ارتقاء سیستم و کیفیت آموزش در موسسه علوم و فنون کیش

لینک کوتاه: freena.ir/detail/33022
ساعت 13:12 يکشنبه 31 خرداد 1394
موسسه علوم و فنون کیش یکی از اولین مراکز مطرح در بحث آموزش زبان در کشور است. هر چند این موسسه تنها در زمینه آموزش زبان فعالیت نمی‌کند اما به واسطه منحصر بودن سبک و سیاق آموزشی خود و به کار گیری مدرسان حرفه‌ای توانست به یکی از موسسات بر‌تر و صاحب عنوان در رشته ارائه خدمات آموزش زبان در کشور تبدیل شود.

حال که چیزی حدود ۲۶ سال از تأسیس این موسسه می‌گذرد موسسه علوم و فنون کیش توانسته در زمینه ارائه خدمات فنی و حرفه‌ای و ارائه خدمات مهارتی هم ورود کند. در عین حال دپارتمان‌های دیگری در مجموعه از جمله پژوهش هم فعال است که انجام بخشی از اقدامات پژوهشی در جزیره کیش را بر عهده گرفته است. با گسترش دپارتمان‌ها و بخش‌های متفاوت این مجموعه، مراکز و شعب آن هم در حال گسترش بوده به طوری که برای سال ۹۴ تاسیس ۶۳ مرکز جدید هدفگذاری شده است.

حسینعلی تهرانی، مدیر عامل موسسه علوم و فنون کیش در گفت‌و‌گو با ماهنامه آغاز از اهداف و برنامه‌های موسسه در سال جاری می‌گوید و سیاست‌های نظام آموزشی موسسه را تشریح می‌کند.

موسسه علوم وفنون کیش از چه سالی و با چه هدفی شروع به کار کرد؟

این موسسه از سال ۱۳۶۷ شروع به کار کرد. موسسه در ابتدا به عنوان موسسه صیادی و دریایی کیش شکل گرفت و به عنوان بازوی آموزشی سازمان قرار بر این شد که پیشتیبانی تامین و تربیت بخش نیروی انسانی سازمان را بر عهده داشته باشد.

مجوزهایی را از وزارت علوم دریافت کرد و در دوره کاردانی صیادی دریایی شروع به فعالیت کرد و تقریبا تا سال ۸۰ هم این دوره‌ها ادامه داشت. یکی از دپارتمان‌هایی که در آن زمان شکل گرفت؛ دپارتمان زبان انگلیسی بود که این دپارتمان با توجه به ویژگی‌های خاص کیفیت آموزش از سایر بخش‌های موسسه علوم و فنون کیش سبقت گرفت و پیشتاز شد. در موسسه چندین بخش دیگر هم مانند پژوهشی، آموزش پرسنل و مدیریتی، تربیت نیروی انسانی برای بخش‌های مترجمی در حال فعالیت هستند اما این بخش‌ها عملا کم رنگ هستند و دپارتمان زبان انگلیسی عمومی موسسه به عنوان یک موسسه کاربردی و موثر مطرح شد.

علت این استقبال و مطرح شدن موسسه علوم و فنون در بین زبان آموزان چه بود؟

علت آن سیستم آموزشی و کیفیت آموزش بود. به هر حال موسسات بسیار زیادی در داخل کشور در حال فعالیت در این زمینه هستند اما موسسه علوم و فنون کیش با یک شیوه و روش دیگری توجه مردم را به خود و مقوله آموزش زبان جلب کرد. موسسه علوم و فنون در سال ۸۴ بیش از ۳۸۰ هزار نفر زبان آموز داشت و در تلاش هستیم مجددا به آن عدد برسیم اما زمانی که آقای مونسان مدیریت سازمان را به عهده گرفتند و ما هم مسئولیتی را در موسسه عهده دار شدیم، موسسه نزدیک به 120 هزار نفر زبان آموز داشت که خوشبختانه شاهد آن هستیم که تعداد زبان آموزهای موسسه و همچنین مراکز آن افزایش یافته است و بیش از ۸۷ مرکز و شعبه موسسه علوم و فنون در سراسر کشور (17 استان) مشغول به فعالیت است.

قصد تاسیس مراکز علوم و فنون در استان‌های دیگر را ندارید؟

دو مرکز جدید در استان‌های قم و سیستان و بلوچستان در مرحله راه اندازی قرار دارد و طبق هدفگذاری و دستور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش قرار بر این است امسال تمام استان‌های کشور و مناطق آزاد را تحت پوشش قرار دهیم.

به جز زبان انگلیسی چه زبان‌های دیگری در موسسه آموزش داده می‌شود؟

به غیر از زبان انگلیسی سایر زبان‌های خارجی در این موسسه آموزش داده می‌شود و به عنوان یک مرکز حرفه‌ای زبان آموزی فعال هستیم. زبان اسپانیایی، ایتالیایی، فرانسه، عربی و آلمانی در موسسه علوم و فنون آموزش داده می‌شوند و زبان آموز دارند.

طبق توافقی که با ریاست محترم سازمان فنی و حرفه‌ای کشور داشتیم و توافقنامه‌ای را به امضا رساندیم، درسراسر کشور به عنوان بازوی اجرایی سازمان فنی و حرفه‌ای؛ آموزش‌های مهارتی ارائه می‌کنیم. حدود ۱۰۰۰ نفر در سال ۹۳ تحت این آموزش‌ها در موسسه علوم و فنون کیش قرار گرفتند. اما این تعداد را مطلوب موسسه نمی‌دانیم. طرحی را هم پیشنهاد داده‌ایم با عنوان "هر دانش آموز یک مهارت در سال" که مورد استقبال دولت هم قرار گرفت. خوشبختانه در حال حاضر قرارداد این طرح در استان گیلان به عنوان پایلوت برای آموزش ۸ هزار دانش آموز منعقد شده است.

براساس این طرح، هر دانش آموز ضمن تحصیل، یک مهارت فنی و حرفه‌ای را هم در طول تحصیل آموزش می‌بیند. دانش آموزان از کلاس هفتم تا پیش دانشگاهی هر سال یک مهارت را به طور کامل فرا می گیرند و گواهینامه سازمان فنی و حرفه‌ای به این افراد اعطا می‌شود و دانش آموز در پایان دوره تحصیل 6 یا 7 مهارت را به طور کامل یاد گرفته است و برای اشتغال خود می‌تواند به عنوان یک حرفه به این رشته‌ها نگاه کند.

درباره استاندارد و جزییات کار با سازمان فی و مهندسی به توافق رسیده‌ایم و در مرحله تربیت مدرسان هستیم که بتوانیم در مهرماه در جزیره کیش و استان گیلان آن را به اجرا برسانیم. اعتقاد ما بر این است که دانشجویان و یا هر فرد ایرانی به یک مهارت مجهز شود مشکل بیکاری هم حل می‌شود و افراد می‌توانند خود اشتغالی داشته باشند. همچنین مهارت آموزی به دانش آموزان اعتماد به نفس و توانایی فکری بیشتری می‌دهد.

بخش دیگری که به آن ورود کرده‌ایم آموزش زبان‌ها در مدارس است که اجرای این طرح در منطقه آزاد کیش مورد تاکید مدیرعامل سازمان قرار گرفته است و در حال آماده سازی طرح قرار دارد تا در سال ۹۴ در تمام مدارس جزیره، با سبک و روش موسسه علوم و فنون کیش آن را به اجرا برسانیم.

بخش دیگری در موسسه فعال است تحت عنوان "دپارتمان ترجمه" که تربیت مترجمین شفاهی، کتبی و ترجمه خبر در این دپارتمان انجام می‌شود. این دپارتمان با سازمان و نهادهای مختلف برای ارائه خدمات مختلف در زمینه ترجمه قرارداد منعقد می‌کند.

بخش پژوهشی هم در موسسه فعال است که با توجه به حمایت‌های آقای مونسان، طرح جامع نظام‌های اجتماعی و فرهنگی سازمان و منطقه آزاد کیش به عهده موسسه و این دپارتمان گذاشته شده است. طرح نیاز سنجی آموزشی هم در این موسسه و در دپارتمان پژوهش تهیه می‌شود.

چه تعداد مدرس و مربی در این موسسه مشغول به کار هستند؟

همانطور که گفتم در حال حاضر در سراسر کشور ۸۷ مرکز موسسه علوم و فنون فعال است که هدفگذاری ما این است که در سال ۹۴ این تعداد مرکز را به ۱۵۰ شعبه برسانیم. متقاضی برای تاسیس مرکز علوم و فنون در کشور بسیار زیاد است و از همه استان‌ها و شهرستان‌ها برای تاسیس این مرکز درخواست وجود دارد اما طبیعتا نیاز به یکسری تمهیدات و امکانات دارد و سعی ما بر این است که با بهترین و استاندارد‌ترین شیوه بتوانیم مراکز جدیدی را ایجاد کنیم و به درخواست متقاضیان پاسخ دهیم.

در حال حاضر برای بیش از یک هزار و ۵۶۰ نفر در حوزه آموزش، اشتغال ایجاد کرده‌ایم و چنانچه این تعداد مراکز افزایش یابد تعداد شاغلین در مجموعه به بیش از 2 هزار و ۲۰۰ نفر خواهد رسید. هرم سنی مدرسین موسسه زیر ۳۰ سال است و خوشبختانه نیروهای جوان در مجموعه فعال هستند و هر روز جذب مدرس داریم. طی تفاهم نامه‌ای که با دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه تهران منعقد کرده‌ایم، مدرسان موسسه اجازه فعالیت در کلیه مراکز آموزشی کشور را دارند.

از حضور بخش خصوصی نیز برای تاسیس مراکز جدید استقبال می‌کنیم و به دنبال این نیستیم که موسسه در تمام مراکز رأسا سرمایه گذاری کند. بیش از ۷۰ درصد از مراکز و شعب موسسه با مشارکت بخش خصوصی فعال است.

 

جایگاه موسسه علوم و فنون در میان سایر موسسات چیست؟

 اگر به صورت عرفی بخواهیم صحبت کنیم موسسه علوم و فنون کیش بی‌رقیب است و دلیل این ادعا تعداد مراکز و شعب و موفقیت شعب در کسب استقبال عمومی جامعه است. موسسه بدون حمایت مالی از هیچ نهادی حتی سازمان منطقه آزاد کیش توانسته پا برجا بماند هر چند که همواره حمایت‌های معنوی سازمان شامل حال این موسسه بوده است.

به عنوان موسسه‌ای که امروز با سازمان فنی و حرفه‌ای کار می‌کند و مهارت آموزی دارد؛ هیچ موسسه‌ای چنین مزیتی که هم بتواند آموزش های مهارتی ارائه کند و هم آموزش زبان را ندارد.

موسسه علوم و فنون کیش قراردادهایی با چندین نهاد دولتی مانند مجلس برای ارائه آموزش زبان منعقد کرده است و با بیش از ۴۶ نهاد مختلف قراردادهای در زمینه‌های متفاوت منعقد کرده‌ایم و این را یک ویژگی خاص می‌دانیم که مطلوب بسیاری از نهادهای دولتی هستیم.

اما تا کنون هیچ موسسه‌ای تحت نظام رتبه بندی قرار نگرفته است گرچه طبق قانون انجام این امر تکلیف آموزش و پرورش است. در اسفند ماه سال گذشته جلسه‌ای در آموزش و پرورش برگزار شد و قرار بر این شد که موسسه علوم وفنون کیش، طرح طبقه بندی و نظام ارزیابی و رتبه بندی را تهیه و آن را به آموزش و پرورش ارائه کند و اگر به تصویب رسید، موسسه علوم و فنون پذیرفت که مجری این طرح در سراسر کشور هم باشد. این طرح در حال حاضر تقریبا آماده شده است و تا یک ماه دیگر به آموزش و پرورش برای انجام بررسی‌های بیشتر تحویل می‌دهیم.

همچنین باید گفت مدیر موسسه شکوه یعنی جناب آقای شکوه که تجربه بیش از ۶۰ سال سابقه کار در این رشته را دارند در موسسه علوم و فنون کیش حضور یافتند و طی تفاهمنامه‌ای امر تربیت مدرسان موسسه شکوه را به موسسه علوم و فنون کیش سپردند که این اعتماد را امتیاز بزرگ برای موسسه می‌دانیم از سویی دیگر اعتمادی که آموزش و پرورش، سازمان فنی و حرفه‌ای به این موسسه دارند نشان می‌دهد که موسسه علوم و فنون در رتبه بالایی قرار دارد. 

منبع: ماهنامه آغاز

شناسه خبری: 33022

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو