ارتباط پویای واحد های صنعتی موثر در تحقق اقتصاد مقاومتی

لینک کوتاه: freena.ir/detail/32870
ساعت 12:51 چهارشنبه 20 خرداد 1394
فعالان عرصه تولید و صنایع در استان بوشهر براین باورند که در صورت ایجاد ارتباط پویا میان واحدهای صنعتی داخلی و تبادل متقابل در تامین نیازهای یکدیگر می تواند درتحقق اقتصاد مقاومتی و کاهش وابستگی به خارج بسیار موثر باشد.

آنان بی اطلاعی و فقدان شناخت و ارتباط میان مدیران شرکت ها و صنایع داخلی نسبت به فعالیت ها و تولیدات یکدیگر سبب شده تا بسیاری از کالاها، تجهیزات و مواد اولیه مورد نیاز خود را از استان های دیگر تامین کنند که این وضعیت زیبنده صنایع استان بوشهر نیست.
مدیر بازرگانی شرکت پازارگاد مستقر دراستان بوشهر گفت: صنایع موجود دراین استان سرمایه گذاری خوبی روی بازیارابی و فروش نکرده اند به همین دلیل واحدهای صنعتی از تولیدات یکدیگر بی اطلاع هستند.
محمدرضا غلامی نژاد بیان کرد: به دلیل نبود تبلیغات لازم روی محصولات تولید شده در استان بوشهر شرکت ها و صنایع موجود در عسلویه آشنایی کافی با محصولات تولیدی این استان ندارند.
وی ادامه داد : بازاریابی برای کالاهای تولیدی استان باید بر اساس خواسته های مشتریان صورت گیرد و در آن ؛ نقاط ضعف، قوت و تهدیدهای منطقه نیز شناسایی شود.
غلامی نژاد اضافه کرد: کالاهای زیادی در استان بوشهر تولید می شود که مورد نیاز بسیاری از شرکت های فعال موجود دراین استان هستند اما شرکت های فعال دراین استان به دلیل بی اطلاعی از آنها از محصولات تولید شده و مورد نیاز خودشان دراین استان اقدام به خرید کالا از سایر استان ها می کنند.
مدیرعامل گروه صنعتی مبارک گفت: استان بوشهر از استان های بزرگ درعرصه صنعت کشور است و چنانچه ارتباط مناسب بین صنایع و شرکت های موجود در این استان فراهم شود، می تواند همه شرکت ها را به منفعت برساند.
سعید احمدی افزود: بسیاری از محصولات تولید شده دراستان بوشهر از ارزش صادراتی برخوردار هستند که با تبلیغ و بازاریابی مناسب می توان زمینه فروش آنها در داخل استان و کشور فراهم آورد و واحدهای تولیدی داخلی با تامین متقابل نیازهای یکدیگر می توانند در تحقق اقتصاد مقاومتی موثر باشند.
وی اضافه کرد: استانی مانند بوشهر که صنایع پتروشیمی فراوانی در آن فعال است باید در رونق هرچه بهتر فضای کسب و کار موانع فراروی تولیدکنندگان آن برطرف شود.
احمدی ادامه داد: از استان بوشهر به نام استانی محروم یاد می شود ولی این استان دراین چند سال به برجستگی ها و برتری های فراوانی در عرصه صنعت دست پیدا کرده است.
وی اظهارکرد: انجمن مدیران صنایع استان بوشهر باید در مسیری پیش برود که یک رابطه قوی بین مدیران صنایع این استان فراهم کند.
مدیرعامل گروه صنعتی مبارک ادامه داد: خدمت به جامعه پیرامونی وظیفه ذاتی شرکت ها و صنایع موجود در استان بوشهر است و تحقق این مهم می تواند این استان را در مسیر توسعه اقتصادی قرار داده و به الگوی سایر استان های کشور تبدیل کند.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه خلیج فارس نیز بیان کرد: دانشگاه دولتی خلیج فارس بوشهر با تمام ظرفیت های خود آماده ارایه خدمت به انجمن مدیران صنایع این استان است.
شهریار عصفوری افزود: دانشگاه خلیج فارس این آمادگی را دارد که نیروی انسانی متخصص و ماهر مورد نیاز صنایع موجود در استان را تامین کند.
وی یادآور شد: در یک دهه اخیر دانشجویانی فراوانی از دانشگاه خلیج فارس برای کارآموزی به واحدهای صنعتی استان معرفی شده اند ولی اهتمام جدی برای آموزش آنها وجود ندارد.
عصفوری گفت: محروم کردن دانشجویان استان از کارآموزی در صنایع استان بوشهر درآینده خطر کمبود نیروی انسانی ماهر را متوجه صنایع خواهد کرد.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه خلیج فارس اظهارکرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال 94 موضوع استفاده از ظرفیت های استادان دانشگاه ها در صنایع را در دستور کار خود قرار داده اند.
وی افزود: چنانچه صنایع موجود در استان بوشهر از ظرفیت های استادان دانشگاه استان استفاده کنند به دستاوردهای خوبی دست پیدا خواهند کرد.
رییس انجمن صنایع استان بوشهر گفت: انجمن مدیران صنایع استان بوشهر تابع سیاست ها و نگرش های رو به جلو در رونق و بهبود فضای کسب و کار در صنایع استان بوشهر است.
محمد شاه ادامه داد: در موضوع رونق فعالیت های صنایع استان بوشهر باید از مسایل سیاسی و خودخواهی فردی پرهیز شود.
وی بیان کرد: پارس جنوبی با قرار دادن مدیران پالایشگاه های مستقر در استان بوشهر در زیرمجموعه انجمن مدیران صنایع این استان گام تاثیرگذاری در روند رونق این انجمن ایفا کند.
محمدشاه تاکید کرد: با تبلیغ و بازاریابی مناسب باید زمینه استفاده از کالاهای مورد نیاز صنایع استان بوشهر که در این استان تولید می شود را فراهم آورد تا در راستای خودکفایی و تحقق اقتصاد مقاومتی گام بردارند.
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری بوشهر گفت: محقق شدن موضوع ایجاد منطقه آزاد تجاری که مسوولان استان بوشهر از دیرباز تاکنون پیگیری آن بوده اند کمک شایانی به بهبود و رونق فضای کسب و کار در استان خواهد کرد.
سعید زرین فر گفت: نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی با رایزنی های مناسب می توانند زمینه تصویب لایحه منطقه آزاد تجاری بوشهر را فراهم کنند.
وی اضافه کرد: با توجه به تاکید رهبر انقلاب مبنی بر استفاده از کالاهای تولید شده در داخل کشور و اجرای اقتصاد مقاومتی، دولت تدبیر و امید نیز محقق شدن این مهم را بجد دنبال می کند.
معاون استاندار بوشهر ادامه داد: همه مسوولان استان بوشهر موظف هستند از محصولات تولید شده در داخل کشور بویژه محصولات تولید شده در استان بوشهر برای حمایت از صنایع و تولید داخلی و رسیدن به اقتصاد مقاومتی و خودکفایی استفاده کنند.
وی بیان کرد: برای ایجاد رغبت بیشتر برای مصرف کالاهای داخلی ارتقا سطح کیفی تولیدات مهمترین تبلیغ برای ترویج مصرف کالاهای داخلی به شمار می رود.
زرین فر اضافه کرد: قیمت گذاری مناسب برای کالاهای تولید داخل نکته حایز اهمیت در بالا بردن رقابت پذیری یک کالا در بازار فروش است.
وی گفت: قیمت محصولات تولید داخل باید به نحوی باشد که برای مصرف کننده آن کالا در هر نقطه ای از کشور صرفه اقتصادی داشته باشد.
نماینده مردم شهرستان های دشتی و تنگستان اظهارکرد: مسوولان استانی و کشوری ملزم به حمایت ازمحصولات تولید داخل و اجرای اقتصاد مقاومتی هستند و محقق شدن این مهم تنها با شعار محقق نمی شود.
سید محمد مهدی پورفاطمی گفت: ایجاد ارتباط قوی بین صنعتگران و تولید کننگان استان بوشهر و نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی می تواند کمک خوبی برای حل مشکلات فراروی فعالان اقتصادی باشد.
وی بیان کرد: حمایت از تولید زیربنای توسعه استان بوشهر به شمار می رود از این رو همگان در هر سمت و مسوولیتی موظف به حمایت از این قشر هستند.
پورفاطمی یادآور شد: تولید کنندگان و صنعتگران در یک مقطع مورد بی مهری و بی احترامی قرار گرفته اند، به همین دلیل باید با اتخاذ تدابیر لازم زمینه حمایت اصولی و جبران بی مهری های صورت گرفته با آنها فراهم شود.
این نماینده مجلس گفت: در کنار فعالیت های اقتصادی حمایت علمی از سرمایه گذاران نقشی بی بدیل در توسعه اقتصادی استان بوشهر ایفا می کند.
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس بیان کرد: فعال کردن بخش خصوصی در اقتصاد زمینه پویایی و توسعه این بخش را به همراه دارد.
مهدی یوسفی ادامه داد: در یک اقتصاد فعال و پویا دخالت دولت در اقتصاد باید در اندازه سیاست گذاری ها باشد و تا وقتی اقتصاد به طور کامل از بخش دولتی خارج نشود، کشور به رونق ایده آل اقتصاد نخواهد رسید.
وی افزود: با احیا شدن نقش بانک ها و قرار گرفتن آنها در کنار بخش اقتصادی به معنای واقعی می تواند زمین ساز رونق بخش های مختلف اقتصادی کشور شود.
یوسفی اظهار کرد: با تغییر شیوه تبلیغات و بازاریابی از سنتی به مدرن شرکت های موجود در استان بوشهر نیز باید رویکردهای تبلیغاتی نوین را در پیش بگیرند.
وی ادامه داد: با کاستی های موجود در زمینه معرفی هر چه بهتر محصولات تولید شده در استان بوشهر باید از ابزارهای نوین و پیشرفته استفاده کنیم و خود را در مسیر کشورهای پیشرفته قرار دهیم.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان بوشهر گفت: از مجموع 650 فقره قرارداد منعقد شده برای احداث واحدهای تولیدی در شهرک ها و نواحی این استان تاکنون 298 واحدصنعتی به بهره برداری رسیده است.
صفوی افزود: این شمار واحد تولیدی در 20شهرک، ناحیه صنعتی و منطقه ویژه با سرمایه گذاری یکهزارو 795 میلیارد ریال زمینه اشتغال پنج هزارو 227 نفر را فراهم کرده است.
وی یادآورشد: حدود 300 طرح صنعتی نیز در شهرک ها، ناحیه و منطقه ویژه اقتصادی استان بوشهر در دست احداث است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان بوشهر اضافه کرد: 232 هکتار از زمین های شهرک های صنعتی استان واگذار شده و 570 هکتار زمین آماده واگذاری به متقاضیان سرمایه گذاری است.

صفوی اظهارکرد: درزمان حاضر درهر شهرستان بجز شهرستان های جم و عسلویه حداقل یک شهرک و ناحیه صنعتی وجود دارد که در برخی شهرستان ها این شمار به دو شهرک و ناحیه صنعتی می رسد ضمن این که همه شهرک ها و نواحی دارای زیرساخت ها و امکانات لازم از قبیل آب، برق و تلفن هستند.
وی گفت: گازرسانی به شهرک های صنعتی استان بوشهر آغاز شده و اکنون 11 شهرک و ناحیه صنعتی اصلی استان بوشهر گاز رسانی شده است.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان بوشهر افزود: افزایش 10 درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی درسال گذشته نشان دهنده توجه به شهرک های صنعتی دراین مدت است که نتیجه آن بهره برداری از سیستم استحصال پساب و تصفیه خانه فاضلاب و پروژه ساختمان مرکز خدمات فناوری کسب و کار شهرک صنعتی 2 بوشهر است.
صفوی یادآورشد: هم اینک 57 انشعاب صنعتی فاضلاب واگذار شده و 11 دفتر مشاوره درساختمان مرکز خدمات فناوری و کسب و کار به مشاورین صنعتی واگذار شده است.
وی گفت: پارسال افزون بر افتتاح ساختمان آتش نشانی شهرک صنعتی ریگ، خرید و تجهیز دو دستگاه ماشین آتش نشانی برای شهرک های ریگ و برازجان نیز انجام شد و پنج هکتار فضای سبز هم در شهرک های صنعتی استان بوشهر ایجاد شد.
صفوی افزود: واگذاری شهرک صنعتی برازجان به مساحت 67 هکتار به شرکت خدماتی متشکل از صاحبان صنایع مستقر در شهرک از دیگر اقدامات این شرکت درسال گذشته است.
وی بابیان این که حمایت از صنعتگران فقط شامل تامین زمین و امکانات اولیه نمی شود گفت: شرکت شهرکهای صنعتی استان بوشهر حمایت های ویژه ای از صنایع کوچک نظیر اعطای تسهیلات از محل کمک های فنی و اعتباری و ظرفیت های صندوق ضمانت صنایع، آموزش برای شاغلان واحدهای صنعتی، برگزاری تورهای صنعتی، حمایت از پایان نامه های دانشجویی، راه اندازی مرکز خدمات فناوری و کسب و کار موفق، انجام مطالعات امکان سنجی طرح های تولیدی، صنعتی و حمایت از برگزاری نمایشگاه ها نیز برای بهبود و رشد کمی و کیفی صنایع کوچک استان است.
صفوی یادآورشد: در این ارتباط پارسال معرفی 22 واحد صنعتی برای دریافت مبلغ 62 میلیارد ریال تسهیلات از محل اعتبارات کمک های فنی و اعتباری به بانک های عامل استان، عقد قرارداد با 9 طرح برای دریافت تسهیلات به مبلغ 22 میلیارد ریال از محل اعتبارات کمک های فنی و اعتباری و طرح کمک به نوسازی و تجهیز ساختار صنایع استان، پرداخت یارانه سود و کارمزد سه طرح با مبلغ یارانه پرداختی 292 میلیون ریال از اعتبارات طرح کمکهای فنی و اعتباری انجام شد.
وی گفت:واحدهای صنعتی در شرایط فعلی با مشکلات بازاریابی محصولات، تهیه مواد اولیه، استفاده از تکنولوژی روز و غیره روبرو هستند که باید مرکز مشاوره صنعتگران و سرمایه گذاران را نیز در این زمینه ها راهنمایی کنند.
صفوی افزود: رویکرد اطلاع رسانی رسانه ها نقش موثری در جلب سرمایه گذاری و رونق اقتصادی دارد.
معاون امور صنایع و معادن معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: دراین استان 707 واحد صنعتی وجود دارد که از این تعداد 259 واحد غیرفعال و 447 واحد فعال هستند.
حسن بحرینی اضافه کرد: شهرستان بوشهر با داشتن 257 واحد صنعتی و شهرستان جم با دارا بودن 9 واحد صنعتی به ترتیب بیشترین و کم ترین واحدهای صنعتی استان بوشهر را دارا هستند.
وی در ارتباط با مشکلات واحدهای صنعتی استان بوشهر ابراز کرد: با مصوبه هیات وزیران بزودی نشست های کارگروه تسهیل و برطرف کردن موانع تولید واحدهای صنعتی در استان بوشهر برگزار خواهد شد.
بحرینی بیان کرد: ناتوانی برای بازپرداخت تسهیلات اخذ شده از عمده مشکلات واحدهای صنعتی استان بوشهر هستند.
استاندار بوشهر گفت: درسفر رییس جمهوری به استان بوشهر تسهیلاتی برای برطرف کردن موانع و مشکلات تولید کنندگان مصوب شده است که برای پرداخت این تسهیلات پیگیری های لازم صورت می گیرد.
مصطفی سالاری با تاکید بر ضرورت انعطاف پذیری بانک ها دردریافت معوقات واحدهای تولیدی افزود: با توجه به مشکلات فراروی واحدهای تولیدی صنعتی استان بوشهر، برای پرداخت معوقات بانکی، بانک ها با همکاری به این واحدها 45 فرصت دهند.

استاندار بوشهر با اشاره به تشکیل کارگروه تسهیل و برطرف کردن موانع تولید در استان بوشهر بیان کرد: نشست های این کارگروه به منظور بررسی و تبادل نظر و هماهنگی برای حل و فصل مشکلات و موانع فراروی واحدهای تولیدی استان، بزودی برگزار خواهد شد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: از صندوق توسعه ملی درسال 93، 42 میلیارد ریال تسهیلات به واحدهای صنعتی استان پرداخت شده است.
سید حسین حسینی محمدی افزود: هفت واحد صنعتی بزرگ از این تسهیلات استفاده کردند و این امر باعث ثبات در بازار کار، افزایش تولید و اشتغال و افزایش درآمدهای ارزی کشور می شود.
وی اضافه کرد: پیش بینی می کنیم امسال با یک برنامه حمایت از توان تولید داخل و مصوبه شورای پول که کاهش نرخ سود تسهیلات است، شرایط تولید درسطح بنگاههای کوچک و متوسط بهبود یابد.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان بوشهر گفت: با توجه به این که صادرات غیرنفتی به منزله جریان خون در واحدهای تولیدی است اتاق بازرگانی بوشهر به مسایل و مشکلات واحدهای تولیدئ اهتمام ویژه دارد.
وی ادامه داد: اتاق بازرگانی بوشهر در سال 94 برای حمایت از واحدهای تولیدی اقدام به شناسایی بازارهای هدف صادرات محصولات واحدهای تولیدی خواهد کرد.
علی اکبرشریف پوربوشهری یادآور شد: در زمینه بازار و بازاریابی نیز اتاق بوشهر درقالب اعزام و پذیرش هیات های تجاری نسبت به پرداخت بخشی از هزینه ها اقدام می کند.
وی بیان کرد: تشکیل کارگروه و تسهیل امور واحدهای تولید که در آخرین نشست گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در بوشهر مصوب شده مشکلات فراروی واحدهای تولیدی را به حداقل خواهد رساند.

منبع: ایرنا/بوشهر



شناسه خبری: 32870

آخرین اخبار

پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو