کیش میزبان ذهن های خلاق

لینک کوتاه: freena.ir/detail/33023
ساعت 13:21 يکشنبه 31 خرداد 1394
تد TED (Technology, Entertainment, Design) نام یک سازمان غیر انتفاعی است که با برگزاری یک کنفرانس 4 روزه در کالیفرنیا با هدف ایجاد بستری مناسب برای ایده های گوناکون در سال 1984 تاسیس گردید و در سال 1990 سری کنفرانس های سالانه تد آغاز شد.

در سال های اول این کنفرانس ها بیشتر بر تکنولوژی و طراحی تمرکز داشتند اما در سال های بعد تمرکز بر روی مسائل علمی، فرهنگی و آکادمیک بیشتر شد.  کنفرانس اصلی تد به صورت سالانه در ونکوور برگزار می شود.
در سال‌های اخیر سخنرانی‌های TED به ١٠٤ زبان ترجمه شده و بیش از ٢میلیارد بازدیدکننده اینترنتی داشته‌است.
در این کنفرانس سخنرانی های زنده یا مجموعه ای مختصر از گفتگو ها و ایده های آماده شده در غالب فیلم که قبلا ضبط شده اند در مدت زمان کمتر از 18 دقیقه به اشتراک گذاشته می شوند. زمان کمتر از 18 دقیقه به دلیل جلب توجه مخاطبان  برای مدت زمانی کوتاه است که  احتمال سرگردانی افکار را از بین می برد.
حضور در کنفرانس های سالانه تد مختص طرفداران آن نیست بلکه مکانی برای گردهمایی مدیران شرکت های بزرگ دنیا، برترین دانشمندان، هنرمندان، معماران، اساتید و نظریه پردازان علمی و فرهنگی است.
هم اکنون در کنفرانس های تد حدود 800 نفر هر سال دور هم جمع می شوند و به ایده های جدید گوش می دهند. اما بینندگان اصلی تد کاربرانی هستند که روزانه یک میلیون بار ویدئو های تد را به صورت انلاین از روی سایت این کنفرانس تماشا می کنند.
وب سایت تد که کار خود را در سال 2007 آغاز کرده، امروز به عنوان رسانه اصلی این کنفرانس محسوب می شود. در سال 2012 تعداد بازدیدهای این سایت به 1 میلیارد رسیده است.
این عدد بسیار هیجان انگیز است. اما به نظر نمی رسد که یک کنفرانس آن هم در سال کفاف تمام ایده های نو را بدهد. برای همین نیاز به کنفرانس های دیگری هم بود تا در کنار تد اصلی فرصت را برای دیگر افراد ایجاد کند.
کنفرانس های تد گلوبال و تد پرایز نیز برای همین راه اندازی شدند اما کریس اندرسون به عنوان سرپرست کنونی تد برای اینکه بتواند تد را از ساکن بودن در یک مکان در آورد، در کنار تد مجموعه کنفرانس دیگری با نام تدکس(TEDx) را راه اندازی کرد که مشابه و مستقل از کنفرانس اصلی است با این تفاوت که در همه جای دنیا برای انتشار بیشتر ایده های نو  برگزار می شود.

جزیره کیش میزبان ذهن های خلاق
اولین دوره تدکس بین‌المللی کیش با حضور سخنرانان ایرانی و خارجی، کارگاه ها و نشست های تخصصی در حوزه های كارآفريني، محيط زيست و تفكر خلاق در این جزیره و به میزبانی سازمان منطقه آزاد کیش برگزار شد.
این رویداد چهار روزه با مضمون "آستانه تحول" پذیرای بيش از 25 سخنران برجسته از ایران و ديگر کشورهای جهان از جمله آمریکا، کانادا، چین، فرانسه، انگليس، آفريقاي جنوبي و استرالیا با موضوعاتي مانند کسب و کار، فناوری های جدید و نوين مانند چاپ هاي سه بعدي، تغییرات اجتماعی تأثیر گذار، توسعه پایدار، طراحی و هنر و جاده ابريشم نوين بود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با حضور در مراسم افتتاحیه این کنفرانس گفت: جزیره کیش دروازه ورود اندیشه های ناب به ایران و محور ارتباط بین اندیشه ورزان جوان ایران و جهان و آماده ایجاد بستری مناسب برای تبلور تفکرات نوآورانه و خلاق برای رشد و توسعه ایران در آینده است.
علی اصغر مونسان به تمدن پویا و ماندگار هفت هزار ساله ایران اشاره کرد و افزود: ریشه ماندگاری و تداوم ملت ایران بیش از هر چیز در سنت اندیشه ورزی متفاوت ایرانیان از سایر ملت ها و الهام پذیری از دستاوردهای سایر ملت ها نهفته است.
مونسان گفت: در سال های پس از جنگ جهانی دوم تصور بر این بود که آموزش دانشگاهی و کلاسیک و افزایش سطح آموزش عمومی به تنهایی محور نوآوری و خلاقیت است.
وی تاکید کرد: در عصر حاضر مشخص شده است آنچه که باعث و ریشه نو آوری، ابتکار و خلاقیت است ادراک متفاوت هستی، نگاه چند بعدی، اندیشه نو و خارج از چارچوب های تکراری رایج است. تحول بر شیوه اندیشه ورزی به همراه توسعه روش های تفکر خلاقانه و همچنین نگاه از زوایای متفاوت به حقایق واحد و کل نگری به جهان هستی به جای جزنگری علمی از اصلی ترین مولفه های خرد ورزی قرن 21 است .
منبع: ماهنامه آغاز



شناسه خبری: 33023

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو