ساخت کشتی، جکت های نفتی و تعمیر کشتی های سنگین در قشم

لینک کوتاه: freena.ir/detail/32874
ساعت 13:21 چهارشنبه 20 خرداد 1394
باورش شاید کمی سخت باشد که یک شرکت خصوصی بتواند در زمینه ساخت کشتی و تعمیرات آن و همچنین ساخت جکت های سکوهای نفتی فعالیت کند؛ اما اینجا و در قشم، این اتفاق افتاده است.

در نزدیکی اسکله کاوه، شرکت «پیشگام فراساحل قشم» کار ساخت جکت های سکوهای نفتی را بر عهده گرفته و در کنار آن نیز «پارس مارین قشم» کار ساخت کشتی های بزرگ و تعمیر آن ها را آغاز کرده است. 
به بهانه بازدید مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در نوروز 94 از این پروژه ها، گروه خبری قشم امروز نیز در نشستی با «اسماعیل ثریایی» عضو هیات مدیره این دو پروژه عظیم که البته اشتراکات مالی نیز دارند، از روند و چگونگی کار باخبر شدیم که مشتاقیم خوانندگان نشریه را نیز از موفقیت ها و پیشرفت های حاصل شده در این بخش ها با خبر کنیم.


در خصوص نحوه ساخت و تعمیر کشتی در قشم توضیح دهید؟
برای آماده سازی زمین این پروژه نیاز به انجام یک میلیون و 200 هزار متر مکعب خاکبرداری و شش ماه زمان برای آماده سازی زمین است. پیش بینی شده که برای آماده شدن بخش تعمیرات کشتی، دو سال عملیات عمرانی انجام شود.
هم اکنون عملیات ژئوتکنیک و محیط زیستی تکمیل شده و به محض امضای قرارداد، خاکبرداری آغاز می شود. برای انجام این مهم، 100 میلیون دلار سرمایه گذاری نیاز است که با اتمام آن انجام پروژه بعدی که همان ساخت کشتی های بزرگ نفتی است، آغاز می شود. 
این پروژه بالغ بر 100 میلیون دلار هزینه در بر دارد که باید برای ساخت تاسیسات بزرگ کشتی از آن استفاده شود.
این مرکز، دومین کارگاه تولید کشتی های سنگین نفتی در کشور است و نخستین کشتی سازی بخش خصوصی خواهد بود که به بهره برداری می رسد.

مزیت نسبی این پروژه چیست؟
هم اکنون کشتی های نفتی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور تعمیر می شوند و کشتی های منطقه نیز که برای عبور به خلیج فارس وارد می شوند، همگی در کشورهای دیگر تعمیر و بازسازی می شوند و رسیدگی به این مهم علاوه بر تامین نیاز داخلی، با توجه به موقعیت بسیار عالی جزیره قشم، می توان به نیاز کشتی های غول پیکر نفتی پاسخ گوید.

وضعیت اشتغالزایی و ارز آوری این پروژه را توضیح دهید.
پروژه تعمیر کشتی از لحاظ اشتغالزایی، در فاز نخست هزار و 500 نفر برای تعمیرات کشتی اشتغال مستقیم ایجاد می شود و در فازهای بعدی تا پنج هزار نفر اشتغالزایی دارد که یکی از بزرگترین پروژه های اشتغالزایی در منطقه خواهد بود.
در بحث جلوگیری از خروج ارز این شرکت ظرف پنج سال 150 میلیون دلار درامد خواهد داشت و در این مدت سالانه از خروج 30 میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری خواهد شد و دارای توجیه اقتصادی بالایی است.

چه زمانی پروژه ساخت کشتی عملا آغاز می شود؟
پس از آغاز بخش تعمیرات کشتی و به محض ایجاد ساختار سازمانی و مستقر شدن این واحد، فعالیت بخش کشتی سازی آغاز می شود تا بتوان کنترل های مربوط به تاسیس این پروژه عظیم انجام شود و مشکلی نیز پیش نیاید.

در بخش ساخت و نصب جکت های نفتی چه اقداماتی شده است؟
ساخت سازه های دریایی نفتی، با توجه به نیاز روزافزون کشور بسیار حایز اهمیت است. هم اکنون یک «جکت» در حال ساخت است و دو جکت دیگر نیز به زودی ساخته می شوند که ارزش آن ها به 35 میلون دلار می رسد. 
با توجه به اینکه تمامی ماشین های دوار مورد نیاز این پروژه توسط متخصصین همین شرکت تولید و ساخته می شود، 20 درصد از هزینه ها کاسته می شود.

تاکنون چند جکت در این مرکز ساخته  شده است؟
این شرکت سابقه ای هفت ساله دارد؛ اما از زمان ایجاد تغییرات جدید تاکنون، طراحی و ساخت استراکچرهای میدان گازی عسلویه انجام شده و جکت های دو هزار تنی شرکت نفت فلات قاره نیز در این شرکت انجام شده است. 
همچنین این شرکت در میدان مشترک نفتی دو سازه دیگر احداث خواهد کرد که امیدواریم با حمایت های سازمان منطقه آزاد قشم و مدیرعامل این سازمان که نگرش بسیار مثبتی به سرمایه گذاری و سرمایه گذاران خصوصا در پروژه های کلان اقتصادی دارند، روند رشد پروژه ها همچنان رو به رشد باشد و در آینده ای نزدیک بتوانیم بسیاری از پروژه های بزرگ کشور را در این مکان تامین کنیم تا علاوه بر جلوگیری از خروج ارز و ارزآوری، اشتغالزایی و رونق هر چه بیشتر ایران اسلامی و جزیره زیبای قشم رقم بخورد.
منبع: قشم امروز



شناسه خبری: 32874

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو