سفره هایی ساده از جنس همدلی

لینک کوتاه: freena.ir/detail/33027
ساعت 15:18 دوشنبه 1 تير 1394
افطاری دادن های ساده در مساجد نشان می دهد که می توان به دور از هر گونه تجمل و اسراف، چشم هم چشمی، فخر فروشی و ایراد گرفتن های بیهوده که در برخی افطاری های پرزرق و برق دیده می شود کنارهم بود و حس خوب همدلی را تجربه کرد.

افطاری دادن در مساجد از مهمترین آداب مسلمانان در ماه مبارک رمضان است و نقش مهمی در همبستگی اجتماعی و با خبر شدن از احوالات یکدیگر دارد.
پیامبر اکرم (ص) نیز در ثواب افطاری دادن اینگونه بیان می کند که هر کس مومن روزه ‏داری را در ماه رمضان افطاری دهد، پاداشی برابر با آزاد کردن یک بنده نزد خدا داشته، و عمل وی سبب آمرزش گناهان گذشته وی می شود.
هر ساله و بر اساس رسم دیرینه و سنتی خداپسندانه ،خیرین ، بازاریان ، دست اندرکاران برنامه های فرهنگی در سازمان منطقه آزاد کیش و متولیان مساجد با گستراندن سفره های افطاری ساده در مساجد و مراکز خرید روزه داران را میهمان نعمات الهی می کنند.
مردم کیش نیز هر شب پیش از نماز با حضور در جلسات جز خوانی قرآن در مساجد و پس از آن با برگزاری نماز جماعت از فضایل این ماه پربرکت استفاده می کنند و پس از آن فقیر و غنی با گردهم آمدن بر سر سفره افطار از برکات الهی بهره می برند .
علی محمدی نوجوانی که چهارمین سال روزه داری را تجربه کرده است می گوید افطاری دادن در مساجد روحیه همکاری و مشارکت در کارهای خیر را بین جوانان افزایش می دهد .
وی یکی از مزایای افطاری دادن در مساجد را خواندن نماز جماعت در اول وقت و شرکت در جلساتی قرانی عنوان می کند.
معصومه صالحی افطاری دادن را سنت حسنه و اقدام ارزشمند دانست و گفت : اینکه هیچ فرقی بین فقیر و غنی بر سر سفره افطار وجود ندارد و همه یکسان از نعمت الهی برخوردار می شوند صحنه زیبایی را در ذهن آدمی تداعی می کند که همه انسان ها در محضر خدا برابرند مگر به تقوا .
محمد یکی از روزه دارانی است که هر روز در مسجد با کمک جوانان دیگر افطاری را بین روزه داران توزیع می کند .
وی می گوید لذتی که در این کار برای من ایجاد می شود با هیچ لذتی قابل مقایسه نیست ، اینکه می بینی یک ماه همه پیر وجوان ، زن و مرد ، فقیر و غنی در کنار هم از یک غذا بهره می برند و به یکدیگر فخر فروشی نمی کنند حس زیبایی در آدمی ایجاد می کند .
زهرا حسینی یکی دیگر از کیشوندان نیز افطاری دادن در مساجد را اقدام ارزشمند فرهنگی برشمرد و گفت : این کار باعث می شود حتی افرادی که روزه نیستند با حضور در این جمع از معنویات و برکات این ماه بهره مند شوند و شاید تلنگری برای آنان باشد که به جمع روزه داران بپیوندند .
سمیه احمدی هم دختر جوانی است که به مراسم افطاری مسجد امیر کیش آمده بود.
او می گوید افطاری خوردن در مسجد حال و هوای دیگری دارد ، اینجا کسی نمی پرسد تو چه داری و یا نداری ، در مسجد بدور از هر تجملی فقیر و غنی در کنار هم می نشینند و از یک نوع غذا استفاده می کنند ، در این ماه همدلی ها و دوستی ها بیشتر می شود ، همه از حال هم خبر دارند ، کاش این حالات و روحیات برای همیشه در بین مردم وجود داشته باشد .
افطاری دادن های ساده در مساجد نشان می دهد که می توان به دور از هر گونه تجمل و اسراف، چشم هم چشمی ، فخر فروشی و ایراد گرفتن های بیهوده که در برخی افطاری های پرزرق و برق دیده می شود کنارهم بود ، حس خوب همدلی را با هم تجربه کرد و با هم مشکلات یکدیگر را در حد توان حل کرد.

منبع: ایرنا/کیش



شناسه خبری: 33027

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو