فراهم کند.

بهبود شرایط معیشت مردم از طریق رونق تولید و مهار تورم ؛ اصلاح فضای کسب و کار و اصلاح سیاست های عرضه؛ مهمترین هدف دولت یازدهم و مقامات بلند پایه آن قرار گرفته شده و بهانه ای برای حضور در شهرهای دور و نزدیک به منظور پیگیری این موضوع شده است.
بر مبنای این سیاست، اقتصاد کشور بر اساس علم و فناوری و اقتصادی دانش بنیان خواهد بود و به گفته رییس جمهوری طبق این سیاست، باید مسیر صادرات برای کالاهای ایرانی تسهیل شود و فرآورده های نفتی ، پالایش ، پتروشیمی و صنعت ، توسعه یابد و مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی برای فعالیت بیشتر اقتصادی و صادرات ؛ خود را آماده کند.
مبارزه جدی و مؤثر با فساد اقتصادی ، تلاش برای کاهش نرخ تورم، ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری، رشد امنیت اقتصادی و اهمیت دادن به تجارت جهانی و مدیریت صحیح واردات و کمک به صادرات در حوزه توجه به اقتصاد قرار دارد.
دولت یازدهم نیز با تدبیر در این زمینه اقدامات موثر خود را از دو سال گذشته شروع و دستگاههای اجرایی را در زمینه تحقق این امر بسیج کرده است و مسلما نقش دولت تا کنون در این زمینه مشهود و پر رنگ بوده است .
ایجاد و تقویت توان تولید ملی برای زمینه سازی خود اتکایی و کاهش وابستگی ، بزرگترین محور و پایه در اقتصاد کلان کشور محسوب می شود که در این خصوص مورد توجه و حمایت جدی دولت قرار گرفته است .
در همین خصوص شهریار هاشمی، کارشناس اقتصادی درباره ارزیابی سیاست های اقتصادی دولت یازدهم در مدیریت تورم و توجه به رونق اقتصادی گفت: هر دولتی دیدگاههای متفاوتی در اجرای سیاستهای اقتصادی خود دارد و دولت یازدهم نیز سیاست کنترل تورم و رونق تولید را در راس اقدامات اقتصادی خود قرار داده است و با توجه به سیاستهای انقباضی ابتدا رکود از بین می رود و بعد باعث افزایش رشد اقتصادی می شود.

وی افزود: این سیاست منطقی به نظر می رسد چرا که اگر ابتدا تمرکز بر افزایش رشد اقتصادی باشد به شکل کوتاه مدت نتیجه می دهد اما با چاپ پول و افزایش سفته بازی باعث افزایش تورم و رکود می شود و همچنین توجه به کنترل و مهار تورم باید بر وضعیت معیشت اقشار متوسط و کم درآمد جامعه تاثیرگذار باشد.
این کارشناس اقتصادی درباره اینکه بسیاری از فعالان بخش خصوصی اذعان دارند که همچنان در رکود هستند و رونقی در بخش های اقتصادی ایجاد نشده است، خاطرنشان کرد: ترکیب عواملی که باعث رشد اقتصادی می شود شاخه های مختلفی دارد که ابتدا در افزایش تولید در بخش صادرات و در افزایش تولید خودرو مشهود می شود و بعد در بخشهای دیگر اقتصادی رونق ایجاد می شود در نتیجه حق با فعالان بخش خصوصی است چرا که در رشد اقتصادی ۶ ، ۷ درصدی تازه می توانیم کم کم شاهد رونق در سایر حوزه ها باشیم.
هاشمی بیان داشت: طبیعی است که به دلیل رکود عمیق و بی سابقه ایی که در اقتصاد کشور ایجاد شده به شدت تمام حوزه های اقتصادی را دچار مشکل کرده است و زمان می برد تا رونق به چرخه بخشهای مختلف اقتصادی بازگردد.
وی درباره اینکه طبق گزارش بانک مرکزی وضعیت تولید مثبت شده و بنابراین به طبع نرخ بیکاری نیز باید کاهش یابد اما این اتفاق رخ نداده است، گفت: همانطور که اشاره کردم رشد اقتصادی نیازمند زمان است تا به تمام بخشهای اقتصادی تاثیر بگذارد و رونق وارد بازار شود.

منبع: رویکرد 




شناسه خبری: 33033

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو